پاتو در  پایتخت

داستان گرو و نویمایر در استقلال خیلی زود به پایان رسید اما آبی‌ها در پنجره زمستانی نقل و انتقالات، دو خارجی دیگر را جایگزین این نفرات کردند. چند روز بعد از خرید «ایسما» این باشگاه با «پاتوسی» نیز قرارداد امضا کرد تا این بازیکن از شروع نیم‌فصل دوم برای آبی‌های پایتخت به میدان برود. آیاندا پاتوسی از آفریقای جنوبی به استقلال ملحق شده است.

آریا طاری

پیش از ثبت درخواست نهایی برای ای.تی.سی خرید جدید استقلال، نگرانی‌های زیادی در مورد این بازیکن شکل گرفته بود. از آن‌جایی که آیاندا پاتوسی در رقابت‌های بین‌المللی باشگاهی حضور نداشت و در تیم ملی نیز به میدان نرفته بود، تصور می‎شد فدراسیون بر اساس قوانین موجود قرارداد او را ثبت نخواهد کرد. از دست رفتن فرصت ثبت این قرارداد، می‌توانست ضربه بزرگی برای آبی‌ها باشد اما ظاهرا مدیران باشگاه با ارائه مدارکی به فدراسیون، ثابت کرده‌اند که پاتوسی سابقه عضویت در تیم ملی آفریقای جنوبی را دارد و 12 بار برای این تیم به میدان رفته است. او با انتشار یک نامه احساساتی، از هواداران باشگاه کیپ تاون آفریقای جنوبی خداحافظی کرده تا در 26 سالگی به سراغ یک چالش جدید برود. پاتوسی به صورت تخصصی در پست وینگر چپ به میدان می‌رود اما می‌تواند از هر دو پا به خوبی استفاده کند. او قابلیت بازی در سمت راست خط حمله را نیز دارد و البته به عنوان یک هافبک هجومی نیز گاهی پشت سر مهاجمان تیمش قرار گرفته است. دریبل‌زنی، سرعت و البته تبحر در زدن ضربات ایستگاهی، می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن او را به مهره‌ای محبوب برای تماشاگران استقلال تبدیل کند. این اتفاق البته تنها به شرطی رخ خواهد داد که او همان نمایش‌های درخشان در کیپ تاون را در تهران نیز پیاده کند و به همان اندازه که برای باشگاه سابقش بازیکن مهمی بود، برای استقلال تهران نیز به یک مهره مفید و موثر تبدیل شود.

پاتوسی در بلژیک دو بار توانست قهرمانی جام حذفی را به دست بیاورد. او سپس به آفریقای جنوبی برگشت تا این بار برای باشگاه کیپ تاون سیتی به میدان برود. پاتو فصل گذشته 25 بازی برای باشگاهش انجام داد و در این مسابقه‌ها توانست 6 گل به ثمر برساند

پاتوسی با یک متر و 74 سانتی‌متر قد، بازیکن بلندقامتی به شمار نمی‌رود اما شرایط فیزیکی او، فرصت خوبی برای تسلط روی توپ به این بازیکن داده است. پاتوسی در باشگاه ای.اس.دی کیپ تاون ساخته شد و سپس در سال 2011 به لوکرن پیوست. این بازیکن در لیگ بلژیک 21 بار موفق به گل‌زنی برای لوکرن شد. پاتوسی در بلژیک دو بار توانست قهرمانی جام حذفی را به دست بیاورد. او سپس به آفریقای جنوبی برگشت تا این بار برای باشگاه کیپ تاون سیتی به میدان برود. پاتو فصل گذشته 25 بازی برای باشگاهش انجام داد و در این مسابقه‌ها توانست 6 گل به ثمر برساند و پنج پاس گل نیز برای هم‌تیمی‌ها صادر کند. او در 20 مسابقه این فصل نیز پنج گل زده و چهار پاس گل داده است. آیاندا یک گل‌زن قهار به نظر نمی‌رسد و نمی‌تواند در هر مسابقه برای تیمش گل‌زنی کند اما او به عنوان یک وینگر، از خلاقیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند طراوت بیشتری به بازی تیم شفر ببخشد. از دست دادن این بازیکن برای هواداران کیپ تاون خبر خوشایندی نبوده و واکنش آنها به جدایی ستاره تیم‌شان، نشان می‌دهد که او بازیکن مهمی برای این تیم به شمار می‌رود. رئیس باشگاه کیپ تاون علاوه بر اعلام رسمی این انتقال، دست روی این نکته گذاشته که هرگز حاضر نبوده پاتوسی را به یکی از تیم‌های رقیب در لیگ فوتبال آفریقای جنوبی بفروشد و تنها با پیشنهادهای خارجی برای او موافقت می‌کرده است. بر اساس اعلام رسانه‌های آفریقای جنوبی، قرارداد پاتوسی با استقلال به صورت قرضی تا پایان فصل امضا شده اما آبی‌ها این حق را دارند که در صورت تمایل در پایان فصل بند خرید این بازیکن را نیز فعال کنند و بدون نیاز به مذاکره با باشگاه کیپ تاون، این ستاره را در اختیار بگیرند. این رسانه‌ها نوشته‌اند که پاتوسی از سوی باشگاه استقلال در هیچ شرایطی اجازه فسخ یک‌طرفه قراردادش را ندارد.

اگر گونگالوس قرار است جای خالی تیام را در استقلال پر کند، پاتوسی نیز می‌تواند جایگزینی برای سرور جپاروف باشد. هواداران استقلال اما دیگر از چنین مقایسه‌ای بیزار هستند. آنها دیگر دوست ندارند فشاری که به دو مهره خارجی قبلی این تیم آمد، برای دو خرید خارجی تازه‌وارد باشگاه نیز تکرار شود. حتی خود وینفرد شفر نیز از انجام مصاحبه‌هایی در ستایش از این بازیکنان طفره می‌رود و منتظر است تا آنها خودشان را در زمین فوتبال ثابت کنند. پاتوسی می‌تواند یک خرید کاملا متفاوت برای فوتبال ایران تلقی شود. او در 26 سالگی هنوز فرصت خوبی برای درخشیدن در لیگ برتر دارد. سطح فوتبال در آفریقای جنوبی هیچ‌وقت چندان بالا نبوده است اما پاتو به عنوان یکی از مهره‌های درخشان این لیگ، می‌تواند در فوتبال ایران خودی نشان بدهد. درخشش پاتوسی ممکن است پای فوتبالیست‌های دیگری را نیز از آفریقای جنوبی به فوتبال ایران باز کند. این یک بازار جدید برای باشگاه‌های ایرانی به شمار می‌رود. حضور یک بازیکن خلاق و موقعیت‌ساز در تیمی که از ضعف گل‌زنی رنج می‌برد، یک اتفاق ویژه خواهد بود. حالا همه هواداران استقلال در انتظار دریبل‌ها، شوت‌ها و پاس‌های خرید جدید تیم‌شان هستند.