آریا طاری

سرمربی بلژیکی تیم ملی، بالاخره راهش را از فهرست‌های کارلوس کی‌روش جدا کرد و شاید برای اولین بار، تنها از سلیقه خودش و دستیارانش برای دعوت از بازیکن‌ها به تیم کمک گرفت. فهرست تازه مارک ویلموتس، توفانی‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. چراکه نام‌های بزرگ زیادی از این تیم کنار گذاشته‌ شده‌‌اند. با این وجود باید به یک نکته کلیدی نیز توجه کرد. این فهرست برای دو بازی با کامبوج و بحرین نوشته شده و ویلموتس ترجیح داده به جای دعوت از همه داشته‌های فوتبال ایران، بازیکنان جدیدی را نیز در تیمش محک بزند. او به زودی 11 مهره اصلی‌اش را پیدا می‌کند اما شاید برخلاف دوران کی‌روش، به جای انتخاب یک فهرست همیشگی و تکراری، این بار لیست‌های تیم ملی با توجه به شرایط لیگ، مدام تغییر کنند.

خط دروازه؛ سیدحسین قربانی کلین‌شیت‌ها!

دروازه‌بان اول استقلال، یکی از خط‌خورده‌های شناخته‌شده در فهرست جدید سرمربی تیم ملی به شمار می‌رود. سیدحسین از مدت‌ها قبل در همه اردوها حضور داشته اما حالا به نظر می‌رسد که لیگ برتر، گلرهایی آماده‌تر از او را نیز در اختیار دارد. پیام نیازمند و رشید مظاهری از شروع فصل حتی یک گل نیز دریافت نکرده‌اند و علیرضا بیرانوند نیز همچنان یک وزنه مهم برای تیم ملی به شمار می‌رود. سیدحسین اما در هفت دیدار لیگ و حذفی هنوز نتوانسته اولین کلین‌شیت فصل را به نام خودش ثبت کند. ویلموتس فعلا برای خط دروازه روی بیرو، رشید و پیام حساب باز کرده اما این رقابت نزدیک و جذاب، همچنان ادامه خواهد داشت. چراکه سیدحسین حسینی و البته امیر عابدزاده، امیدوارند که به زودی، دوباره پیراهن تیم ملی را به دست بیاورند.

خط دفاعی؛ شوک به وریا و دیگران

بعضی از هواداران استقلال، باور دارند که شوک بزرگ خط خوردن وریا غفوری از فهرست تیم ملی، نتیجه فعالیت‌های اینستاگرامی خاص این بازیکن است اما بعید به نظر می‌رسد مارک ویلموتس، توصیه‌ای را در مورد وریا پذیرفته باشد. کاپیتان استقلال این فصل از فرم مطلوب همیشگی دور بوده و به همین خاطر جایش را به یک بازیکن تازه‌نفس داده است. مرتضی منصوری از سپاهان که این فصل دو پاس گل برای هم‌تیمی‌ها ارسال کرده، در کنار رامین رضاییان دو دفاع راست فهرست تازه ایران به شمار می‌روند. در مرکز دفاع، همچنان خبری از شجاع خلیل‌زاده نیست. به نظر می‌رسد این مدافع درست مثل دوران کارلوس کی‌روش، در دوران ویلموتس نیز در فهرست سیاه حضور خواهد داشت. سیدمجید حسینی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مرتضی پورعلی‌گنجی و سیاوش یزدانی، فعلا چهار گزینه اصلی ویلموتس برای مرکز دفاع به شمار می‌روند. در سمت چپ خط دفاعی نیز، مرد بلژیکی دوباره به محمد نادری و میلاد محمدی تکیه کرده است. دو بازیکنی که در اردوی پیشین نیز به عنوان دفاع چپ حضور داشتند.

خط هافبک؛ گمشده‌ای به نام سعید

حضور امید ابراهیمی و احمد نوراللهی در خط میانی تیم ملی، کاملا قابل‌ پیش‌بینی به نظر می‌رسید. کاپیتان حاج‌صفی نیز با توجه به درخشش خیره‌کننده در میانه زمین تراکتور، حالا دیگر به جای مدافع چپ، به عنوان هافبک به تیم ملی دعوت می‌شود. تا اینجا همه معادله‌های فهرست جدید ویلموتس قابل درک به نظر می‌رسند اما هیچ‌کس نمی‌داند که چرا علی کریمی در شرایط فعلی به تیم ملی دعوت شده است. بازیکنی که در دربی هم پنالتی از دست داد و هم اخراج شد و برابر گل‌گهر نیز به رقیب پنالتی داد. دعوت مسعود شجاعی نیز برای تیم ملی چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. به نظر می‌رسد مسعود رفته رفته باید به فکر خداحافظی از این تیم و تمرکز روی رده باشگاهی باشد.

 چراکه نقش او در تیم ملی، فراتر از یک نیمکت‌نشین نیست. اشکان دژاگه که در فهرست قبلی غایب بود، دوباره به تیم ملی برگشته و وحید امیری نیز همچنان برای ایران به میدان می‌رود. سرشناس‌ترین غایب خط میانی بدون تردید «سعید عزت‌اللهی» است. بازیکنی که از زمان حضور ویلموتس روی نیمکت، هنوز به تیم ملی دعوت نشده و معلوم نیست چه سرنوشتی در این تیم انتظارش را می‌کشد. سعید البته مدت‌ها با مصدومیت درگیر بوده و شاید به همین خاطر، برای تیم ملی بازی نمی‌کند.

دعوت مسعود شجاعی نیز برای تیم ملی چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. به نظر می‌رسد مسعود رفته رفته باید به فکر خداحافظی از این تیم و تمرکز روی رده باشگاهی باشد. چراکه نقش او در تیم ملی، فراتر از یک نیمکت‌نشین نیست

خط حمله؛ بدون علیرضا، بدون ترابی

بزرگ‌ترین سورپرایزهای ویلموتس، به خط حمله تیم ملی مربوط می‌شوند. او علیرضا جهانبخش را به اردو دعوت نکرده است. جهانبخش البته این اواخر چند بار مصدوم شده و بعید نیست که خودش از سرمربی تیم ملی خواسته باشد که فعلا روی باشگاهش تمرکز کند. علیرضا هنوز در این فصل از لیگ برتر، فرصت چندانی برای بازی در ترکیب برایتون نداشته است. ویلموتس روی نام «مهدی ترابی» نیز قلم قرمز کشیده است. بازیکنی که این فصل در پرسپولیس چندان درخشان نشان نداده است. علی قلی‌زاده، کاوه رضایی و حتی اللهیار صیادمنش نیز جایی در فهرست جدید سرمربی بلژیکی ندارند. به جز کریم انصاری‌فرد، سردار آزمون و مهدی طارمی، دو نام جدید در فهرست مهاجمان تیم ملی برای دو مسابقه با کامبوج و بحرین دیده می‌شوند. محمد محبی پس از درخشش در سپاهان، حالا شانس حضور در تیم ملی را تصاحب کرده و مهرداد محمدی نیز با نمایش عالی‌اش در لیگ پرتغال، توجه ویلموتس را به دست آورده است. حالا او و برادرش در کنار هم برای تیم ملی به میدان خواهند رفت.