آریا طاری

پنجره نقل و انتقالات زمستاتی لیگ برتر نوزدهم، رسما بسته شده و از حالا به بعد، تنها بازیکنان آزاد و مهره‌های خارجی، ممکن است به تیم‌های مختلف منتقل شوند. درست مثل همیشه، میزان جابه‌جایی‌ها در تعطیلات نیم‌فصل، کمی بیشتر از حد انتظار بود و چهره بعضی از تیم‌ها، کاملا تغییر کرد. اساسا پنجره نقل و انتقالات زمستانی، برای انجام یک یا دو خرید و ترمیم ضعف‌های تیم‌ها باز می‌شود اما در فوتبال ایران، تیم‌هایی وجود دارند که در همین پنجره، نیمی از ترکیب اصلی‌شان را عوض می‌کنند!

موفق‌ترین تیم

سپاهان اصفهان را باید موفق‌ترین تیم در پنجره نقل و انتقالات زمستانی بدانیم. چراکه آنها معدود ضعف‌های باقی‌مانده در ترکیب‌شان را به بهترین شکل ممکن برطرف کردند. سپاهان این بار اشتباه فصل گذشته را مرتکب نشد و با پرهیز از خریدهای اضافی، به بهترین شکل خودش را برای نیم‌فصل دوم آماده کرد. آنها در زمستان با یکی از پدیده‌های درخشان نیم‌فصل اول یعنی مهدی ترکمان برای سمت چپ خط دفاعی به توافق رسیدند. سپاهان، محمد طیبی را نیز پس از عملکرد موفقش در لیگ، جاشین پورقاز مصدوم کرد و سروش رفیعی را نیز برای خط میانی به خدمت گرفت. در فهرست خروجی این تیم نیز هیچ نام سرشناسی دیده نمی‌شود تا طلایی‌ها، پرمهره‌ترین تیم لیگ برتر نوزدهم باشند.

دو خرید سرخابی

برخلاف چیزی که تصور می‌شد، استقلال و پرسپولیس عملا پنجره نقل و انتقالات شلوغی نداشتند. مهم‌ترین اتفاقی که در زمستان برای هر دو باشگاه رقم خورد، تغییر روی نیمکت‌ها بود. استقلال تا امروز تنها با امیرارسلان مطهری رسما قرارداد بسته و پرسپولیسی‌ها نیز اوساگونا را برای خط حمله به خدمت گرفته‌اند. جالب اینجاست که ارسلان و کریستین، زمانی زوج خط حمله باشگاه ذوب‌آهن بودند. تلاش‌های استقلال و پرسپولیس برای خرید نفرات جدید، البته همچنان ادامه دارد. آبی‌ها به زودی با مدافع کامرونی قرارداد امضا می‌کنند و قرمزها نیز امیدوار به جذب استوکس در روزهای پیش رو هستند.

پرکارترین‌ها

نفت مسجدسلیمان با هفت خرید تازه، رکورددار فصل نقل و انتقالات زمستانی به شمار می‌رود. آنها در این پنجره، آرمان قاسمی، احسان تاییدی، احمد گوهری، امید سینگ، مهدی زبیدی، محمدعلی صفیا و محمدامین اسدی را جذب کردند و البته هفت بازیکن را نیز از دست دادند. شاهین بوشهر که نیم‌فصل اول ناامیدکننده‌ای داشت، در این پنجره 6 بازیکن جدید خرید. نفراتی مثل اسماعیل شریفات، حامد محمودی، ابوالفضل رزاق‌پور، سجاد حیدری، سجاد مشکل‌پور و میثم دورقی 6 خرید تازه شاهین در پنجره نقل و انتقالات به شمار می‌روند. جدی‌ترین رقیب شاهین در کورس پایین جدول یعنی گل گهر سیرجان نیز با پنج خرید به استقبال رقابت‌های جدید خواهد رفت. احمد زنده‌روح، رضا علیاری، سیداحمد موسوی، میلاد کمندانی و یونس شاکری، مردان جدید مجید جلالی در گل گهر هستند. پارس جنوبی نیز در زمستان پنج خرید انجام داده و جالب اینکه آدام همتی، امین منوچهری، فرید محمدی‌زاده، میلاد باقری و میلاد خدایی‌اصل، همگی در روز پایانی نقل و انتقالات با باشگاه قرارداد بسته‌اند. شهرخودرو دیگر تیم لیگ با پنج خرید در زمستان است. حسن جعفری، روح‌ا... سیف‌اللهی، محمدرضا خلعتبری، علی طاهران و میلاد سرلک، در نیم‌فصل دوم برای شهرخودرو توپ خواهند زد.

کم‌کارترین‌ها

دو تیم تبریزی لیگ برتر تا اینجا در فصل نقل و انتقالات نیم‌فصل، روی هم تنها یک خرید انجام داده‌اند. ماشین‌سازی که به دلیل شکایت شیمبا از خرید بازیکن در این پنجره محروم بود، چند ستاره کلیدی مثل نریمان‌جهان و زنده‌روح را به سادگی از دست داد. تراکتوری‌ها نیز مخالفتی با جدایی سوکیتا و فورچونه نداشتند و تنها میلاد فخرالدینی را در بازار به خدمت گرفتند. به نظر می‌رسد زنوزی دیگر از ریخت و پاش در فوتبال خسته شده و قصد ندارد خریدهای گرانقیمت دیگری برای دو باشگاه تحت مالکیتش در لیگ برتر انجام بدهد. البته که تراکتورسازی هنوز هم تیم به شدت پرمهره‌ای محسوب می‌شود اما آنها نسبت به شروع لیگ نوزدهم، به لحاظ مهره چندان تقویت نشده‌اند.

دیگران

محمد ابراهیمی، دانیال ماهینی و آرام هایراپتیان، سه خرید زمستانی حسین فرکی برای باشگاه پیکان هستند. ذوب‌آهن اصفهان نیز برای پر کردن جای خالی مهره‌های جدا شده، با فرشاد محمدی‌مهر و مهدی خلیل قرارداد امضا کرده است. سایپا برای فاصله گرفتن از رده‌های پایین جدول، به سراغ خالد شفیعی، اکبر منادی، صادق بارانی و مرتضی آقاخان رفته و نساجی، روح‌ا... باقری، سعید کریمی، حامد بحیرایی و مهدی رحیمی را به خدمت گرفته است. فولاد خوزستان نیز بدون تردید یکی از جذاب‌ترین لیست‌های خرید زمستانی را دارد. تیمی که در پنجره نقل و انتقالات چند بازیکن سرشناس را به ترکیبش اضافه کرده است. جذب آیاندا پاتوسی آن هم در شرایطی که استقلال در یک قدمی خرید این بازیکن قرار داشت، یک موفقیت بزرگ برای فولاد محسوب می‌شد. به جز آیاندا، فولاد در این پنجره نقل و انتقالات، فرشاد احمدزاده، سینا زامهران و زبیر نیک‌نفس را به فهرست بازیکنانش اضافه کرده است.