آریا طاری

پرونده نیم‌فصل اول لیگ برتر با پیروزی درخشان نفت آبادان برابر سپاهان رسما بسته شد. آخرین نبرد از هفته شانزدهم لیگ، با پیروزی بزرگ تیم دراگان اسکوچیچ همراه شد تا سپاهانی‌ها صدر جدول، قهرمانی نیم‌فصل و البته عنوان بهترین خط دفاعی فصل را یک‌جا از دست بدهند. ضربه بزرگ دیگری که این مسابقه به تیم ژنرال زد، پایان روند بی‌شکستی این تیم در لیگ برتر بود. تیم کالدون یک روز بعد از کنار زدن نساجی، قهرمانی نیم‌فصل لیگ برتر را از آن خود کرد. آنها در جدال‌های رودررو هم به سپاهان هم به تراکتور و هم به شهرخودرو باختند اما در مجموع، نیم‌فصل را به ایده‌آل‌ترین شکل ممکن به پایان رساندند.

توقف سپاهان روی امتیاز 31، پایان کار این تیم در نیم‌فصل اول لیگ برتر بود. آنها در صورت شکست دادن نفت آبادان، می‌توانستند قهرمانی نیم‌فصل را به دست بیاورند اما نتیجه بازی، اصلا دلخواه ژنرال و تیمش نبود. طلایی‌ها در یکی از جذاب‌ترین جدال‌های این فصل لیگ برتر، نیمه اول را به عنوان تیم برنده به پایان رساندند اما در نیمه دوم، تسلیم کام‌بک استثنایی نفتی‌ها شدند. تیم اسکوچیچ حالا با روند باورنکردنی هشت پیروزی در 16 مسابقه، بهترین نیم‌فصل تاریخش در همه ادوار لیگ را پشت سر گذاشته است. اتفاق مهم دیگری که برای این تیم افتاده، مواجه شدن با تنها دو شکست در این فصل است. در واقع این تیم دو بار کم‌تر از صدرنشین لیگ برتر باخته و حالا یکی از گزینه‌های جدی جنگیدن بر سر سهمیه لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌رود. کار بزرگ نفتی‌ها، فرصت قهرمانی نیم‌فصل را از سپاهان گرفت. تیمی که در 15 هفته گذشته در هیچ مسابقه‌ای نباخته بود، بالاخره تسلیم شد و سرانجام، صدرنشینی در جدول لیگ را به پرسپولیس تقدیم کرد. آنها هنوز هم در تفاضل گل، بهتر از تیم کالدرون هستند اما حالا سه امتیاز کم‌تر از این رقیب دارند. این پنجمین قهرمانی تاریخ باشگاه پرسپولیس در نیم‌‌فصل‌های لیگ برتر بود. هرچند نباید این جمله کلیشه‌ای را از یاد برد که در فوتبال به قهرمان نیم‌فصل جام نمی‌دهند! سپاهانی‌ها امیدوارند درست مثل فصل گذشته، قهرمان نیم‌فصل لیگ برتر، فصل را به عنوان تیم «قهرمان» به پایان نرساند. در لیگ برتر هجدهم، شاگردان قلعه‌نویی با 31 امتیاز قهرمان نیم‌فصل شدند اما در نهایت در پایان فصل، در رده دوم پشت سر پرسپولیس قرار گرفتند. در لیگ برتر هفدهم اما تیم قهرمان نیم‌فصل، در نهایت قهرمانی لیگ را نیز از آن خود کرد. تیم برانکو که با اختلافی قابل توجه و رسیدن به 36 امتیاز تیم اول نیم‌فصل شده بود، در پایان لیگ نیز قهرمانی را جشن گرفت. در لیگ برتر شانزدهم نیز چنین اتفاقی رخ داده بود. در آن فصل نیز تیم پروفسور با 32 امتیاز قهرمانی نیم‌فصل را از آن خود کرد و سرانجام در پایان فصل نیز روی سکوی اول ایستاد. در پانزدهمین فصل از لیگ برتر نیز قهرمان نیم‌فصل، جام را در نهایت به دست آورد. در آن فصل، استقلال خوزستان عبدا... ویسی هم در نیمه راه و هم در پایان راه، قهرمان شد. در لیگ چهاردهم اما چنین اتفاقی رخ نداد. در آن فصل، تراکتورسازی قهرمان نیم‌فصل شد اما در پایان فصل، این سپاهان اصفهان بود که به شکلی دراماتیک، قهرمان ایران لقب گرفت. در دو فصل قبل از آن نیز، تیم‌های قهرمان نیم‌فصل نتوانستند در پایان فصل روی سکوی اول بروند. در لیگ سیزدهم، پرسپولیس دایی قهرمان نیم‌فصل شد و در پایان فصل جام قهرمانی را به فولاد واگذار کرد. در لیگ دوازدهم نیز، سپاهانی‌ها روی سکوی اول نیم‌فصل رفتند اما جام در پایان لیگ، سهم استقلال امیرقلعه‌نویی شد. به طور کلی در 18 دوره گذشته لیگ برتر، 9 بار قهرمان‌های نیم‌فصل در پایان فصل جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند و 9 بار نیز تیم‌ها با وجود قهرمانی نیم‌فصل، شانس بردن جام در پایان فصل را از دست داده‌اند. در واقع در تاریخ لیگ برتر از هر دو قهرمان نیم‌فصل، یک تیم قهرمان لیگ برتر شده است. با این حساب، پرسپولیس 50 درصد راه قهرمانی را طی کرده و هنوز نیمی دیگر از راه را در پیش دارد تا به یکی از قهرمان‌هایی تبدیل شود که در نیم‌فصل نیز در بالاترین رده جدول دیده می‌شدند.

پنجمین قهرمانی نیم‌فصل پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر، آنها را در این زمینه صاحب رکورد کرده است. سپاهان با چهار قهرمانی نیم‌فصل، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده این تیم به شمار می‌رود. در پنج تجربه قبلی قهرمانی نیم‌فصل، سرخپوشان سه بار در پایان فصل نیز قهرمان شدند. دو قهرمانی دیگر این تیم در شرایطی به دست آمد که تیم دیگری در پایان نیم‌فصل در بالاترین رده جدول لیگ برتر قرار گرفته بود. در یکی از شلوغ‌ترین کورس‌های قهرمانی لیگ برتر، تیم کالدرون کار دشواری برای انتقال قهرمانی‌ نیم‌فصل به آخر فصل خواهد داشت. تراکتور دوباره به کورس برگشته و استقلال و سپاهان در کنار شهرخودرو، نیم‌فصل دوم را به عنوان تیم‌های زخم‌خورده آغاز خواهند کرد. حتی از نفت هم نباید به عنوان یک مدعی چراغ‌خاموش به سادگی عبور کرد. قرمزها فعلا با صدرنشینی به استقبال تعطیلات رفته‌اند و نیم‌فصل دوم را با روحیه بسیار خوبی آغاز خواهند کرد.