آریا رهنورد

وفاداری استقلالی‌ها به برگزاری اردو در کشور ترکیه، در نوع خودش جالب توجه به نظر می‌رسد. آنها در گرمای تابستان پیش از شروع لیگ هجدهم به ترکیه سفر کردند و حالا در سرمای زمستان پیش از شروع نیم‌فصل دوم، باز هم راهی ترکیه شده‌اند. تیم شفر با جلسه‌های منسجم تمرینی بدون در اختیار داشتن چند ملی‌پوش، خودش را برای نیم‌فصل دوم آماده می‌کند. با این وجود همچنان خبری از جذب مهره‌های جدید در این تیم نیست و یک خبر تلخ نیز از ترکیه به گوش هواداران باشگاه رسیده است.

یکی از مشکلات بزرگ استقلالی‌ها در تابستان، دیر شروع کردن فصل بدنسازی بود. وینفرد شفر که در یک شبکه خارجی به تحلیل جام جهانی می‌پرداخت، کمی دیر به تیمش ملحق شد تا آبی‌ها نسبت به رقبا فصل بدنسازی را با تاخیر استارت بزنند. حالا اما دیگر چنین مشکلی وجود ندارد. استقلال در ترکیه به شکل کاملا جدی تمرین می‌کند تا در شروع نیم‌فصل دوم، دیگر لغزشی نداشته باشد و به تعقیب تیم‌های صدرنشین و نزدیک‌تر شدن به رده اول جدول رده‌بندی ادامه بدهد. «بی‌پولی» بزرگ‌ترین نگرانی مشترک بازیکنان و هواداران استقلال است. مهره‌های تیم هنوز نتوانسته‌اند بخشی از حقوق مدنظرشان را برای این مقطع از فصل دریافت کنند و به همین خاطر در اقدامی هماهنگ، در فضای مجازی مطالبی را علیه مدیران و اسپانسرهای باشگاه منتشر کرده‌اند. این اواخر یکی از رسانه‌ها از پاس شدن چک این مهره‌ها خبر داد اما بلافاصله رحمتی و همبازی‌ها با انتشار یک مطلب جدید در اینستاگرام، این رسانه‌ را نیز به دروغ‌پردازی متهم کردند. اگر آرامش مالی به استقلال برنگردد، این تیم هرگز نخواهد توانست به شرایط مطلوب برسد. البته در روزهای گذشته گفته شده که اعتراض عمومی مهره‌های تیم، تلاشی از سوی مدیران باشگاه برای فشار گذاشتن روی وزارت و حامیان مالی است اما حتی اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد، حمایت مالی لازم از آبی‌ها صورت نگرفته و ممکن است این موضوع آنها را با یک بحران تازه و سخت روبه‌رو کند. از وعده فتحی برای خرید مهره‌های جدید، چند هفته سپری شده و همچنان خبری از بازیکنان تازه‌وارد در اردوی استقلال نیست. اگر قرار است نفر جدیدی در ترکیب این تیم قرار بگیرد، باید از همین حالا و در تعطیلات به تیم ملحق شود تا زمان لازم را برای هماهنگی با سایر مهره‌ها داشته باشد. انفعال مدیران باشگاه اما کار را به جایی رسانده که هوادارها حتی برای گرو و نویمایر دلتنگ شوند. آبی‌ها با وعده خرید مهره‌های خارجی بزرگ‌تر، قرارداد این هافبک و این مهاجم را فسخ کردند اما هنوز هم خبری از جذب مهره‌های خارجی در این باشگاه به گوش نمی‌رسد. استقلال البته همین حالا نیز ترکیب خوبی در اختیار دارد. روی خط دروازه با منتفی شدن جدایی حسینی، رقابت بین او و رحمتی به بهترین شکل ادامه پیدا خواهد کرد. در سمت راست خط دفاعی وریا غفوری در اوج آمادگی قرار دارد. برای سمت چپ نیز خبرهایی از بازگشت نورافکن به گوش می‌رسد. همام طارق به عنوان یکی از ستاره‌های جام ملت‌ها می‌تواند حضور پررنگی در استقلال نیم‌فصل دوم داشته باشد اما خبر مصدومیت شدید مرتضی آقاخان، هواداران باشگاه را کاملا نگران کرده است. مهاجم سابق پیکان در زمان مصدومیت با استقلال قرارداد بست و زمان نسبتا زیادی را طی کرد تا از چنگال این آسیب‌دیدگی شدید رها شود. این بازیکن اما قبل از ملحق شدن به ترکیب تیم، در اردوی ترکیه به شدت آسیب دیده و دوباره تا مدت‌ها دور از میادین خواهد بود. حتی این احتمال وجود دارد که آسیب‌دیدگی، دوران حضور این مهره در استقلال را کاملا کوتاه کند. آبی‌ها در پست دفاع چپ، هافبک میانی، وینگر و حتی مهاجم مرکزی به خریدهای جدیدی نیاز دارند. هرچند که شنیده می‌شود چند نفر از مهره‌های امید باشگاه در اردوی ترکیه درخشان ظاهر شده‌اند و نظر مثبت شفر را جلب کرده‌اند.

تنها خرید بزرگ استقلال در زمستان، جذب دو دستیار برای نیمکت بوده است. اضافه شدن فرهاد مجیدی شاید در نگاه اول اتفاق خوبی باشد اما همه می‌دانند که مجیدی قرار نیست به زمین برود و برای تیمش گل‌زنی کند. آبی‌ها حالا در زمینه در اختیار داشتن دستیار در کادر فنی رکورد زده‌اند اما باشگاه چه زمانی به سراغ خرید نفرات جدید برای تقویت ترکیبش خواهد رفت؟ شفر در نیم‌فصل دوم لیگ، کار بسیار دشواری خواهد داشت. او از یک سو باید برای جبران اختلاف با صدر جدول تلاش کند و از سوی دیگر مهیای حضور قدرتمندانه در یک گروه مرگبار در لیگ قهرمانان آسیا باشد. او حالا دیگر همه تمرکزش را معطوف استقلال کرده تا به هر قیمتی کیفیت تیمش را ارتقا بدهد اما اگر ابزار کافی برای موفقیت در اختیار این مربی قرار نگیرد، دوران حضورش در استقلال طولانی نخواهد شد. استقلالی‌ها برای رسیدن به شرایط آرمانی، تنها به شفر تکیه می‌کنند. مردی که قدرت عبور دادن تیمش از دل توفان‌های سخت را دارد اما برای نزدیک شدن استقلال به بزرگ‌ترین هدف‌ها، این تیم به نفرات بزرگ‌تری نیز نیاز خواهد داشت.