از یازالده تا ردی

به نظر می‌رسد سرخابی‌ها، بهشت بازیکنانی هستند که قصد دارند بدون بازی کردن در زمین و حضور در جلسه‌های تمرینی، «حقوق» دریافت کنند! یازالده که این روزها بدون انجام حتی یک‌ تمرین قرار است کلی پول از استقلال بگیرد، اولین و آخرین بازیکنی نیست که سرنوشتی شیرین را برای خودش رقم زده است! فصل گذشته، استقلالی‌ها هرایر مگویان را از فهرست خارج کردند. با این وجود مدافع ارمنستانی حاضر به سازش با استقلال نشد. او دیگر در تهران نبود اما همچنان از باشگاه حقوق می‌گرفت و بدون بازی کردن، به درآمد جالب توجهی دست پیدا کرد. هندریک هلمکه با پنهان کردن مصدومیتش توسط امیر قلعه‌نویی برای آبی‌ها جذب شد.

این بازیکن بعدها به فیفا شکایت کرد و رای نیز به سود او صادر شد. رافائل داسیلوا نیز در استقلال نیمکت‌نشین محسن فروزان بود و هیچ‌وقت در یک دیدار رسمی برای استقلالی‌ها توپ نزد. درست مثل لیام ردی که بدون حتی حضور یک دیدار رسمی در ترکیب آبی‌ها، از این تیم جدا شد و حقوقش را به صورت تمام و کمال دریافت کرد. ۱۲ سال قبل، رادو آلاخایا نیز به استقلال ملحق شد و سرانجام قراردادش را بدون حتی یک بازی رسمی، فسخ کرد

و به باشگاه ضرر زد.

 

از نیکولوفسکی تا اوکراینی‌ها

در تاریخ باشگاه پرسپولیس نیز بازیکنان خارجی زیادی وجود داشته‌اند که حتی بدون انجام یک بازی، این تیم را ترک کرده‌اند. ژان نیکولوفسکی در سال ۸۴ با پرسپولیس قرارداد بست اما هرگز درون دروازه این تیم دیده نشد. او با این وجود ۱۰۰ هزار دلار از پرسپولیس به جیب زد. کارلوس ریوه‌را نیز درست در همان سال با همین شرایط به جمع سرخپوشان ملحق شد و با صفر دقیقه بازی، این تیم را ترک کرد. این دو بازیکن پانامایی، سن و سال زیادی داشتند و حتی گفته می‌شد که قبل از پیوستن به پرسپولیس، «فوتبالیست» نبوده‌اند! فاجعه بزرگ‌تر، زمانی رقم خورد که قرمزها با رافائل ادرهو قرارداد امضا کردند. بازیکنی که بعدها معلوم شد بیماری هپاتیت دارد. خرید هروه اوساله، شاهکار بعدی سرخپوشان را رقم زد و این فهرست با ماجرای آنتونی گولچ تکمیل شد. بازیکنی که تنها با چند جلسه حضور در تمرین پول هنگفتی از پرسپولیسی‌ها دریافت کرد. حمید درخشان با جذب گابریل تادئو، یکی از سنگین‌وزن‌ترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر را به خدمت گرفت و خرید دو بازیکن اوکراینی در زمان برانکو، بعدها در بیانیه‌های کی‌روش به صورت کنایه‌آمیزی علیه سرمربی کروات پرسپولیس مورد استفاده قرار گرفت، بازیکنانی که این روزها خبری از آنها در دسترس نیست.