آریا طاری

بخش مهمی از هیجان پیش‌فصل تیم‌ها، به خریدهای تازه در پنجره نقل و انتقالات مربوط می‌شوند. آبی‌ها نیز برای فصل تازه حساب ویژه‌ای روی نفرات تازه‌وارد باز کرده‌اند اما سرنوشت این تیم در لیگ نوزدهم تنها به خریدهای جدید وابسته نخواهد بود. استقلال ستاره‌هایی دارد که هنوز نتوانسته‌اند استعداد واقعی‌شان را به هوادارها نشان بدهند. بازیکنانی که اگر کمی بیشتر از گذشته بدرخشند، خیال استراماچونی را در بخش‌های مختلف زمین راحت خواهند کرد.

محمد دانشگر

استقلالی‌ها فصل گذشته با شوک ناگهانی از دست دادن مجید حسینی روبه‌رو شدند اما دانشگر در قلب دفاع، نمایش‌هایی امیدوارکننده داشت تا یکی از بهترین آمارهای خط دفاعی استقلال در تاریخ لیگ برتر رقم بخورد. مدافع شماره 70 استقلال در 67 درصد دیدارهای فصل این تیم در ترکیب ثابت قرار داشت و در مجموع در 70 درصد دقایق فصل آبی‌ها به میدان رفت. او چند گل حساس نیز برای تیمش به ثمر رساند و البته مرتکب چند اشتباه بزرگ نیز شد. اگر دانشگر پختگی لازم را به دست بیاورد، از استعداد کافی برای تبدیل شدن به یکی از بهترین مدافعان فوتبال ایران و بازی برای تیم ملی برخوردار است. سرمربی ایتالیایی در این فصل، حساب ویژه‌ای روی این مدافع باز می‌کند و امیدوار است او با سپری کردن یک فصل درخشان، استقلال را در فاز دفاعی به هدف اصلی‌اش برساند.

مرور جلسه‌های تمرینی استقلال با سرمربی جدید، نشان می‌دهد که استراما حساب خاصی روی هافبک تکنیکی تیمش باز می‌کند. شجاعیان ستاره‌ای که یک فصل کابوس‌وار را پشت سر گذاشته و برای نجات تیم، باید از این کابوس بزرگ فاصله بگیرد

میلاد زکی‌پور

حالا که امید نورافکن نیز باشگاه را ترک کرده و میثم تیموری نیز از استقلال رانده شده است، باشگاه تنها یک گزینه برای بازی در سمت چپ خط دفاعی دارد. با وجود در اختیار داشتن تنها یک مدافع چپ تخصصی، تمام تمرکز باشگاه نیز به خرید جانشین برای پاتوسی اختصاص پیدا کرده و شاید پنجره نقل و انتقالات باشگاه بدون خرید یک مدافع چپ دیگر  بسته شود. نقش میلاد زکی‌پور در تیم، حالا از همیشه کلیدی‌تر خواهد بود. او فعلا جانشینی در این پست ندارد و باید در همه بازی‌ها برای تیمش به میدان برود. بدون تردید او پتانسیل بالایی برای درخشیدن در ترکیب آبی‌ها دارد اما معمولا بدون تمرکز فوتبال بازی می‌کند و میزان اشتباهاتش کمی بیشتر از حد معمول یک مدافع است. هواداران باشگاه هنوز نمی‌توانند به میلاد به عنوان یک بازیکن بدون جانشین اعتماد کنند اما او فرصت خوبی خواهد داشت تا به همه ثابت کند که ارزش باقی‌ ماندن در تیم را دارد.

داریوش شجاعیان

وینفرد شفر زمان بسیار زیادی صبر کرد تا داریوش دوران مصدومیت را پشت سر بگذارد و دوباره به ترکیب برگردد. این اتفاق سرانجام رخ داد اما شجاعیان، تفاوت‌های بزرگی با روزهای قبل از مصدومیت شدید داشت. داریوش اولین بازی‌اش برای تیم در فصل گذشته را در هفته شانزدهم روبه‌روی پیکان انجام داد. فراموش‌ نشدنی‌ترین تصویر او در لیگ هجدهم، به تعویض زودهنگامش برابر پدیده در مشهد برمی‌گردد. مسابقه‌ای که در نهایت به اخراج شفر از نیمکت استقلال منجر شد. شجاعیان فصل گذشته 19 بازی را بدون گل و پاس گل در ترکیب آبی‌ها گذراند و 6 بار کارت زرد دریافت کرد. مرور جلسه‌های تمرینی استقلال با سرمربی جدید، نشان می‌دهد که استراما حساب خاصی روی هافبک تکنیکی تیمش باز می‌کند. ستاره‌ای که یک فصل کابوس‌وار را پشت سر گذاشته و برای نجات تیم، باید از این کابوس بزرگ فاصله بگیرد. داریوش یکی از تکنیکی‌ترین هافبک‌های فوتبال ایران است و در 27 سالگی، هنوز می‌تواند به روزهای خوب گذشته‌اش برگردد.

فرشید اسماعیلی

پایان فصل گذشته برای هیچ بازیکنی به اندازه ستاره شماره هشت استقلال آزاردهنده نبود. بدون تردید فرشید اسماعیلی بارها به گذشته برگشته و در لحظه خاص زدن پنالتی دربی، این بار تصمیم عاقلانه‌تری گرفته است. همه چیز مهیا به نظر می‌رسید تا فرشید از روی نقطه پنالتی، دروازه بیرانوند را باز کند و پاسخ ضربه سر احمد نوراللهی را بدهد. شاید اگر او با یک ضربه معمولی توپ را از دست می‌داد، با فشار وحشتناک سکوها روبه‌رو نمی‌شد اما این بازیکن تصمیم گرفت با یک ضربه چیپ دروازه بیرانوند را باز کند و خراب شدن این توپ، سکوها را مثل آوار روی سر این ستاره خراب کرد. با از دست رفتن این شانس بزرگ، استقلال در دربی شکست خورد و باشگاه تا پایان فصل دیگر رنگ آرامش را ندید. آن پنالتی می‌توانست همه چیز را در باشگاه عوض کند اما فرشید تا پایان فصل مرد مغضوب طرفداران استقلال شد. او مدتی پس از آن پنالتی جنجالی، مصدوم شد و تا پایان فصل در ترکیب دیده نشد. اسماعیلی حالا دیگر همه چیز را پشت سر گذاشته و آماده یک شروع دوباره در استقلال داست. هیچ‌کس نمی‌تواند قابلیت‌های این هافبک گل‌زن را انکار کند اما او برای رسیدن به فرم ایده‌آل، باید روحیه گذشته‌اش را به دست بیاورد.

مرتضی تبریزی

در ذوب آهن، کاندیدای آقای گلی لیگ برتر بود اما در استقلال، به یک مهاجم متوسط تبدیل شد. مرتضی تبریزی با امیدهای زیادی راهی تیم جدیدش شد اما در این باشگاه درخشش قابل توجهی نداشت. مرتضی در اولین مسابقه رسمی با پیراهن استقلال، توانست دروازه تراکتورسازی را باز کند اما بین این گل و گل بعدی‌اش در لیگ برتر، 13 هفته فاصله افتاد. ستاره سابق ذوب بعد از ورود فرهاد، احیا شد و در سه هفته پایانی، دو بار گل‌زنی کرد. حالا که دیگر ترافیک سابق در خط حمله استقلال وجود ندارد، مسئولیت سنگین‌تری روی شانه‌های مرتضی تبریزی خواهد بود. آینده استقلال به درخشش او و آینده خود او به فرم لیگ نوزدهمش بستگی خواهد داشت.