آریا طاری

همه خریدهای بزرگ تیم‌های مختلف، درخشیدن را از همان روزهای ابتدایی شروع نمی‌کنند. جا افتادن یک فوتبالیست در یک باشگاه جدید، گاهی به زمان زیادی نیاز دارد. برای این اتفاق عوامل مختلفی باید در کنار هم قرار بگیرند. گروهی از نام‌های بزرگ پنجره‌های نقل و انتقالاتی فصل گذشته، روزهای خوبی را در تیم جدیدشان سپری نکردند اما امیدوارند در لیگ برتر نوزدهم، به طلسم ندرخشیدن در تیم جدید پایان بدهند. بازیکنانی که اگر در این فصل نیز به مانند فصل گذشته بازی کنند، خیلی زود در فهرست مازاد تیم‌های‌شان قرار خواهند گرفت.

مرتضی تبریزی

پوشیدن پیراهن استقلال را با گل زدن به تراکتورسازی در جریان یک پیروزی پرگل جشن گرفت اما در ادامه راه، دیگر نتوانست انتظارات را برآورده کند. بین اولین و دومین گل لیگ برتری فصل گذشته مرتضی تبریزی، 13 هفته فاصله بود. او در نیم‌فصل اول تنها موفق به زدن یک گل برای استقلال شد و در نیم‌فصل دوم نیز هرگز نتوانست به تیم وینفرد شفر کمک چندانی کند. شفر علاقه چندانی به بازی تبریزی نداشت اما برکناری این مربی و روی کار آمدن فرهاد مجیدی، اوضاع را برای مرتضی تغییر داد. او در سه دیدار پایانی فصل با فرهاد، دو بار برای تیمش گل‌زنی کرد و نشانه‌هایی از یک مهاجم آماده را بعد از مدت‌ها بروز داد. تبریزی در مجموع در جام‌های مختلف 27 بازی برای استقلال انجام داد و تنها 6 بار موفق به باز کردن دروازه رقبا شد. این مهاجم بلندقامت، در اردوهای پیش‌فصل استقلال عملکرد درخشانی داشته و حالا یکی از مردان مورد اعتماد سرمربی به شمار می‌رود. مرد شماره 11 استقلال در شروع فصل، یکی از مهره‌های ثابت استراماچونی خواهد بود. او حالا یک فرصت طلایی دارد تا همه اتفاقات فصل گذشته را به فراموشی بسپارد و دوباره به همان مهاجم گل‌زنی تبدیل شود که در ذوب‌آهن تماشا کرده بودیم.

محسن مسلمان

هافبک مغضوب برانکو ایوانکوویچ پس از جدایی از پرسپولیس، در ذوب‌آهن نیز ناامیدکننده ظاهر شد اما سابقه خوب او موجب شد سپاهانی‌ها با این بازیکن قرارداد امضا کنند. محسن مسلمان در سپاهان هم مثل گذشته نبود و بسیاری از هفته‌های فصل را روی نیمکت سپری کرد. در ترافیک خط هافبک طلایی‌ها، اوضاع برای محسن به شدت دشوار به نظر می‌رسد. خیلی‌ها تصور می‌کردند مسلمان در فهرست مازاد باشگاه قرار می‌گیرد اما حالا او یک شانس دیگر خواهد داشت تا دوباره خودش را نشان بدهد. بهترین پاسور سابق فوتبال ایران، حالا دو راه پیش رو دارد. درخشیدن در سپاهان و پس گرفتن اعتبار از دست رفته‌اش و یا ادامه روند ناامیدکننده و در نهایت محو شدن از سطح فوتبال ایران. لیگ نوزدهم برای محسن، به شدت حساس و حیاتی خواهد بود. آیا او از پس این ماموریت سخت برمی‌آید؟

احسان حاج‌صفی

برخلاف اشکان دژاگه و مسعود شجاعی که خیلی زود با شرایط تراکتورسازی هماهنگ شدند، احسان حاج‌صفی نتوانست به اندازه توانایی‌های واقعی‌اش در این باشگاه بدرخشد. احسان که در بازگشت از فوتبال یونان با رقمی سنگین راهی تراکتور شده بود، انتظارات را برآورده نکرد. فوتبالیست محبوب کارلوس کی‌روش، حالا فصل جدید را نیز در فوتبال تبریز آغاز می‌کند و امیدوار است که در این فصل به یکی از بهترین مهره‌های تیم مصطفی دنیزلی تبدیل شود. او هم در پست هافبک و هم در پست مدافع چپ، برای تراکتوری‌ها مفید خواهد بود. اگر احسان همان کیفیت تیم ملی را در ترکیب تراکتور به نمایش بگذارد، این تیم صاحب ترکیبی فوق‌العاده خواهد شد.

محمدرضا خلعتبری

جذب دوباره خلعتبری برای ذوبی‌ها با یک بدشانسی بزرگ همراه بود. این مهاجم ریزنقش پس از سپری کردن روزهایی درخشان در باشگاه پدیده، دوباره به ذوب آهن برگشت اما بلافاصله پس از ترک فوتبال مشهد، مصدوم شد و تا آخر فصل بیرون گود نشست. ذوب به همین سادگی شانس استفاده از مهره جدیدش را تا پایان فصل از دست داد. محمدرضا هنوز هم به میادین برنگشته اما انگیزه زیادی برای درخشش در تیم علیرضا منصوریان داد. او می‌تواند با تجربه و تبحرش کمک بزرگی برای ذوب‌آهن باشد. عبور کردن از کابوس مصدومیت در این سن و سال برای خلعت اصلا ساده نخواهد بود اما او در ماه‌های گذشته به سختی تمرین کرده و با تمام وجود مهیای حضور در فصل جدید لیگ برتر شده بود. اگر او همانند فصل گذشته در پدیده برای ذوب بازی کند، تیم اصفهانی برگ برنده مهمی در دیدارهای حساس خواهد داشت.

اکبر ایمانی

در ترکیب پدیده، یکی از بهترین هافبک‌های فوتبال ایران محسوب می‌شد و حتی به پیراهن تیم ملی هم رسید اما با انتخاب‌های بعدی، مسیر پیشرفت را مسدود کرد. ذوب و نفت آبادان انتخاب‌های درستی برای ایمانی به شمار نمی‌رفتند. او در نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم راهی تراکتور شد اما در این تیم در حد و اندازه واقعی‌اش بازی نکرد. اعتراض به تعویض لیکنز در یکی از بازی‌ها، موجب شد اوضاع برای اکبر در تیم جدیدش دشوار شود. با این وجود از بین دو نفر، این مرد بلژیکی بود که در نهایت ناچار به ترک باشگاه شد. ایمانی حالا شانس دیگری برای درخشیدن در تراکتورسازی به دست آورده و نمی‌خواهد به هیچ قیمتی این شانس را از دست بدهد.