تیام، آیاندا و حالا شیخ!

بازی در زمین سپاهان، دیگر یک کابوس بزرگ برای استقلال نیست. آبی‌ها در دو فصل گذشته، نقش جهان را به عنوان تیم برنده ترک کرده‌اند و در چهار فصل گذشته، از ۱۲ امتیاز بازی در ورزشگاه خانگی سپاهان ۱۰ امتیاز به دست آورده‌اند. از آخرین شکست این تیم در خانه زردپوشان، زمان زیادی سپری شده و همین موضوع، اعتماد به نفس زیادی به تیم استراما می‌بخشد. در دو جدال خارج از خانه گذشته با سپاهان، تیام و پاتوسی گل‌های سه امتیازی استقلال را به ثمر رساندند. آبی‌ها امیدوارند این روند با شیخ دیاباته و یک گل سه امتیازی دیگر، ادامه پیدا کند.

آریا طاری

چند روز بعد از عبور از پرسپولیس در جدول رده‌بندی لیگ برتر، استقلالی‌ها امیدوارند در پایان نبردهای امروز با یک مسابقه بیشتر، از سپاهان نیز عبور کنند. اگر تیم استراما برنده جدال حساس و بزرگ امروز باشد، دیگر فاصله‌ای با رسیدن به بردهای متوالی دورقمی و همچنین صدر جدول نخواهد داشت. آنها زمان بسیار زیادی را دور از صدر گذرانده‌اند اما حالا برای بالانشینی در جدول، از همیشه امیدوارتر به نظر می‌رسند. بازی در زمین سپاهان، حداقل در چند فصل گذشته یک چالش دردسرساز برای استقلال نبوده است. آنها از دو بازی گذشته در نقش جهان، 6 امتیاز به دست آورده‌اند و هر بار با درخشش یکی از مهره‌های خارجی، حریف را غافلگیر کرده‌اند. دو سال قبل، این مامه تیام بود که وینفرد شفر و تیمش را به پیروزی در نقش جهان رساند. پیروزی فصل گذشته در اصفهان اما به مراتب جذاب‌تر و تماشایی‌تر از کار درآمد. جدال شاگردان شفر و ژنرال، تا آخرین ثانیه‌ها با تساوی بدون گل دنبال می‌شد اما آیاندا پاتوسی با یک حرکت انفرادی تماشایی، توپ را به تور دروازه پیام نیازمند رساند و نیمکت تیمش را منفجر کرد. آن نتیجه، عملا شانس قهرمانی لیگ را از سپاهان گرفت و استقلال را به کورس برگرداند. هرچند که در نهایت، تیم ژنرال فصل را یک پله بالاتر از آبی‌ها به پایان رساند. شادی‌های جنجالی استقلالی‌ها در پایان بازی، هنوز از ذهن هیچ‌کس پاک نشده است. مدتی بعد امیر در واکنش به حرکات فرهاد مجیدی و شفر، جمله کنایه‌آمیزی را علیه کادر فنی استقلال بر زبان آورد:«خوشحالم که بردن سپاهان را مثل قهرمانی آسیا جشن می‌گیرند!» از آن پیروزی بزرگ تا جدال امروز در نقش جهان، ماجراهای بسیار زیادی برای استقلال اتفاق افتاده است. آخرین گل‌زن آبی‌ها در جدال با سپاهان، حالا در لیگ امارات توپ می‌زند.

دو سال قبل، این مامه تیام بود که وینفرد شفر و تیمش را به پیروزی در نقش جهان رساند. پیروزی فصل گذشته در اصفهان اما به مراتب جذاب‌تر و تماشایی‌تر از کار درآمد

وینفرد شفر نیز تنها دو هفته بعد از آن جشن مفصل و پرتاب شدن به هوا روی دست بازیکن‌ها، سقوط را تجربه کرد و شغلش را از دست داد. فرهاد برای مدتی کوتاه سرمربی تیم شد و پس از پایان فصل در رده سوم و حذف از مرحله گروهی لیگ قهرمانان، نیمکت را به آندره‌آ استراماچونی سپرد. ستاره‌های باتجربه‌ای مثل خسرو حیدری، مهدی رحمتی و پژمان منتظری تیم را ترک کردند و استقلال با نفرات جدیدی ساخته شد. آنها شروع فاجعه‌باری در لیگ نوزدهم داشتند اما بالاخره اوج گرفتند و حالا با پشتوانه هشت پیروزی پیاپی، به مصاف تیم قلعه‌نویی خواهند رفت. این مسابقه حالا از همیشه حساس‌تر به نظر می‌رسد.

تیم استراما نسبت به تیم ژنرال، استراحت بیشتری برای این بازی داشته و مجبور نبوده در جام حذفی به میدان برود. با این وجود دیدار سپاهان در رقابت‌های لیگ برتر نیز لغو شد تا عملا دو تیم بعد از تعطیلات بازی‌های ملی، تنها یک بازی برگزار کرده باشند. سپاهان در آن یک بازی، با وجود نمایشی ضعیف‌تر از حد انتظار، پیکان را شکست داد و استقلال با چاشنی خوش‌شانسی و فرصت‌طلبی، از سد نساجی عبور کرد. تیم استراما در 6 بازی گذشته لیگ با سیستم دفاع سه نفره‌اش، 18 امتیاز کامل به دست آورده و پس از مسابقه هفته اول با ماشین‌سازی، دیگر بیرون از خانه طعم شکست را نچشیده است. سپاهان نیز در 10 مسابقه‌اش در این فصل از رقابت‌های لیگ، هرگز «بازنده» نبوده و یکی از دو تیم بدون شکست این فصل لیگ محسوب می‌شود. با وجود نتایج نسبتا مشابه در این فصل، وضعیت خط حمله و خط دفاع دو تیم تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارد. استقلال در فاز هجومی، به مراتب بهتر از سپاهان ظاهر شده و تا اینجای فصل توانسته 10 گل بیشتر از این حریف به ثمر برساند. در خط دفاع اما وضعیت تیم اصفهانی به مراتب بهتر به نظر می‌رسد. آنها در 10 مسابقه لیگ، تنها یک گل خورده‌اند و آن گل نیز از روی ضربه پنالتی اتفاق افتاده است. خط دفاعی استقلال اما در این فصل، 10 بار تسلیم رقبا شده است. در واقع نبرد امروز، مسابقه یک خط حمله درخشان با یک خط دفاعی فوق‌العاده خواهد بود.

جذاب‌ترین دوئل امروز نقش جهان، روی خط دروازه‌ها اتفاق می‌افتد. جایی که آماده‌ترین گلرهای این روزهای فوتبال ایران روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. سیدحسین تا قبل از شروع این فصل، رکورددار بسته نگه داشتن دروازه‌اش در دقایق متوالی لیگ برتر بود اما پیام نیازمند، توانست این رکورد را به نام خودش ثبت کند. حالا هر دو نفر، انگیزه‌های بسیار زیادی برای این نبرد خواهند داشت.

سپاهان این فصل در مصاف با پرسپولیس و تراکتور برنده بوده و حالا قصد دارد یک مدعی دیگر را نیز شکست بدهد. استقلال نیز پس از شکست برابر پرسپولیس و برد پرگل در زمین تراکتورسازی، دو هفته دشوار با سپاهان و شهرخودرو را پشت سر می‌گذارد. دو هفته‌ای که شاید سرنوشت این تیم را تا حدود زیادی تعیین کنند.