یک برادر، یک کاپیتان و یک گلر!

فهرست تیم ملی برای نبرد حساس با تیم ملی عراق، سرانجام پس از مدتی انتظار منتشر شد. درست همانند لیست‌های قبلی مرد بلژیکی، چند اتفاق غافلگیرکننده در این فهرست نیز وجود دارد. چند ستاره از ترکیب تیم کنار رفته‌اند و چند بازیکن برای اولین بار زیر نظر ویلموتس بازی خواهند کرد. از آن‌جایی که مرد اول نیمکت تیم ملی این اواخر در ایران حضور نداشته و بازی‌های لیگ را تماشا نکرده، طبیعی به نظر می‌رسد که «تغییرات» رقم خورده در لیست او، بیشتر به لژیونرها مربوط باشد.

آریا طاری

نفرات حاضر در اردوی تیم ملی برای مسابقه سرنوشت‌ساز با تیم ملی عراق، بالاخره معرفی شدند. موضوعی که نشان از پایان تنش‌ها میان سرمربی تیم و فدراسیون فوتبال دارد. در روزهای گذشته احتمال جدایی مارک ویلموتس به دلیل عدم دریافت مطالباتش، به شکل جدی مطرح شده بود اما حالا انتشار لیست تازه، ثابت می‌کند که فعلا خبری از جدایی نخواهد بود. تصور می‌شد فهرست مرد بلژیکی با توجه به غیبت او در ایران، همان فهرست قبلی باشد اما او دوباره چند غافلگیری در میان تصمیم‌های نهایی‌اش گنجانده است. او 24 بازیکن را به اردو دعوت کرده تا برای دشوارترین نبرد تیم ملی در مرحله پیش‌مقدماتی جام جهانی آماده شوند. روی خط دروازه، انتظار می‌رفت سیدحسین حسینی پس از کلین‌شیت‌های اخیر، بتواند نظر مثبت سرمربی تیم ملی را جلب کند. چراکه همزمان با درخشش و واکنش‌های عالی او، رشید مظاهری روزهای کابوس‌واری را در لیگ برتر پشت سر گذاشته بود. با این وجود رشید همچنان در کنار بیرو و پیام نیازمند، عضو ثابت اردوی تیم ملی و یکی از گلرهای ذخیره تیم است. ویلموتس همچنان علاقه‌ای به دعوت از «صادق محرمی» نیز ندارد. بازیکن بااستعدادی که پشت خط ترافیک سمت راست دفاع تیم ملی باقی مانده و با وجود توانایی‌هایش، همچنان نمی‌تواند عضوی از این تیم باشد. او آخرین بار قبل از جام ملت‌های 2019، به تیم ملی دعوت شده بود. برخلاف سیدحسین و صادق که هنوز جوان هستند و شانس خوبی برای بازگشت به تیم ملی دارند، شجاع خلیل‌زاده دیگر باید قید امیدواری به حضور در تیم ویلموتس را بزند. نام مدافع پرسپولیس باز هم در اردوها دیده نمی‌شود و این دیگر باید به معنای از بین رفتن آخرین شانس او برای حضور دوباره در تیم ملی باشد. علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهی و اللهیار صیادمنش نیز همچنان در لیست سیاه سرمربی بلژیکی دیده می‌شوند. هیچ‌کدام از این مهره‌ها، از آخرین اردوی تیم ملی تا امروز شرایط‌شان را در فوتبال اروپا تغییر نداده‌اند و همین موضوع موجب شد مارک ویلموتس همچنان به آنها اعتماد نکند. دعوت نشدن به اردوی تیم ملی، تلنگر بزرگی برای مهدی ترابی بود و موجب شد این بازیکن به همان فرم درخشان گذشته در لیگ برتر برگردد. اما حالا نام ترابی نیز در فهرست تازه سرمربی تیم ملی دیده نمی‌شود و او برای دومین اردوی متوالی، در تیم ملی غایب خواهد بود.

عجیب‌ترین مهره خط خورده تیم ملی بدون تردید «مهرداد محمدی» است. بازیکنی که در اولین بازی ملی خوش درخشید و موفق به گل‌زنی برابر کامبوج شد و دقایقی نیز مقابل تیم ملی بحرین بازی کرد. هیچ‌کس انتظار نداشت یکی از برادران محمدی به همین سرعت از تیم ملی طرد شود

مرد اول نیمکت تیم ملی، نام چهار بازیکن را از آخرین فهرستش پیش از لیست جدید، کنار گذاشته است. مرتضی منصوری مدافع راست سپاهان به اردوی قبلی دعوت شد و در هر دو مسابقه روی نیمکت نشست و در نهایت بدون حتی یک دقیقه بازی، جایگاهش در تیم ملی را از دست داد. اشکان دژاگه به عنوان یکی از کاپیتان‌های تیم ملی نیز، از فهرست تیم کنار گذاشته شده و به نظر می‌رسد باید رفته رفته آماده پایان دادن به دوران ملی‌اش باشد. اشه در اردوی قبلی مصدوم شد و شانس حضور در هر دو مسابقه را از دست داد. 

او در چند هفته متوالی لیگ نیز غایب بود و تنها دقایقی برابر سپاهان به میدان رفت. عجیب‌ترین مهره خط خورده تیم ملی بدون تردید «مهرداد محمدی» است. بازیکنی که در اولین بازی ملی خوش درخشید و موفق به گل‌زنی برابر کامبوج شد و دقایقی نیز مقابل تیم ملی بحرین بازی کرد. هیچ‌کس انتظار نداشت یکی از برادران محمدی به همین سرعت از تیم ملی طرد شود. امید نورافکن که ناگهان به اردوی قبلی اضافه شد و سهمیه سپاهانی‌ها در اردوی تیم ملی را افزایش داد نیز، یکی دیگر از حذف‌شده‌های تیم ملی به شمار می‌رود. در نقطه مقابل، چند بازیکن دوباره به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند. وریا غفوری که در اردوی قبلی غایب بود، حالا دوباره در تیم ملی دیده می‌شود. علی قلی‌زاده و کاوه رضایی نیز پس از درخشش در چند بازی شارلروا، بار دیگر فرصت پوشیدن پیراهن تیم ملی را خواهند داشت.

فهرست جدید مارک ویلموتس، نشان می‌دهد او عملکرد لژیونرهای اروپایی را به خوبی زیر نظر داشته اما توجه چندانی به لیگ برتر نشان نداده است. در فاصله اردوی قبلی با اردوی تازه تیم ملی، او حتی یک مسابقه داخلی را نیز از نزدیک تماشا نکرده و این موضوع، اتفاق خوبی برای تیم نخواهد بود. مرد بلژیکی هنوز در خطوط مختلف زمان، نفرات اصلی‌اش را انتخاب نکرده و جست‌وجوی او برای یافتن بهترین مهره‌ها، همچنان ادامه خواهد داشت.