تیم، فراتر از شیخ!

پس از دو تجربه موفق آسیایی، آبی‌ها به ایران برگشتند و در ورزشگاه آزادی، یکی از سرسخت‌ترین تیم‌های لیگ برتر را شکست دادند. تیمی که در این فصل تنها به سپاهان باخته بود و در این استادیوم، توانسته بود سه امتیاز از پرسپولیس بگیرد. فرهاد و پسرها با رسیدن به سومین برد پیاپی، آمادگی‌شان را به رخ تیم‌های رقیب کشیدند. در این پیروزی ارزشمند، نکته‌های جالبی نیز وجود داشت که در این گزارش، آنها را مرور خواهیم کرد.

آریا طاری

 

ذخیره مطمئن

همه می‌دانستند که استقلال با ترکیب دیاباته و قائدی، خط حمله بسیار خوبی دارد اما در مورد نیمکت، نگرانی‌های زیادی وجود داشت. چراکه مرتضی تبریزی اصلا نتوانسته بود انتظارها را برآورده کند و سجاد آقایی تجربه کافی را برای بازی‌های بزرگ نداشت. وقتی تبریزی در جدال با ماشین‌سازی توپ را از مقابل دروازه خالی به بیرون فرستاد، همه می‌دانستند که استقلال حداقل به یک مهاجم دیگر نیز نیاز دارد. این مهاجم بالاخره در زمستان خریداری شد. ارسلان مطهری تا امروز سه بازی برای استقلال انجام داده و در حالی که تنها یک بار در ترکیب این تیم فیکس بوده، دو گل برای باشگاه جدیدش به ثمر رسانده است. او خیلی زود با شرایط تیم خو گرفته و می‌تواند در طول فصل نیز به تیم کمک کند. اگر دیاباته به دربی نرسد، ارسلان خیلی زود یک آزمون بزرگ و دشوار را پشت سر خواهد گذاشت. آزمونی که برای او بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

پایان استراما

روی سکوهای آبی، دیگر هیچ‌کس نگران جدایی استراماچونی نیست. به نظر می‌رسد به مرور زمان، مرد ایتالیایی دیگر به فراموشی سپرده شده باشد. البته که تاثیرات او، هنوز در چینش نفرات و سبک بازی استقلال پیداست اما آندره‌آ دیگر از نگاه هواداران استقلال، تنها راه برای خوشبختی این تیم به شمار نمی‌رود. فرهاد خیلی زود خودش را نشان داده و استعدادهایش را نیز ثابت کرده است. حالا دیگر روی سکوهای آبی، هیچ‌کس حسرت نداشتن مربی سابق تیم را نمی‌خورد. البته که پروژه این مربی با استقلال هم جذاب بود اما آبی‌ها بدون او هم می‌توانند به راه‌شان ادامه بدهند و نتایج جذابی به دست بیاورند.

خیلی‌ها باور داشتند که نیمکت استقلال به مجیدی نمی‌آید اما فرهاد در همین سه مسابقه، خلاف این ادعا و باور را به اثبات رسانده است. اگر همه چیز به همین خوبی بماند، او می‌تواند برای سال‌های زیادی مرد اول نیمکت استقلال باشد

دیاباته همه چیز نیست

شیخ دیاباته بدون شک مهم‌ترین بازیکن این فصل استقلال است اما با وجود گل‌زنی‌های مداوم این بازیکن، استقلال کاملا وابسته به شیخ نیست و بدون حضور او هم می‌تواند در گل‌زنی موفق باشد. درست مثل نیم‌‌فصل اول، دیاباته در جدال پیش از دربی با نفت مسجدسلیمان مصدوم شد تا احتمالا شهرآورد پایتخت را از دست بدهد. در دربی رفت، استقلال در حمله تیم خطرناک و زهرداری نبود و نتوانست جای خالی شیخ را پر کند اما حالا با حضور مهدی قائدی آماده، ارسلان مطهری پرانگیزه و البته وریا غفوری همه کاره، استقلالی‌ها می‌توانند در غیاب دیاباته نیز به تیم‌شان امیدوار باشند. استقلال حالا «تیم»تر از گذشته شده و دیگر به یک یا چند بازیکن خاص، وابسته نیست. همین موضوع می‌تواند برگ برنده این تیم در هفته‌های آینده باشد.

این فرهاد مطمئن

واکنش‌های فرهاد در مقایسه با رفتارهای او در مقطع قبلی هدایت استقلال، به شدت «پخته‌تر» به نظر می‌رسد و این موضوع، می‌تواند هواداران آبی را به آینده تیم امیدوار کند. فرهاد برخلاف دوره قبلی، بر سر هر توپ به داور اعتراض نمی‌کند، بیش از حد هیجان زده نمی‌شود، برای جشن گل‌زنی به میانه میدان نمی‌رود و کنترل بیشتری روی واکنش‌های خودش دارد. او حالا دیگر به عنوان یک مربی، مرز مشخصی با بازیکنان در نظر گرفته و استقلال را به خوبی، رو به جلو هدایت کرده است. خیلی‌ها باور داشتند که نیمکت استقلال به مجیدی نمی‌آید اما فرهاد در همین سه مسابقه، خلاف این ادعا و باور را به اثبات رسانده است.

اگر همه چیز به همین خوبی بماند، او می‌تواند برای سال‌های زیادی مرد اول نیمکت استقلال باشد. باشگاه از سرمایه‌گذاری روی مربیان جوانی مثل علیمنصور، نتیجه نگرفت اما شاید فرهاد، نگاه به مربیان جوان در فوتبال ایران را برای همیشه تغییر بدهد.

استقلال خسته است

در نبرد با مسجدسلیمان، خستگی در ساق‌های بازیکنان استقلال پیدا بود. آنها دو بازی سخت و سنگین آسیایی را پشت سر گذاشتند و در بازگشت به ایران، بلافاصله با تیم دونده و جنگنده مهدی تارتار روبه‌رو شدند. پرسپولیس در این بازه زمانی، یک مسابقه کم‌تر از استقلال برگزار کرده و بدون شک با خستگی کم‌تری از این تیم به دربی می‌رسد. شاید نتیجه گرفتن استقلال در شهرآورد، تا حدود زیادی وابسته به شرایط ریکاوری این تیم باشد. فرهاد برای نتیجه گرفتن در این بازی بزرگ،  باید شرایط جسمی بازیکنانش را به اوج برگرداند. اگر استقلال با همان سطح از آمادگی که روبه‌روی الریان قرار گرفت مقابل پرسپولیس هم بازی کند، رسیدن به برتری در این بازی حساس و حیثیتی کاملا امکان‌پذیر خواهد بود. آن مسابقه، عیار تیم فرهاد را نشان خواهد داد.

پیروزی در شهرآورد، یک سکوی پرتاب بلند برای آبی‌ها در تلاش برای نزدیک‌تر شدن به صدر جدول لیگ برتر خواهد بود.