به خاطر فوتبال؟

مهلت استراماچونی به باشگاه استقلال برای تصمیم گرفتن در مورد سرنوشتش نیز به پایان رسید و همان‌طور که تصور می‌شد، خبری از یک جدایی غیرمنتظره نبود. تهدید این مربی از همان ابتدا نیز چندان جدی به نظر نمی‌رسید و واضح بود که مدیران باشگاه به سرعت شرایط مدنظر مرد ایتالیایی را در تیم فراهم می‌کنند. اگر تهدید به استعفای استراماچونی تنها به دلایل فوتبالی اتفاق افتاده باشد، شاید این مربی بتواند در ادامه راه نقش معمار را برای تیمش بازی کند اما در غیر این صورت، نگرانی‌‌های زیادی در مورد آینده این مربی و استقلال در لیگ نوزدهم وجود خواهد داشت.

آریا طاری

درست در میان هیاهوی نقل و انتقالاتی فوتبال اروپا و در شرایطی که هر روز یک خبر هیجان‌انگیز از انتقال بازیکن‌های بزرگ به گوش می‌رسد، جیانلوکا دی‌مارتزیو بخش مهمی از تمرکزش را به اتفاقات باشگاه استقلال گره زده است. این خبرنگار سرشناس ایتالیایی اسکای، متخصص اخبار نقل و انتقالات است و بخشی از خبرهایش در هر فصل، به حقیقت می‌پیوندند. همین موضوع موجب «اعتبار» او و برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی نقل و انتقالاتی‌اش شده‌ است. دی مارتزیو پیش از این فصل، هرگز خبری از فوتبال ایران منتشر نکرده بود. طبیعتا لیگی که هنوز شروع نشده و فوتبالی که هواداری در بین مخاطبان همیشگی دی‌مارتزیو ندارد، نباید جایگاهی نیز در برنامه‌های او پیدا کند اما از زمان پیوستن آندره‌آ استراماچونی به باشگاه استقلال، دی‌مارتزیو ناگهان به تحولات فوتبال ایران علاقه‌مند شده است. این خبرنگار ابتدا خبر پیوستن این مربی ایتالیایی به استقلال را رسانه‌ای کرد و حالا پس از چند ماه، از جدایی احتمالی آندره‌آ خبر داده است. نکته عجیب در مورد این «خبر سفارشی» اشاره به استعفای علی خطیر از استقلال است. طبیعتا دی‌مارتزیو بدون ارتباط گرفتن با استراما و مدیربرنامه‌اش، از چنین مسائلی در استقلال باخبر نمی‌شد و هرگز شناختی از علی خطیر نداشت. تیر استعفای استرا این بار «مشقی» بود اما بعید نیست در طول فصل نیز بار دیگر چنین خبرهایی به گوش برسد و خیلی‌ها در میان خبرهای داغ دی‌مارتزیو، ذهنیت استراماچونی را کشف کنند. سرمربی ایتالیایی استقلال، در شرایطی نیست که تصمیم به جدایی از باشگاه بگیرد. او در همه تجربه‌های پیشین شکست خورده و اگر این بار پروژه‌اش را رها کند، دیگر در هیچ باشگاهی پذیرفته نخواهد شد. از طرف دیگر صحبت از «استعفا» برای استراماچونی تا حدود زیادی عجیب به نظر می‌رسد. او یک سال بعد از جدایی از باشگاه اسپارتاپراگ «خانه‌نشین» ماند تا دستمزدش را به صورت تمام و کمال از این باشگاه دریافت کند. آیا این مربی به همین سادگی استعفا می‌دهد و بدون دریافت حق و حقوق، میدان را خالی می‌کند؟ استرا همیشه ترجیح داده قطع همکاری‌اش با یک باشگاه به واسطه «اخراج» اتفاق بیفتد. او این بار نیز گزینه‌ای به نام استعفا را اصلا مدنظر قرار نخواهد داد.

اگر ایرادهای استراماچونی به استقلال تنها حول محور فوتبال اتفاق افتاده باشند، این مربی می‌تواند به تدریج راهش را در فوتبال ایران هموار کند. شاید او درست همان مردی باشد که استقلال به آن نیاز دارد. یک مربی که به سبک کارلوس کی‌روش، با «وضعیت موجود» کنار نمی‌آید و برای رسیدن به شرایط ایده‌آل از هیچ «مبارزه‌ای» واهمه ندارد. با این حال، احتمال دیگری نیز وجود دارد. شنیده می‌شود اصلی‌ترین دلیل اختلاف مرد ایتالیایی با مدیران باشگاه استقلال به متوقف شدن روند خرید یک بازیکن 36 ساله مربوط می‌شود. اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، شرایط برای استقلال نگران‌کننده خواهد بود. طبیعی به نظر می‌رسد که استراماچونی به عنوان مرد اول نیمکت استقلال، تصمیم به کامل‌ کردن ترکیب تیمش گرفته باشد و در چند پست، خلاءهایی را در تیمش احساس کند. با این حال اگر قرار باشد بازیکنانی با سن و سال بالا و هزینه گزاف از سوی او به تیم تحمیل شوند، استقلال فاصله زیادی با یک بن‌بست بزرگ نخواهد داشت. استراما به عنوان سرمربی، باید حرف اول را در مورد نقل و انتقالات باشگاه بزند اما اگر شائبه‌های «سهم‌خواهی» او از جابه‌جایی بازیکن‌ها به حقیقت تبدیل شود، استقلال دوباره به گذشته برمی‌گردد.

شنیده می‌شود اصلی‌ترین دلیل اختلاف مرد ایتالیایی با مدیران باشگاه استقلال به متوقف شدن روند خرید یک بازیکن 36 ساله مربوط می‌شود. اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، شرایط برای استقلال نگران‌کننده خواهد بود

بین استقلال و وینفرد شفر، همه چیز خوب و ایده‌آل بود تا اینکه یکی از پنجره‌های نقل و انتقالات از راه رسید و بازیکنانی به تیم اضافه شدند که نظر مثبت سرمربی آلمانی را داشتند اما به لحاظ فنی، قابل مقایسه با مهره‌های جدا شده استقلال نبودند. نقل و انتقالات، رویای استقلال شفر را بر باد داد اما مرد آلمانی، اصلا «پشیمان» و ناراضی به نظر نمی‌رسید. چراکه قبل از امضای قرارداد با این بازیکن‌ها نیز می‌دانست که آنها چیز زیادی در چنته ندارند. حالا استقلالی‌ها امیدوارند این تراژدی دیگر تکرار نشود و هدف استراما از خرید نفرات جدید، پر کردن جیب خودش نباشد. اگر در یک باشگاه اروپایی چنین رفتاری از یک مربی سر بزند، او برای همیشه از فوتبال طرد خواهد شد اما ظاهرا فوتبال ایران، همه مربیان خارجی را به شکل هم درمی‌آورد. نتیجه گرفتن در استقلال، می‌تواند آینده شغلی استراماچونی را نیز نجات بدهد اما او فقط در صورتی نتیجه خواهد گرفت که اهداف غیرفوتبالی را کاملا به فراموشی بسپارد.