وزارت بهداشت اندونزی با اعلام این‌که از ابتدای سال جاری میلادی 2019 تاکنون به‌ علت گسترش بیماری خطرناک تب دنگی 100 نفر در استان‌های مختلف این کشور جان خود را ازدست‌داده‌اند در مورد همه‌گیری این بیماری در این کشور به‌ویژه جاکارتا پایتخت آن هشدار داد.

به نقل از رسانه‌های آسیایی، این بیماری ابتدا در جاکارتا پایتخت اندونزی خود را نشان داد اما اکنون مسئولان وزارت امور بهداشت این کشور از گسترش تب دنگی در سراسر این کشور خبر دادند.

بر اساس این گزارش، به‌رغم این‌که هنوز یک ماه از شروع سال جدید میلادی نگذشته، اما آمار قربانیان بیماری دنگی در اندونزی به 100 نفر رسیده است.

طبق گزارش وزارت بهداشت اندونزی بیش از نه هزار و 600 نفر در 372 شهر اندونزی در چهار منطقه از این کشور در این مدت با گزش پشه دنگی به این بیماری مبتلا شدند.

بر این اساس، در شهر جاکارتا پایتخت اندونزی با جمعیت ده‌میلیون‌نفری نیز در یک‌ماه اخیر 613 مورد گزش پشه دنگی گزارش شده که آمار مرگ‌ومیر در اثر آن گزارش نشده است.

وزارت بهداشت اندونزی اعلام کرد که تعداد مبتلایان در این مدت در جاکارتا اندونزی بیش از چهار برابر مبتلایان در مدت مشابه سال گذشته ژانویه (دی ماه) سال 2018 میلادی با 198 مورد بوده است.

در پی این موضوع، وزارت بهداشت اندونزی شرایط هشدار را برای مقابله با این بیماری در این کشور اعلام کرد بدین معنی که اگر اقدامات پیشگیرانه سریع صورت نگیرد، احتمالاً آمار قربانیان افزایش خواهد یافت. تعداد آمار جان‌باختگان در سراسر این کشور حاکی از آن است که امکان دارد؛ پیش‌گیری لازمه صورت نگرفته باشد.

بر اساس این گزارش، افزایش باران‌های موسمی و رطوبت هوا شرایط مستعدی برای شیوع این بیماری بوده است.

شیوع بیماری دنگی در جاکارتا پایتخت اندونزی در سال 2017 میلادی سه هزار و 300 قربانی برجای گذاشت و سه هزار نفر دیگر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری در دو سال بعدازآن جان خود را از دست دادند.

گزارش‌های بین‌المللی حاکی است جنوب شرق آسیا با حدود نیم میلیون نفر مبتلایان به بیماری خطرناک تب دنگی، بالاترین آمار شیوع این بیماری را در جهان به خود اختصاص داده که این امر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های توسعه اقتصادی منطقه محسوب می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که جنوب شرق آسیا شامل مالزی، اندونزی، تایلند، سنگاپور، کامبوج، لائوس، میانمار، برونئی، ویتنام و فیلیپین در سال 2017 میلادی شاهد ابتلای 425 هزار نفر به تب مرموز دنگی بوده که این رقم در سال جاری 2019 میلادی احتمالاً افزایش یافته است.

این معضل به‌گونه‌ای در کشورهای جنوب‌شرق آسیا با جمعیتی افزون بر 650 میلیون نفر حاد است که مسئولان بهداشتی کشورهای عضو اتحادیه جنوب‌شرق آسیا آسه آن از هشت سال پیش تاکنون با نام‌گذاری یک روز در سال به نام روز دنگی هرساله، با شرکت در یک اجلاس منطقه‌ای تجارب و تلاش‌های موفق خود را برای مقابله و جلوگیری از گسترش این بیماری در منطقه به اشتراک می‌گذارند تا بتوانند این بیماری مهلک را سرکوب و یا درنهایت ریشه‌کن کنند.

آب‌وهوای گرمسیری و مرطوب با پوشش جنگلی گسترده در جنوب شرق آسیا شرایط جغرافیایی مساعدی را برای رشد و نمو پشه دنگی به‌عنوان ناقل اصلی این بیماری فراهم ساخته است.

تب دنگی یا استخوان‌شکن یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌هایی موسوم به آئدس منتقل می‌شود و موجب علائمی همچون تب، سردرد، خارش و درد شدید عضلات و مفاصل می‌شود. در موارد جدی نیز خونریزی داخلی، آسیب اندام و درنهایت منجر به مرگ بیمار مبتلابه تب دنگی می‌شود.

بیشترین میزان ابتلا به تب دنگی در میان کشورهای عضو آسه آن از اندونزی و تایلند گزارش شده است و تنها راه پیش‌گیری از این بیماری سم‌پاشی‌های مکرر در طی سال قبل از مواقع شیوع بیماری تب دنگی اعلام‌شده است.