آریا طاری

«شما تا ابد برای تغییر کردن فرصت ندارید». این درسی است که استراماچونی حتما در همین هفته‌های اول لیگ، برای شاگردانش تکرار کرده است. آنها در همین دو هفته چهار امتیاز را از دست داده‌اند و به خوبی می‌دانند که برای درگیر نشدن با بحران، باید به انتظارشان به پیروزی پایان بدهند. اهمیت نبرد با نفت مسجدسلیمان برای آبی‌‌ها، به خاطر دربی هفته چهارم نیز بیشتر می‌شود. آنها دست به هر کاری می‌زنند تا با پیروزی به استقبال شهرآورد بروند. در چهار فصل گذشته، استقلال هرگز قبل از شهرآوردها شکست نخورده است. در هر چهار فصل گذشته، آنها از دو بازی رفت و برگشت قبل از دربی، به یک پیروزی و یک تساوی رسیده‌اند. 

    

لیگ هجدهم؛ چهار امتیاز و دو کلین‌شیت

اوضاع استقلال در پیش‎بازی‌های دربی در لیگ برتر هجدهم، نسبتا خوشایند بود. این تیم پیش از دربی رفت فصل گذشته، در زمین نساجی مازندران به میدان رفت و با این تیم به تساوی بدون گل رسید. تیم وینفرد شفر یک هفته بعد از تساوی در زمین نساجی، همین تساوی بدون گل را برابر پرسپولیس نیز تکرار کرد. آبی‌ها قبل از دربی برگشت لیگ هجدهم، نساجی را در ورزشگاه آزادی شکست دادند. تنها گل این مسابقه را مرتضی تبریزی از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. این چهارمین برد متوالی تیم شفر بود و این باشگاه را به یک مدعی جدی برای قهرمانی تبدیل کرد اما آنها در دربی برگشت با پنالتی از دست رفته فرشید اسماعیلی شکست خوردند و وارد بحران شدند. استقلال فصل گذشته از دو مسابقه قبل از دربی‌ها، چهار امتیاز گرفت اما در نهایت از دو شهرآورد، تنها یک امتیاز به دست آورد. 

لیگ هفدهم؛ چهار امتیاز و چهار گل 

دو سال قبل، وینفرد شفر تنها چند روز قبل از دربی رفت، جانشین منصوریان روی نیمکت استقلال شد. فولاد خوزستان، اولین حریف لیگ برتری شفر به عنوان سرمربی آبی‌ها بود. این بازی سرد و کسل‌کننده در ورزشگاه آزادی با تساوی بدون گل به انتها رسید و استقلال هفته بعد در شهرآورد نتیجه را یک بر صفر واگذار کرد. آنها قبل از دربی برگشت، کولاک کردند و فولاد را در خوزستان با نتیجه چهار بر یک شکست دادند. تیام در این مسابقه دو بار گل‌زنی کرد و روزبه چشمی و داریوش شجاعیان نیز دو گل بعدی تیم را نیز به ثمر رساندند. همین تیم یک هفته بعد در دربی با تک گل وریا غفوری به پیروزی دست پیدا کرد. استقلال در لیگ برتر هفدهم از دو مسابقه قبلی از دربی، چهار گل به ثمر رساند و چهار امتیاز نیز گرفت. 

لیگ شانزدهم؛  سریال تکراری برد و مساوی

درست مثل دو فصل گذشته، استقلالی‌ها در لیگ برتر شانزدهم نیز قبل از دو شهرآورد به یک پیروزی و یک تساوی رسیدند. پسران علیرضا منصوریان قبل از دربی رفت لیگ برتر شانزدهم، در ورزشگاه آزادی میزبان ماشین‌سازی تبریز بودند. کاوه رضایی در این مسابقه گل اول بازی را به ثمر رساند اما سامان نریمان‌جهان کار را به تساوی کشاند. آنها در دربی رفت به تساوی بدون گل با پرسپولیس رضایت دادند. قبل از شهرآورد برگشت، استقلال قدرتش را نشان داد و ماشین‌سازی را در تبریز با گل‌های علی قربانی، مجتبی حقدوست و امید نورافکن تحقیر کرد. این تیم چند روز بعد از تحمیل این شکست سنگین به ماشین، پرسپولیس برانکو را نیز با نتیجه سه بر دو شکست داد. چهار امتیاز و چهار گل زده، باز هم حاصل کار استقلال در دو مسابقه قبل از برگزاری دربی در شانزدهمین فصل از لیگ برتر بود. 

لیگ پانزدهم؛  همان چهار امتیازهمیشگی! 

در پانزدهمین فصل از لیگ برتر نیز اوضاع تفاوت چندانی برای استقلال نداشت و آنها باز هم قبل از دربی‌ها، یک برد و یک تساوی را پشت سر گذاشتند. پرویز مظلومی و پسرها تنها چند روز قبل از دربی رفت، در اصفهان به مصاف سپاهان رفتند و مسابقه را با برتری سه بر صفر ترک کردند. فرشید اسماعیلی در این بازی اولین گلش را برای آبی‌ها به ثمر رساند. جابر انصاری و بهنام برزای گل‌زنان دیگر استقلال در این دربی بودند. این تیم چند روز بعد، به تساوی یک بر یک در دربی رسید. برخلاف دیدار رفت، اوضاع در مسابقه برگشت با سپاهان چندان خوب پیش نرفت. این بازی در استادیوم آزادی با تساوی بدون گل تمام شد. خاطره تلخ باخت چهار بر دو در دربی، پس از همین تساوی تکرار شد. باز هم دو بازی و چهار امتیاز. این سناریوی تکراری استقلال قبل از برگزاری دربی‌ها بود. 

قبل از شهرآورد برگشت لیگ شانزدهم، استقلال قدرتش را نشان داد و ماشین‌سازی را در تبریز با گل‌های علی قربانی، مجتبی حقدوست و امید نورافکن تحقیر کرد. این تیم چند روز بعد از تحمیل این شکست سنگین به ماشین، پرسپولیس برانکو را نیز با نتیجه سه بر دو شکست داد

لیگ چهاردهم

آخرین شکست استقلالی‌ها قبل از دربی، به لیگ برتر چهاردهم برمی‌گردد. تیم امیرقلعه‌نویی قبل از دیدار برگشت با پرسپولیس، در ورزشگاه آزادی با نتیجه عجیب چهار بر یک مغلوب تراکتورسازی شد. هت‌تریک نریمان‌جهان، خاطره تلخ استقلالی‌ها از این نبرد بود. آنها قبل از دربی رفت در تبریز به تساوی دو بر دو با تراکتورسازی رسیده بودند. آرش برهانی و امیرحسین صادقی دو گل استقلال را در آن مسابقه به ثمر رساندند. استقلال در لیگ چهاردهم، هر دو دیدار رفت و برگشت را به پرسپولیس واگذار کرد. حمید درخشان و برانکو ایوانکوویچ، مربیانی بودند که در آن فصل روی نیمکت پرسپولیس، موفق به شکست استقلال شدند.