رئیس‌جمهور قزاقستان از برکناری اعضای کابینه این کشور به دلیل کم‌کاری خبر داد.

شب پنج‌شنبه (دوم اسفند ماه) نور سلطان نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان کابینه وزرای این کشور را برکنار کرد. رئیس‌جمهور قزاقستان گفت: در سال‌های اخیر وضعیت حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی تغییری نکرده لذا من امروز تصمیم مهمی برای کشور گرفتم.

نظربایف تصریح کرد: اعضای دولت همراه با رئیس بانک مرکزی نتوانستند ابزارها و روش‌های جدیدی برای رشد اقتصاد پیدا کنند.

رئیس‌جمهور قزاقستان خاطر نشان کرد: شهروندان نیازمند به کمک‌های اجتماعی به دلیل کم‌کاری وزرا، تحت پوشش دولت قرار نگرفتند. اعضای دولت ارتباط مستقیم با مردم ندارند و از مشکلات آنان خبردار نیستند.

وی افزود: در چنین شرایطی من به‌عنوان رئیس‌جمهور و در راستای اجرای قانون اساسی با تکیه بر منافع ملی مردم تصمیم به برکناری دولت گرفتم.

رئیس‌جمهور قزاقستان گفت: کابینه جدید باید برنامه‌هایی همراه با گام‌های معین جهت افزایش سطح زندگی مردم و رشد اقتصادی داشته باشند.

نظربایف تصریح کرد: در نشست آتی حزب «نور اتان» چند پیشنهاد برای افزایش سطح زندگی مردم مطرح خواهم کرد و برای مسائل اجتماعی منابع مالی بزرگی اختصاص داده می‌شود.

رایزنی پادشاه سعودی با «نظربایف»؛ اقتصاد محور مذاکره

در همین حال از قزاقستان خبر می‌رسد که رئیس‌جمهور این کشور و پادشاه سعودی در یک تماس تلفنی روابط دو کشور را بررسی کردند.

نور سلطان نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان و «سلمان بن عبد العزیز آل سعود» پادشاه عربستان سعودی در یک تماس تلفنی گفت‌وگو کردند. در جریان این گفت‌وگو دو طرف در خصوص تقویت بیشتر روابط میان دو کشور در حوزه تجارت، اقتصاد و سرمایه گذاری ابراز علاقه‌مندی کردند.

طی این تماس تلفنی بر اهمیت اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه انرژی هسته‌ای و جایگزین و فرآوری نفت و گاز در قزاقستان تأکید شد. علاوه بر این دو طرف پیرامون وضعیت فعلی در بازار جهانی انرژی تبادل‌نظر و بر نقش کشورهای صادر کننده نفت تأکید کردند. این تماس تلفنی به ابتکار طرف سعودی صورت گرفت. این‌گونه فعالیت‌ها در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، برای کشورهایی مانند قطر و عربستان، سرمایه گذاری در کشورهای دوردستی مانند آسیای مرکزی چندان با توجیه اقتصادی صورت نمی‌گیرد.

فعالیت‌های قطر و عربستان در آسیای مرکزی بخصوص تاجیکستان و ازبکستان که دارای پیشینه مذهبی هستند، فقط به روابط اقتصادی منجر نمی‌شود؛ این کشور با توجه به ثروتی که در اختیار دارد، در دیگر بخش‌های اساسی این کشورها نفوذ کرده و اهداف مخفی خود را دنبال می‌کند.

از هفته گذشته شاهزاده سعودی سفرهای خود به کشورهای آسیایی شامل پاکستان، هند و چین را آغاز کرده و حالا در ادامه توسعه روابطش با کشورهای آسیایی، تماس تلفنی نیز با رئیس‌جمهور قزاقستان داشته است.