مریم علامه‌زاده

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در اظهاراتی که از سوی نخست‌وزیر لهستان، نژادپرستانه تلقی می‌شد، لهستان را متهم به رفتار نفرت‌آمیز علیه یهودیان کرد.

نخست‌وزیر لهستان وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر قدس را به رفتار نژادپرستانه در جریان یک رشته تقابلات دیپلماتیک بر سر موضوع هولوکاست متهم کرد، اقدامی که در نهایت منجر به لغو یک اجلاس بین‌المللی در بیت‌المقدس شد.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، پس از آنکه یسرائیل کاتز، که اخیراً به عنوان کفیل وزیر‌امور خارجه رژیم صهیونیستی انتخاب شده است، روز یکشنبه (28 بهمن ماه) گفته بود لهستانی‌ها همراه شیر مادر خود منش یهودستیزی را مکیده‌اند و همه مردم لهستان را متهم به مخفی کردن تفکرات یهودستیزی کرد، ماتئوش موراویه‌تسکی نخست‌وزیر لهستان از مشارکت کشورش در این اجلاس انصراف داد.

موراویه‌تسکی به خبرنگاران گفت اظهارات کاتز غیرقابل پذیرش است؛ ما نه تنها نمی‌توانیم چنین اظهارات نژادپرستانه‌ای را  بپذیریم بلکه با تمام قدرت می‌خواهیم برای حقایق تاریخی و برای احترام مردم لهستان بجنگیم.

بحران سیاسی اخیر روز پنج‌شنبه (25بهمن‌ماه) زمانی آغاز شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر اساس نوشته رسانه‌های این رژیم مدعی شده بود که لهستانی‌ها با نازی‌ها همدست بودند؛ با این حال دفتر نتانیاهو بعدتر اعلام کرد  رسانه‌ها اشتباه اظهارات وی را منتشر کرده‌اند و نتانیاهو منظورش به اشخاص بوده و نه ملت لهستان. بالا گرفتن این تقابل سیاسی بر اجلاس گروه موسم به V4 که قرار بود روز دوشنبه (29 بهمن ماه) به میزبانی رژیم صهیونیستی با حضور لهستان، جمهوری چک، مجارستان و اسلوواکی برگزار شود سایه افکند. این موضوع حتی بر تلاش‌های نتانیاهو برای ایجاد اتحاد با کشورهای اروپای مرکزی نیز تأثیر گذاشت. با افزایش احساسات یهودستیزی در اروپای مرکزی، افزایش نگرانی ملی صهیونیست‌ها منجر به تلاش برای ایجاد همبستگی با مردم این منطقه شده است.

بعد از این اتفاقات رژیم صهیونستی اعلام کرد  نشست V4 بدون لهستان با حضور تنها سه عضو احتمالاً لغو می‌شود. امانوئل ناشون، سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت اجلاس کامل V4 برگزار نمی‌شود.

وزیر امور خارجه لهستان در طول سه روز، دوبار سفیر رژیم صهیونیستی را فراخواند و رئیس‌دفتر نخست‌وزیری لهستان اظهارات وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی را شرم‌آور خواند. میشائیل اچودریچ، خاخام اعظم لهستان نیز با صدور بیانیه‌ای گفت اظهارات کاتز به جامعه یهودیان لهستان توهین کرده است.

کاتز روز دوشنبه به رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گفته بود که او خواستار حفظ روابط خوب با لهستان است اما حقیقت تاریخ را نمی‌توان انکار کرد. بسیاری از لهستانی‌ها با نازی‌ها همدستی  و به کشتار یهودیان در جریان هولوکاست  کمک کردند؛ یهودی‌ستیزی در وجود لهستانی‌ها پیش از هولوکاست، در همان دوران و پس از آن بوده و هست. پیش از جنگ جهانی دوم، لهستان مرکز بزرگ‌ترین جوامع یهودی بود که به دست نازی‌ها به کل نابود شد. منتقدان دولت ملی‌گرای لهستان را متهم به تلاش برای پاکسازی شواهد همکاری این کشور با نازی‌ها می‌کنند. نتانیاهو پیش‌تر امیدوار بود کشورهای اروپای مرکزی را علیه دولت‌های اتحادیه همراه کند، چرا که اتحادیه اروپا مخالف این رژیم و  مخالف اشغال سرزمین‌های فلسطینیان از سوی اسرائیل هستند. دنی دنان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد، گفت این متحدان جلوی محکومیت ترامپ از سوی دولت‌های اروپایی به دلیل به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را گرفتند.

در همین حال برخی در داخل سرزمین‌های اشغالی در تقابل با نتانیاهو مدعی هستند که وی با نادیده‌گرفتن سوابق تاریخی اقدامات یهودستیزانه کشورهای اروپای مرکزی را از یاد برده است.