شکست ناباورانه در ثانیه‌های آخر

تیم ملی بسکتبال ایران در نخستین بازی خود در جام جهانی بسکتبال 2019 چین در گروه C در شهر گوانگژو به مصاف پورتوریکو رفت که این بازی با شکست ناباورانه تیم ایران به پایان رسید. پورتوریکو تیمی از قاره آمریکا، حریف ناشناخته ای نبود. تیمی که در رنکینگ جهانی رده شانزدهم را در اختیار دارد تاکنون در 12 دوره جام جهانی حضور داشته و حتی سابقه ایستادن روی رتبه چهارم دنیا در سال 2014 را دارد و اکثر بازیکنانش سابقه بازی در NBA را دارند. با این وجود این تیم تاکنون در طول تاریخ هیچ مسابقه‌ای با ایران نداشته و از همین رو اولین دیدار تاریخ بسکتبال ایران و پورتوریکو از حساسیت بسیاری برخوردار بود. بسکتبال ایران در نیمه نخست پرقدرت کار را آغاز کرد و تواسنت تا کوارتر آخر بازی، از حریف جلو باشد. حریفی که تلاش زیادی کرد تا گام اول را محکم بردارد و توانست این کار را در ثانیه‌های آخر انجام بدهد. کوارتر پایانی و چهارم بازی بسیار نزدیک و نفس‌گیر دنبال شد. ایران کماکان در تلاش بود با استفاده از برتری حدادی زیر سبد و درخشش یخچالی و جمشیدی ابتکار عمل را در دست داشته باشد. در این کوارتر هدف ایران این بود که برتری را حفظ کرده و بازی را اداره کند تا بتواند پیروز از زمین خارج شود. اما باز هم استرس و عدم تمرکز در بازی های بزرگ و کلیدی گریبانگیر تیم ما شد و یکی،دو اشتباه بزرگ و عجیب در ثانیه های پایانی سبب شد تا تیم ایران برتری را از دست داده و پورتوریکو با چند امتیاز پیدرپی فاصله را جبران کرده و از ایران جلو بیفتد. اما یک پرتاب سه امتیازی در ثانیه های پایانی از سوی حامد حدادی دو تیم را در امتیاز 81 برابر کرد تا اینکه درست در ثانیه پایانی بازی یک پرتاب دو امتیازی از سوی پورتوریکو سبب شد تا در عین ناباوری و برتری ایران بازی 83-81 بازی را واگذار کند. ایران در حالی بازی برده را به پورتوریکو واگذار کرد که شایسته پیروزی بود. حالا با این شکست شانس صعود ایران به دور دوم رقابت‌ها کمرنگ‌تر شده است. بسکتبالیست‌های ایران در دومین دیدار خود در جام جهانی فردا برابر تونس به میدان می‌روند. تیمی که طبیعتا مثل دیگر رقبا برای صعود می‌جنگد.

    

ملایی پناهنده شد

با اینکه تصمیم نهایی مسئولان فدراسیون جودوی ایران بعد از مشورت با نهادهای بالاتر این بود که سعید ملایی به خاطر خطر تعلیق جودوی ایران به مسابقات جهانی اعزام نشود، با این حال گویا فشار این جودوکار به مسئولان باعث شده تا این اعزام صورت بگیرد. در مسابقات جهانی جودو هم همانطور که پیش‌بینی می‌شد سعید ملایی تا مراحل پایانی پیش رفت و جودوکار رژیم صهیونیستی هم در سمت دیگر نیمه نهایی بود. با اینکه خبری مبنی بر انصراف ملایی به دلیل مصدومیت از دیدار نیمه‌نهایی منتشر شد، اما دقایقی بعد شاهد بودیم که او روی تاتامی حاضر شده است. 

این در حالی بود که اگر جودوکار ایرانی برنده می‌شد، در فینال به نماینده رژیم صهیونیستی برخورد می‌کرد. پس از این رقابت‌ها اخباری مبنی جدایی این جودوکار از کاروان ایران و سفرش به آلمان منتشر شد و از سوی دیگر رییس فدراسیون جهانی در مصاحبه‌ای مدعی شد ملایی باخت عامدانه ای در نیمه نهایی داشته و بابت این ماجرا تحت فشار بوده است! ملایی با رفتن به المان و اعلام پناهندگی تصمیم دارد که در المپیک ژاپن زیر پرچم کمیته بین‌المللی المپیک به میدان برود. برخی رسانه‌ها معتقدند این طرح از سال گذشته استارت خورده است و دست رییس فدراسیون جهانی جودو و رژیم اشغالگر در یک کاسه بوده است. در همین راستا قرار است کمیته ملی المپیک کشورمان به کمیته بین‌المللی المپیک نامه‌ای را در خصوص مداخله سیاسی فدراسیون جهانی جودو ارسال کند.