زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

شرکت نفت قصد فروش املاک زنجانی را دارد

وزیر نفت از فروش املاک منتقل شده بابک زنجانی به شرکت نفت خبر داد. بیژن نامدار زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره این‌که گفته می‌شود وزارت نفت مانع انتقال اموال بابک زنجانی برای پرداخت بدهی‌های وی می‌شود،‌ گفت: یک مقداری از املاک زنجانی به وزارت نفت منتقل شده که دیگر متعلق به وی نیست و برای شرکت نفت است که این شرکت هم قصد فروش آن‌ها را دارد. وزیر نفت درباره این که گفته می‌شود وزارت خانه متبوعش از رسیدگی به این پرونده جلوگیری می‌کند، تاکید کرد: آن‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم ۲/۷ میلیون یورو پرداخت کنیم اما وزارت نفت حساب اعلام نمی‌کند که این حرف‌ها یک شوخی است.

    

هلگا اشمید: 

کشورهای غیراروپایی هم به اینستکس خواهند پیوست

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه گفت روند اجرایی شدن سازوکار مبادله‌ای موسوم به اینستکس، پیشرفت‌هایی کرده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هلگا اشمید، گفت علاوه بر ۱۰ کشور اتحادیه اروپا که پیش از این برای استفاده از این ساز و کار اعلام آمادگی کرده بودند، اکنون ما هفت دولت عضو دیگر داریم که اعلام کرده‌اند که یا به عنوان سهامدار به اینستکس می‌پیوندند، یا از آن استفاده می‌کنند. وی افزود: بر اساس مشورت‌هایی که هفته گذشته داشته‌ام، می‌توانم این را به شما بگویم که دولت‌های غیر عضو اتحادیه اروپا هم [به اینستکس] ملحق خواهند شد.

    

در بیانیه پایانی رؤسای جمهور دو کشور تاکید شد؛

روسیه و بولیوی به همکاری‌ تجاری با ایران ادامه می‌دهند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و مورالس رئیس‌جمهوری بولیوی با محوریت ایران یکدیگر دیدار کردند. به گزارش ایلنا به نقل از تاس، در بیانیه‌ای که بعد از این دیدار توسط وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده آمده است: «ما معتقدیم که برجام برای حل مسائل بین‌المللی کارآمد و بدون جایگزین است و بولیوی و روسیه تعهد خود به برجام را اعلام می‌کنند و پایبندی سایر کشورها به تعهدات خود در قبال ایران را لازم می‌دانند. تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران غیرقابل قبول است و روسیه و بولیوی به همکاری‌های تجاری-اقتصادی خود با ایران ادامه خواهند داد.»

    

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی:

عرضه نفت در بورس بزودی کاغذی می‌شود

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی گفت: ما هم باید در آینده به سمت استفاده از ابزارهای فیوچر و فُروارد برویم اما باید ابتدا فروش فیزیکی جا بیفتد و شرایط فراهم شود که بتوانیم گام‌های بعدی را برداریم. امیر حسین تبیانیان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره استفاده از ابزارهایی مثل فیوچرز (Futures) و فُروارد ( Forward) برای فروش نفت در بورس انرژی گفت: مجوز این ابزارها در ایران گرفته شده و روی محصولات غیر نفتی استفاده می‌شود اما چون نفت خام به تازگی وارد بورس شده و سرمایه‌گذاران تازه با شاخص‌ها، قیمت نوسانات و موضوعات آشنا می‌شوند، تصمیم بر این است ابتدا فروش فیزیکی راه بیافتد که امکان تحویل وجود داشته باشد. چون قراردادهای آتی حتما باید منجر به تحویل شود در غیر این صورت مشکل شرعی پیش می‌آید. وی افزود: ابتدا فروش فیزیکی پایه گذاری شد تا تحویل از طریق بورس انجام شود، سپس بر اساس راه اندازی فروش فیزیکی سایر ابزارها مجوز گرفته و کار کنند. باید توجه داشت که در عرضه بورسی نفت در پله اول هستیم، باید ابتدا فروش فیزیکی را سر و سامان دهیم. فعلا برای معرفی ابزارهای جدید زود است.