خاطرات یحیی

برای دهمین بار در یک دهه گذشته، سرنوشت یکی از دیدارهای پرسپولیس به ضربات پنالتی کشیده شد. در 9 تجربه گذشته، پرسپولیسی‌ها پنج بار برنده پنالتی‌ها شده و چهار بار نیز در این ضربات شکست خورده بودند. قرمزها در مسابقه این هفته مقابل پدیده، یحیی گل‌محمدی را از پیش رو برداشتند، مردی که در همین جام روی نیمکت پرسپولیس، بازنده یکی از حساس‌ترین پنالتی‌های یک دهه اخیر باشگاه بوده است. در جام حذفی فصل دوازدهم و پس از کنار زدن داماش در نیمه‌نهایی، پرسپولیس به فینال جام حذفی رفت. همه چیز برای جام گرفتن یحیی و تیمش مهیا به نظر می‌رسید. در روز خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا، آنها دو بار از تیم کرانچار پیش افتادند اما هر دو بار، گل تساوی را با اشتباه دروازه‌بان‌شان دریافت کردند. بولکو، خلعتبری، ابراهیمی و حاج‌صفی، برای سپاهان فوق‌العاده پنالتی زدند اما در پرسپولیس، هادی نوروزی و رضا حقیقی دو ضربه را از دست دادند تا مهدوی‌کیا، بدون جام از فوتبال برود و یحیی نیز ناچار به ترک نیمکت پرسپولیس شود، اتفاقی که شاید هیچ‌وقت از ذهن هواداران پاک نشود.


باخت‌های حساس

باخت یحیی در ضربات پنالتی به سپاهان تنها شکست پرسپولیس در ضربات پنالتی یک‌ دهه اخیر نبوده است. دایی و پرسپولیس، دوباره به هم رسیدند تا برای قهرمانی لیگ سیزدهم و البته فتح دوباره جام حذفی تلاش کنند. این تیم به سختی راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد و در تک‌مسابقه این مرحله، با فولاد میزبان به تساوی یک - یک رسید. بدترین ضربات پنالتی یک دهه اخیر سرخ‌ها درست در پایان همین مسابقه خلق شد. جایی که دهنوی، ماهینی و خلعتبری هر سه ضربه را از دست دادند و در ترکیب فولاد، بدرلو، چاوز و پادووانی هر سه ضربه را به گل تبدیل کردند. دو سال قبل هم پرسپولیس در همان مرحله اول جام حذفی یک حذف باورنکردنی را پشت سر گذاشت. تیم برانکو بدون مهره‌های ملی‌پوش در این بازی حاضر شد و در حالی که همه انتظار داشتند حریف را با یک نتیجه پرگل شکست بدهد، با تنها گل پریموف به تساوی یک - یک با قشقایی شیراز رسید. مهم‌ترین برد تاریخ باشگاه شیرازی، با گل شدن 6 ضربه از هفت ضربه در پنالتی‌ها حاصل شد.


برد خاص

فصل گذشته، یک حذف نسبتا زودهنگام دیگر از جام حذفی در انتظار قرمزهای پایتخت بود. آنها در یک‌چهارم نهایی در خانه مغلوب نفت آبادان شدند. در جریان بازی احمدزاده و عبدا...زاده برای دو تیم گل‌زنی کردند اما از دست رفتن پنالتی‌های منشا، علیپور و نعمتی، کار دست تیم برانکو داد. در اینجا بد نیست نگاهی هم به یکی از خاص‌ترین بردهای پرسپولیس در ضربات پنالتی یک‌ دهه اخیر داشته باشیم. حدود 9 سال قبل، پرسپولیس با علی دایی به نیمه‌نهایی جام حذفی رسید و در این مرحله روبه‌روی صبای قم قرار گرفت. بازی در وقت معمول با تساوی بدون گل تمام شد تا سرنوشت تیم فینالیست با پنالتی‌ها روشن شود. هوار اولین ضربه پنالتی قرمزها را از دست داد اما قطع‌ شدن عجیب برق‌ها و خاموشی کامل آزادی، فرصت تمرکز و بازگشت به بازی را برای پرسپولیس فراهم کرد. زارعی، فراگا، خلیلی و باقری موفق به گل کردن پنالتی‌ها شدند و شیث نیز یک ضربه را از دست داد اما تیم دایی توانست به فینال جام حذفی برسد و در دیدار نهایی نیز گسترش را برای بردن جام شکست بدهد.