سقوط شطرنج با رفتن فیروزجا

مسابقات قهرمانی سریع و برق آسای جهان 2019 به میزبانی روسیه آغاز شد و علیرضا فیروزجا در این مسابقات با پرچم فدراسیون جهانی به مصاف حریفانش رفت و از زیر پرچم ایران خارج شد. فیروزجا در دور اول مقابل نوئل از سوئیس به تساوی رسید، در دور دوم برابر آنور به برتری دست یافت، در دور سوم و چهارم آنتون کریف از اوکراین و کاریاکین، نایب قهرمان اسبق جهان را شکست داد و در دور پنجم مقابل دودا از لهستان شکست خورد. خیلی زود اما فدراسیون ایران با سقوط 9 پله‌ای تبعات این اتفاق را احساس کرد؛ از آنجایی که فیروزجا با پرچمی به غیر از ایران در مسابقات جهانی به میدان رفته، امتیازات او از امتیازات ایران پاک شد تا شطرنج ایران که خودش را به رده 20 جهان رسانده بود، به رده بیست و نهم سقوط کند. به نظر می‌رسد با این شرایط رسما فیروزجا دیگر نمی‌خواهد با پرچم ایران در مسابقات بین‌المللی شطرنج بازی کند و دلیلش هم مخالفت شورای برون مرزی با اعزام شطرنج بازان تیم مردان به مسابقات جهانی سریع و برق آسای مسکو بود.

    

قهرمان نیم‌فصل در خانه باخت

مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور با برگزاری دیدارهای هفته چهاردهم وارد مرحله برگشت شد. در این هفته از رقابت‌ها تیم مهرام که قهرمانی نیم‌فصل را از آن خود کرد، در دیدار خانگی مقابل ذوب آهن متحمل شکست شد. این تیم در پایان یک بازی نزدیک ۸۳ بر ۸۰ مغلوب حریف اصفهانی اش شد تا سومین شکست خود در این فصل را تجربه کند. اصفهانی‌ها نیز در حالی این بازی را به سود خود تمام کردند که با حکم کمیته انضباطی بازنده آخرین دیدار نیم‌فصل نخست شدند اما در این بازی نشان دادند که حرف‌های زیادی برای گفتن در نیم‌فصل دوم دارند. همچنین تیم شهرداری گرگان در حضور تماشاگرانش برد راحتی برابر شهرداری بندرعباس به دست آورد، همان‌گونه که شیمیدر دیگر مدعی لیگ موفق به شکست شورا و شهرداری قزوین شد. در این دو دیدار شهرداری گرگان 85 بر 76 پیروز شد و شیمیدر 71 بر 57 به پیروزی رسید.  در دیگر دیدارهای این هفته رعد پدافند هوایی شهرکرد ٨٧ بر 70 صنعت مس کرمان را شکست داد، آویژه صنعت پارسا مشهد 68 بر 56 توفارقان آذرشهر را از پیش رو برداشت و پالایش نفت آبادان 57 بر 46 برابر اکسون تهران به پیروزی رسید. از هفته چهاردهم لیگ برتر بسکتبال دیدار تیم‌های پتروشیمی و نیروی زمینی لغو شد.

    

خداحافظی با 4 والیبالیست

هفته آخر اردوی آماده‌سازی تیم ملی والیبال ایران برای مسابقات انتخابی المپیک، از امروز (شنبه هفتم دی) با ترکیب جدید پیگیری خواهد شد. بر این اساس و با نظر ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی، در روزهای گذشته ۶ بازیکن به نام‌های امین اسماعیل‌نژاد، علی رمضانی، سعید جواهری‌توانا، امین رضوی، محمود رسولی و سلیم چپرلی از اردو خارج شدند. همچنین سیدمحمد موسوی، میلاد عبادی‌پور و مرتضی شریفی از روز شنبه در تمرینات حاضر می‌شوند تا سرمربی تیم ملی، در هفته پیش رو  ۱۴ بازیکن اعزامی را از بین اردونشینان انتخاب کند. ملی‌پوشان ایران خود را برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک آماده می‌کنند که از ۱۷ تا ۲۲ دی در جیانگمن چین برگزار خواهد شد. ایران در مرحله گروهی این رقابت‌ها با تیم‌های چین، قزاقستان و چین‌تایپه همگروه است.

    

افزایش دوبرابری حقوق

در سال المپیک، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در تلاش هستند که از فدراسیون‌های المپیکی حمایت کنند، تعیین حقوق به مدت یک سال برای ورزشکارانی که سهمیه المپیک گرفته‌اند یکی از این اقدامات است و در همین راستا حقوق سرمربیان تیم‌های ملی افزایش پیدا خواهد کرد. بر این اساس حقوق غلامرضا محمدی و محمد بنا سرمربیان تیم‌های ملی آزاد و فرنگی از ماه آینده حدودا با افزایش دوبرابری مواجه خواهد شد.