در سه هفته اول سوپرلیگ پرتغال، هفت گل توسط بازیکنان ایرانی به ثمر رسیده است. اگر تا قبل از شروع این فصل فوتبالیست‌های ایرانی معمولا نقش کمرنگی در تیم‌های پرتغالی داشتند، حالا دو ستاره فوتبال ایران شروعی استثنایی در این لیگ داشته‌اند. مهرداد محمدی و مهدی طارمی، روزهای درخشانی را در تیم‌‌های جدیدشان پشت سر می‌گذارند. در کنار همه اخبار خوبی که از لژیونرهای شاغل در پرتغال به گوش می‌رسد، اوضاع برای تنها بازیکن ایرانی لیگ برتر انگلستان اصلا امیدوارکننده نیست. علیرضا جهانبخش هنوز هم سهمی از فهرست‌های 18 نفره تیمش در این فصل نداشته است.  اولین هت‌تریک اروپایی مهدی طارمی در یکی از اولین تجربه‌های بازی او در فوتبال اروپا به دست آمد. مهاجم ایرانی باشگاه ریو آوه در جدال با باشگاه آوس، حیرت‌انگیز ظاهر شد و توانست سه بار دروازه حریف را باز کند. فرار عالی او روی صحنه رقم خوردن گل اول، سر توپ استثنایی‌اش برای زدن گل دوم و البته جاگیری درست این بازیکن برای زدن گل سوم، آمادگی او را بیشتر از همیشه در معرض نمایش همه قرار داد. جالب اینکه دو گل از سه گل مهدی طارمی در این مسابقه، با پای غیرتخصصی به نظر رسید. مهاجمی که در آخرین بازی تیم ملی در جام جهانی، بهترین بخت برای صعود را در جدال با پرتغال با پای چپ از دست داده بود، حالا در سوپرلیگ پرتغال با پای چپ شاهکار کرد و خیلی زود نامش را به صدر جدول گل‌زنان لیگ این کشور رساند. طارمی در این مسابقه به جز هت‌تریک، توانست یک پنالتی هم برای تیمش بگیرد. او تا امروز در لیگ پرتغال سه گل به ثمر رسانده و دو پنالتی نیز گرفته تا هواداران ریو آوه را به وجد بیاورد. مهدی در الغرافه، هیچ‌وقت از سطح مشخصی فراتر نرفت. او البته گل‌های تماشایی برای این باشگاه به ثمر رساند اما در مقابل، موقعیت‌های بسیار زیادی را نیز از دست داد. الغرافه که برای مهدی یک میلیون دلار پرداخت کرده بود، این بازیکن را در پایان مهلت قراردادش در فهرست مازاد قرار داد. با این حال ملحق شدن به اروپا، تولد تازه‌ای برای دوران فوتبال مهاجم 27 ساله ایرانی بود. او تنها مهره ایرانی آماده و سرحال این فصل سوپرلیگ پرتغال به شمار نمی‌رود. مهرداد محمدی پس از ترک سپاهان، خیلی زود با فضای باشگاه آوس خو گرفت و به یکی از بهترین بازیکنان این تیم تبدیل شد. مهرداد حالا در تیم جدید، در پست تخصصی بازی می‌کند و مهاجم نوک این تیم به شمار می‌رود. او در جدال مستقیم با تیم مهدی طارمی، شکست وحشتناکی را تجربه کرد اما دست به هر کاری خواهد زد تا در نبرد آقای گلی، مهدی را پشت سر بگذارد. مهرداد تا امروز دو بار برای تیمش گل زده و دو پاس گل نیز برای هم‌تیمی‌ها فرستاده است. 

 در سه هفته اول سوپرلیگ پرتغال، هفت گل توسط بازیکنان ایرانی به ثمر رسیده است. اگر تا قبل از شروع این فصل فوتبالیست‌های ایرانی معمولا نقش کمرنگی در تیم‌های پرتغالی داشتند، حالا دو ستاره فوتبال ایران مهرداد محمدی و مهدی طارمی، شروعی استثنایی در این لیگ داشته‌اند

آخرین آقای گل ایرانی لیگ‌های اروپایی، حال و روز خوشی در فوتبال انگلستان ندارد. در روزهای درخشش مهدی طارمی و مهرداد محمدی در سوپرلیگ پرتغال، علیرضا جهانبخش همچنان مهره «سکونشین» باشگاه برایتون به شمار می‌رود. علیرضا که زمانی یکی از بهترین‌های لیگ هلند بود و حتی توانست کفش طلای این لیگ را نیز از آن خودش کند، فصل گذشته بازی‌های نسبتا زیادی برای برایتون انجام داد و موفق به زدن هیچ گلی برای این باشگاه نشد. انتظار می‌رفت با ورود سرمربی جدید، نقش تازه‌ای برای جهانبخش در ترکیب پیدا شود اما ظاهرا پاتر اعتقادی به بازیکن ایرانی تیمش ندارد و او را حتی برای نیمکت‌نشینی نیز مناسب نمی‌داند. در سه هفته اول لیگ جزیره، جهانبخش حتی یک دقیقه نیز برای برایتون بازی نکرده و به نظر می‌رسد در روزهای آینده با یک قرارداد قرضی از باشگاه جدا شود. سرمربی باشگاه انگلیسی البته تاکید کرده که این بازیکن در تمرین‌ها به سختی تلاش می‌کند و در برنامه‌های او نیز جا دارد اما شواهد این طور نشان می‌دهند که صبر برایتونی‌ها برای علیرضا تمام شده است. شاید این بازیکن در بازگشت دوباره به لیگ هلند، احیا شود و اعتماد به نفس از دست رفته‌ را دوباره به دست بیاورد. خود علیرضا اما اصرار دارد که در برایتون بماند و در دومین فصل حضور در این باشگاه، توانایی‌هایش را به سرمربی جدید تیم ثابت کند. 

بدون تردید سطح لیگ برتر، با هیچ لیگ دیگری در دنیا قابل مقایسه به نظر نمی‌رسد. در شرایط فعلی شاید هیچ بازیکنی از فوتبال ایران توانایی درخشش در فوتبال انگلیس را نداشته باشد اما در همه ماه‌های گذشته تصور می‌شد که علیرضا یک قدم رو به جلو برداشته و حالا این تصور، دستخوش تغییر شده است. سکونشینی این روزهای جهانبخش، احتمالا روی جایگاه ثابت او در تیم ملی نیز تاثیر خواهد گذاشت. به احتمال بسیار زیاد مهرداد محمدی نیز دیر یا زود به اردوی تیم ملی فراخوانده می‌شود. برای ناامیدی از سرنوشت جهانبخش و امیدواری به حفظ فرم رویایی مهدی و مهرداد، هنوز کمی زود به نظر می‌رسد اما اگر اوضاع به همین منوال باقی بماند، این دو مهاجم با تیم‌های بهتری قرارداد می‌بندند و علیرضا، چند درجه سقوط را تجربه می‌کند.