سومی کاراته و صعود در رنکینگ

در پایان اولین مرحله لیگ برتر کاراته‌وان ۲۰۲۰ که به مدت سه روز به میزبانی پاریس فرانسه برگزار شد، سه نماینده شایسته کشورمان موفق به کسب دو مدال طلا و یک برنز شدند تا تیم ایران پس از تیم‌های ترکیه و اسپانیا در جایگاه سوم بایستد. حمیده عباسعلی در وزن ۶۸+ کیلوگرم و بهمن عسگری در وزن ۷۵- کیلوگرم به مدال طلا رسیدند. صالح اباذری کاراته‌کای وزن ۸۴+ کیلوگرم نیز صاحب مدال برنز شد. با پایان این رقابت‌ها فدراسیون جهانی اقدام به انتشار رنکینگ کاراته‌کاها کرد که براساس آن حمیده عباسعلی با طلایش در پاریس موفق شد بر حریفان پیشی بگیرد و با چهار پله صعود به رتبه دوم راه یابد. بهمن عسگرى دیگر طلایی مسابقات پاریس نیز با صدرنشینی وزن 75- کیلوگرم، فاصله امتیازی‌اش با رقبا را بیشتر کرد. سجاد گنج‌زاده و ذبیح‌ا... پورشیب نیز با وجود آنکه نتوانستند به مدال برسند اما همچنان در رده‌های دوم و سوم قراردارند. در این رده بندی صالح اباذری به رده هشتم آمد و نگین باقری ۲۲ پله و فاطمه صادقی نیز یک پله صعود کردند. همچنین سارا بهمنیار در رده پنجم باقی ماند، رزیتا علیپور به رده هفتم و طراوت خاکسار هم به رده هشتم آمد.

    

دعوت شطرنج از فیروزجا!

فدراسیون شطرنج ایران در اقدامی عجیب نام سارا خادم‌الشریعه و علیرضا فیروزجا که با اقدامات اخیرشان به نوعی پایان همکاری با این فدراسیون را اعلام کردند، در فهرست جام ستارگان قرار داده است! قرار است این دوره از رقابت‌های جام ستارگان شطرنج ۱۰ تا ۱۷ اسفندماه در تهران برگزار شود. ۱۴ بازیکن ترکیب شرکت کنندگان در این مسابقات را تشکیل می‌دهند که ۷ نفرشان ایرانی هستند. دعوتنامه حضور در جام ستارگان شطرنج به عنوان یکی از بازیکنان ایرانی شرکت کننده برای علیرضا فیروزجا تنها سوپر استاد بزرگ شطرنج کشورمان در حالی ارسال شده که چند هفته‌ای است او رقابت‌های خود را زیر پرچمی غیر از ایران برگزار می‌کند. اگرچه تمام بازیکنان ایرانی دعوت شده به جام ستارگان شطرنج در بخش مردان هستند با این حال فدراسیون می‌خواهد سارا خادم‌الشریعه هم در این رقابت‌ها شرکت داشته باشد. از طرف این فدراسیون رایزنی‌هایی با پدر خادم‌الشریعه انجام شده تا اینگونه موافقت او برای شرکت در رقابت‌ها جلب شود.مهرداد پهلوان زاده رییس فدراسیون شطرنج امیدوار است از رایزنی‌هایی که داشته نتیجه بگیرد:«مسابقه فیروزجا در هلند تازه تمام شده است. امیدواریم او بررسی کاملی روی دعوتنامه داشته باشد. خادم‌الشریعه هم در مورد استعفایش هیچ صحبتی با فدراسیون نداشته است. امیدواریم آنها در این رقابت‌ها شرکت کنند.»

    

درس عبرت از اشتباه سوئیس

وزنه‌برداری ایران به دنبال گرفتن دو سهمیه در المپیک ۲۰۲۰ است و در نظر دارد یکی از این دو سهمیه در دسته ۹۶ کیلوگرم باشد. سهراب مرادی و کیانوش رستمی دو گزینه اصلی برای رسیدن به این یک سهمیه هستند که البته کار بسیار مشکلی را پیش رو دارند چراکه این دو نفر باید یا جزو هشت نفر اول رنکینگ دسته ۹۶ کیلوگرم قرار بگیرند و یا اینکه بهترین وزنه‌بردار آسیا باشند. مرادی قرار است بعد از جام فجر به اردوی تیم ملی اضافه شود و برای مسابقات غرب آسیا و سپس قهرمانی آسیا آماده شود.اما فدراسیون برای مسابقات گزینشی المپیک در کلمبیا  هم ثبت‌نام و نام دو،سه وزنه‌بردار را رد کرده اما این رویداد به اصطلاح حالت ذخیره را دارد تا مثلا اگر مرادی در غرب آسیا نتیجه خوبی نگرفت شانس دیگری داشته باشد.  با ثبت‌نام در مسابقات کلمبیا، دیگر اشتباه مسابقات گزینشی سوئیس تکرار نمی‌شود که به از دست رفتن المپیک برای سعید علی‌حسینی و مشکل امتیازی کیانوش رستمی منجر شد. کیانوش هم در جام فجر، غرب آسیا و قهرمانی آسیا شرکت می‌کند و به نظر می‌رسد نام او نیز برای کلمبیا رده شده باشد.