آریا طاری

دربی نود و یکم در حالی برگزار می‌شود که هر دو مربی برای اولین بار حضور در این مسابقه را تجربه می‌کنند. بعد از سال‌ها، هر دو مربی حاضر در شهرآورد مشغول پشت سر گذاشتن اولین دربی‌شان خواهند بود و این موضوع به بازی حساس امروز، جنبه متفاوتی خواهد بخشید. استراماچونی ششمین مربی خارجی استقلال در شهرآوردها به شمار می‌رود و کالدرون دوازدهمین مربی خارجی تاریخ باشگاه پرسپولیس است که به این دربی قدم می‌گذارد.

استقلال؛ از رایکوف تا شفر

اولین مربی خارجی تاریخ دربی‌های پایتخت، زدراکو رایکوف بود. مردی که در 15 دربی روی نیمکت آبی‌ها نشست، 6 بار برنده شد و پنج بار نیز شکست خورد. به لحاظ تعداد برد، رایکوف موفق‌ترین مربی خارجی تاریخ این مسابقه به شمار می‌رود. بعد از رایکوف، «ولادیمر جکیچ» مدتی روی نیمکت استقلال نشست. او در یکی از بهترین دربی‌های تاریخ باشگاه، پرسپولیس را با نتیجه سه بر صفر شکست داد و در دومین و آخرین تجربه دربی، نتیجه را به پرسپولیس واگذار کرد. سومین سرمربی خارجی استقلال در تاریخ دربی‌ها، «سکوموروخوف» از شوروی بود. مردی که استقلال را در رده‌های پایین‌تر تحویل گرفت و این تیم را به دسته اول لیگ آزادگان برگرداند. یک تساوی بدون گل و یک شکست در فینال جام حذفی، حاصل کار این مربی در شهرآوردها بود.اولین مربی خارجی آبی‌ها در تاریخ دربی‌های لیگ برتری، «رولند کخ» آلمانی بود. یک بازنده بزرگ که تنها به اندازه یک دربی دوام آورد و در مسابقه‌ای که در ورزشگاه یادگار امام تبریز رقم خورد، به تساوی رضایت داد. پس از او تنها یک مربی خارجی دیگر در شهرآوردها روی نیمکت استقلال نشسته است. وینفرد شفر در چهار مسابقه، تنها یک بار برنده شد و دو بار شکست خورد. هرچند که با توجه به نتیجه سوپرجام، در مجموع سه شکست در پنج مسابقه به حساب این مربی نوشته شده است. استقلالی‌ها با مربی‌های خارجی در تاریخ شهرآورد در مجموع 25 بار با مربیان خارجی حاضر شده‌اند. کسب تنها هشت برد در این 25 بازی، نشان می‌دهد که این مربیان در تاریخ دربی چندان موفق نبوده‌اند. بعد از سپری شدن دوران رایکوف، استقلال 10 شهرآورد را با مربیان خارجی پشت سر گذاشته و فقط دو پیروزی را با این مربی‌ها جشن گرفته است. رایکوف موفق‌ترین مربی خارجی آبی‌ها در شهرآوردها به شمار می‌رود. لقب ناکام‌ترین مربیان را نیز باید به سوکوموروخوف اختصاص داد که هرگز نتوانست یک برد را در این مسابقه سنتی جشن بگیرد.

پرسپولیس؛ از راجرز تا برانکو

بسیاری از هواداران امروز پرسپولیس، تصویری از دوران آلن راجرز در ذهن ندارند اما به خوبی می‌دانند که او یکی از پرافتخارترین دوره‌های تاریخ باشگاه در دربی را رقم زده است. راجرز در اولین دربی با مربیان تماما خارجی در تاریخ شهرآورد، تیم رایکوف را با نتیجه چهار بر یک شکست داد. او مدتی بعد خالق پیروزی بزرگ و فراموش نشدنی 6 بر صفر برابر رقیب بود. نتیجه‌ای که تا همین امروز هم سوژه کری‌خوانی طرفداران پرسپولیس به شمار می‌رود. راجرز در هفت شهرآورد سرمربی قرمزها بود و چهار پیروزی را تصاحب کرد. تنها یک مربی خارجی روی نیمکت پرسپولیس در تاریخ دربی، بردهای بیشتری نسبت به رایکوف کسب کرده است. برانکو ایوانکوویچ در 10 مسابقه دربی سرمربی سرخپوشان بود و پنج بار برنده شد. یکی از پیروزی‌های ثبت شده در کارنامه این مربی البته به بازی معروف سوپرجام و رای انضباطی برمی‌گردد. هواداران پرسپولیس امیدوارند موفقیت‌های برانکو در شهرآوردها در دوره کالدرون نیز تکرار شود. آنها حتی امیدوارند کالدرون نتایج تاریخی دوران راجرز را نیز تکرار کند اما شاید حتی یک پیروزی با کم‌ترین اختلاف ممکن نیز در این جدال برای سرمربی آرژانتینی کافی خواهد بود. قرمزها در تاریخ شهرآورد 11 مربی خارجی داشته‌اند و حالا کالدرون به دوازدهمین مربی غیرایرانی این تیم در دربی‌ها تبدیل خواهد شد. خارجی‌ها در 30 دربی، روی نیمکت پرسپولیس حضور داشته‌اند و سهم پرسپولیس از این 30 شهرآورد، 14 پیروزی بوده است. در واقع این مربیان، روی هم نتوانسته‌اند در نیمی از شهرآوردها نیز برنده باشند. به جز پیروزی پرگل تیم راجرز، مربیان خارجی خاطره‌های زیاد دیگری را نیز در دربی‌ها با پرسپولیس تجربه کرده‌اند. گل دیرهنگام پیروز کریمی در یکی از مهیج‌ترین دربی‌های تاریخ، توی دروازه تیم راینر زوبل قرار گرفت. تیمی که در یک قدمی پیروزی شهرآورد بود اما این برد را در ثانیه‌های پایانی با شکست عوض کرد. مصطفی دنیزلی نیز خالق دو کام‌بک بزرگ سرخ‌ها در دربی‌ها بوده است. تیم مصطفی یک بار با گل‌های مهرزاد معدنچی و مهرداد اولادی شکست برابر استقلال را به پیروزی تبدیل کرد و یک بار با هت‌تریک فراموش نشدنی ایمون زاید، از شکست دو بر صفر پیروزی سه بر دو ساخت. کونوف تنها یک مسابقه را در دربی تجربه کرد و در همان بازی به تساوی رضایت داد. یورگن گده در تنها یک شهرآورد، به رکورد صددرصدی شکست رسید. استانکو پوکله‌پوویچ، وینگو بگوویچ، نلو وینگادا، زلاتکو کرانچار و مانوئل ژوزه سرمربیان خارجی دیگر پرسپولیس در شهرآوردها بودند که روی هم رفته فقط یک بار به عنوان برنده از زمین خارج شدند.