زرناز غلامی

روز پنجشنبه دو نفتکش در اقدامی مشکوک به حمله در دریای عمان مورد اصابت قرار گرفتند. 

یکی از این نفتکش‌ها با نام کوکوکا کوریجوس (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما در حال حرکت بود و از عربستان به مقصد سنگاپور و تایلند فرآورده‌های نفتی حمل می‌کرد. دیگری نیز به نام فرانت آلتر (Front Altair) با پرچم جزایر مارشال از امارات عربی متحده به سوی تایوان در حرکت بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اولین نفتکش ساعت ۸ و۵۰ دقیقه صبح در فاصله ۲۵ مایلی جاسک و دومین نفتکش در ساعت ۹ و۵۰ دقیقه در فاصله ۲۸ مایلی جاسک دچار حریق شد. ۲۳ خدمه کشتی اول و ۲۱ خدمه کشتی دوم خود را به آب انداختند و درنهایت با شناورهای ایرانی به بندر جاسک انتقال یافتند.

ایران: این حوادث فراتر از مشکوک است

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نخستین واکنش به حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان آن را فراتر از مشکوک ارزیابی کرد و نوشت: «مورد حمله به تانکرهای حامل کالاهای ژاپنی همزمان با ملاقات آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن با آیت‌الله خامنه‌ای برای گفت‌وگوهای دوستانه و مفصل گزارش شد. واژه «مشکوک» برای آنچه رخ داد نارساست و وصف حادثه را از مشکوک فراتر برد.» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز از بروز «حوادث مشکوک» روز پنجشنبه در دریای عمان ابراز نگرانی کرد. عباس موسوی، در صفحه توئیتر خود نوشت: «از بروز حوادث مشکوک برای نفتکش‌های تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست وزیر آن کشور با رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرده و آن را خلاف جهت‌گیری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه برای کاهش تنش‌ها و آرامش در منطقه می‌دانیم.»

تکرار اتهام‌زنی‌های بی‌اساس 

متعاقب این حادثه، مقامات آمریکایی در اتهاماتی واهی ایران را مسئول آن اعلام کردند. به‌طوری‌که وزیر خارجه آمریکا، در نخستین واکنش؛ ایران را با حادثه حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان مرتبط دانست. مایک پمپئو در ادعایی بی‌اساس در جمع خبرنگاران گفت: «نتیجه‌گیری دولت ایالات متحده این است که ایران، مسئول حملاتی است که در خلیج عمان رخ داده است». وزیر خارجه آمریکا هیچ سند مشخصی برای اثبات این اتهام ارائه نکرد. پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز در موضع‌گیری شتابزده و ادعایی بی‌اساس با اشاره به حادثه دریای عمان مدعی شد: «حملات پیوسته ایران، تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی و آزادی تردد است». وی نیز بدون ارائه هیچ سندی افزود: «وزارت دفاع آمریکا از منافع و نیروهای این کشور در سراسر جهان حمایت می‌کند. ما از تجارت جهانی و آزادی تردد حمایت خواهیم کرد.»

نقشه جایگزین گروه بی 

طبیعی است که این اتهامات با واکنش مقامات ایران روبه‌رو شد. ظریف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «این که ایالات متحده فورا و بدون ذره‌ای شواهد عینی یا هر اماره‌ای، به اتهام‌پراکنی علیه ایران دست می‌زند، تنها این را کاملاً آشکار می‌کند که تیم بی در حال حرکت به سوی یک نقشه جایگزین است: خرابکاری در دیپلماسی (از جمله در اقدامات آبه شینزو) و سرپوش گذاشتن بر تروریسم اقتصادی علیه ایران. من چند ماه پیش دقیقا درباره همین سناریو هشدار دادم؛ نه به این دلیل که من یک پیشگو باشم، بلکه به این دلیل که ذات تیم بی را می‌شناسم.»

سخنگوی وزارت خارجه نیز گفت که اتهام‌زنی امریکا در رابطه با حادثه نفت‌کش‌ها در دریای عمان نه تنها شوخی و خنده‌دار نیست بلکه نگران‌کننده و هشدارآمیز است. سید عباس موسوی در واکنش به اتهام‌زنی بی‌اساس وزیر امور خارجه آمریکا گفت: مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز، بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و نشان دادیم که در سریع‌ترین زمان ممکن به کمک ملوانان کشتی‌های دچار سانحه رفتیم و آنها را نجات دادیم. وی افزود: ظاهراً برای پمپئو و سایر دولتمردان آمریکایی متهم کردن ایران در حادثه مشکوک و تاسف‌بار برای نفتکش‌ها راحت‌ترین و ساده‌انگارانه‌ترین کار است. در حالی‌که نخست‌وزیر ژاپن برای کاهش تنش‌ها، با نفر اول جمهوری اسلامی ایران در حال دیدار است کدام دست‌های پنهان بدنبال اثرگذاری بر این تلاش‌ها در منطقه است و چه کسانی از آن سود می‌برند؟!

مالک کشتی ژاپنی ادعای ضد ایرانی آمریکا را رد کرد

یوتاکا کاتادا (Yutaka Katada) رئیس شرکت کشتیرانی ژاپنی کوکوکا کارجس به آسوشیتدپرس گفت که معتقد است اجسامی که ملوانان در هوا مشاهده کرده‌اند گلوله باشد. وی امکان دخالت اژدر و مین را رد کرد، چراکه به گفته او خسارات وارد شده فراتر از خط تراز کشتی با سطح آب (واترلاین) است. وی گزارش‌های حاکی از برخورد مین با این نفتکش را «نادرست» خواند. آسوشیتدپرس نوشت که این اظهارات با فیلم ارتش آمریکا که نیروهای ایرانی را متهم به جداسازی مینی منفجر نشده از یکی از دو کشتی کرده بود، در تناقض است.

بررسی نفتکش‌ها در نشست وزرای گروه ۲۰ 

وزیر صنعت ژاپن دیروز، گفت: حمله به دو نفتکش در دریای عمان در نشست وزرای انرژی گروه ۲۰ (۲۸ و ۲۹ ژوئن در اوزاکای ژاپن) بررسی خواهد شد.

به گزارش رویترز، هیروشیگه سِکو، در کنفرانسی خبری افزود: حفظ امنیت انرژی مساله‌ای است که می‌توانیم درباره آن با دیگر وزرا صحبت کنیم. این موضوع همچنین مساله سیاسی مهمی است که در نشست وزرای انرژی گروه ۲۰ در خصوص آن گفتگو خواهد شد. وی افزود: خاورمیانه منطقه‌ای کلیدی برای امنیت انرژی جهانی است. ما تمایل داریم با دیگر وزرا درباره نگرانی‌هایمان در خصوص امنیت و تهدیدات جهانی مذاکره کنیم. سکو از پاسخ به سوالی درباره احتمال اعزام نیروهای مسلح به دریای عمان برای حفاظت از نفتکش‌ها سر باز زد. این وزیر با بیان اینکه ژاپن همچنان در حال انجام تحقیقات درباره جزئیات این حادثه است، از اظهارنظر درباره ادعاهای آمریکا علیه ایران امتناع کرد.

دعوت به خویشتنداری و  پرهیز از نتیجه‌گیری شتابزده

حادثه حمله به نفت‌کش‌های منتسب به ژاپن در دریای عمان، طی چند ساعت در صدر اخبار قرار گرفت و واکنش‌های بسیاری از کشورها را درپی داشت. بریتانیا اعلام کرد که «عمیقا» از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر وقوع انفجار در دریای عمان نگران است. لندن تاکید کرده است که با مقامات محلی و دولت‌های منطقه در این مورد در تماس است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به «حمله» به دو نفتکش در دریای عمان خواستار پرهیز از هرگونه اقدام «تحریک‌آمیز» در منطقه شد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین خواستار «خویشتن‌داری حداکثری» در منطقه شد. همچنین روسیه در واکنش به حمله اژدری صبح پنجشنبه به دو نفتکش نسبت به هرگونه قضاوت زودرس در باره مسئول این انفجارها هشدار داد. خبرگزاری روسی ریانووستی اعلام کرد که مسکو معتقد است نباید این حادثه دستمایه‌ای برای شعله‌ور ساختن آتش تنش با تهران قرار گیرد.

سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در همین ارتباط به ریانووستی گفت: «از این فرصت استفاده می‌کنم تا نسبت به هرگونه نتیجه‌گیری شتاب‌زده هشدار بدهم، یعنی علیه هر تلاشی برای سرزنش آنها که مطلوب ما نیستند.» این دیپلمات بلندپایه روس در ادامه تاکید کرد: «به تازگی شاهد افزایش فشارهای سیاسی، روانی و نظامی بر ایران بوده‌ایم. ما خواهان آن نیستیم که وقایع تراژیک اخیر که بازار نفت را تحت‌تاثیر قرار داده به شیوه‌ای گمانه‌زنانه برای تشدید شرایط موجود علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد.»

آلمان نیز نسبت به حملات به دو نفتکش ابراز نگرانی کرد و خواستار تنش‌زدایی در منطقه خلیج فارس شد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که در جریان یک کنفرانس خبری با همتای آلبانیایی خود سخن می‌گفت حادثه دریای عمان را «نگران‌کننده» خواند. کویت نیز ضمن محکوم کردن حوادث دریای عمان، حمله به نفتکش‌ها را تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت جهان قلمداد کرد. وزیر امور خارجه کویت، شورای امنیت سازمان ملل متحد را خطاب قرار داد و تاکید کرد این حوادث سبب به خطر افتادن صلح و امنیت بین‌المللی شده است.

عوامل حادثه شناسایی شوند

دبیرکل سازمان ملل متحد با محکوم کردن حمله به کشتی‌های غیرنظامی، خواستار روشن شدن عوامل و مسئولان حادثه آتش‌سوزی روز پنجشنبه دو نفتکش در دریای عمان شد.

‌آنتونیو گوترش در نشست شورای امنیت که با موضوع همکاری‌های سازمان ملل و اتحادیه عرب برگزار شد، افزود: با این حال، عمیقاً نگران تاثیرات درگیری های مسلحانه در کشور و همچنین منطقه هستم. هیچ راه حل نظامی وجود ندارد، ما باید به سوی آتش بس و بازگشت به میز مذاکره تلاش کنیم. در همین رابطه احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز طی سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل خواستار واکنش این شورا به حملات دریای عمان شد.

کاربر سرشناس اماراتی: 

ابوظبی دست دارد

افشاگر توییتری اماراتی گزارش داد که حمله روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان توسط دستگاه‌های امنیتی امارات متحده عربی صورت گرفته است.

به گزارش تارنمای وطن سرب، این کاربر توییتری که با نام مستعار «بدون ظل» (بدون سایه) در شبکه اجتماعی توییتر فعالیت می‌کند و خود را افسر امنیتی امارات معرفی کرده، نوشته است: دستگاه امنیتی امارات در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان دست دارد. این کاربر نوشت: دلیل اقدام نیروهای امنیتی امارات در حمله به نفتکش‌ها، اعمال فشار به ایران برای پذیرش مذاکره با آمریکاست تا دونالد ترامپ از آن در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی بهره‌برداری سیاسی کند. وی افزود که در صورت مخالفت ایران برای مذاکره با آمریکا با هدف تداوم فشار تا پذیرش مذاکره، عملیات تروریستی بیشتری انجام می‌شود.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که در نشست شورای امنیت به‌رغم موضع بی‌اساس آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حادثه دریای عمان، اعضای دیگر تاکید کردند که هیچ سند روشنی درباره ارتباط ایران با این حملات وجود ندارد

هیچ سند روشنی درباره ارتباط ایران با حملات وجود ندارد

 نشست شورای امنیت درباره حادثه دو نفتکش در دریای عمان، بدون دستیابی به نتیجه مشخص به پایان رسید.  منابع دیپلماتیک اعلام کردند که به‌رغم موضع بی‌اساس آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حادثه دریای عمان، اعضای دیگر شورای امنیت تاکید کردند که هیچ سند روشنی درباره ارتباط ایران با این حملات وجود ندارد.

به‌رغم پایان بی‌نتیجه نشست شورای امنیت، آمریکا از این شورا خواست که در روزهای آینده رایزنی‌های بیشتری درباره این موضوع انجام شود.