ردیه کارشناسان محیطزیست بر آمار وزارت نیرو:
مصرف مازوت به شکل بیسابقهای بالا رفته است
در حالی برخی از مسئولان محیطزیست مصرف سوخت مازوت در نیروگاهها را بیسابقه و بالا برآورد میکنند که مقامات بلندپایه وزارت نیرو میزان حداکثری امکان مازوتسوزی همزمان در تمامی نیروگاههای کشور را ۴۰ میلیون لیتر و مصرف کنونی آن را کمتر از ۳۰ میلیون لیتر عنوان میکنند.
به گزارش اقتصادآنلاین، مصرف یا عدم مصرف مازوت در نیروگاهها همه ساله از سوی وزارت نیرو تکذیب میشود و هر بار نیز مقامات سازمان محیط زیست و نمایندگان مجلس با خطاب قرار دادن این وزارتخانه تلاش میکنند تا میزان مصرف این سوخت را تا حد امکان کاهش دهند. اگر چه وزارت نفت مکلف است تا سوخت استاندارد تحویل نیروگاهها دهد و اگر سوخت استاندارد نبود باید از فیلتر استفاده و میزان گوگرد خروجی در اگزوز نیروگاه کنترل شود، اما ناترازی گاز و برق در زمستان، تأمین ۱۰۰ درصدی گاز را برای همه نیروگاهها غیرممکن میکند.
پیشتر و بر اساس آمارهای منتشر شده ۱۵ نیروگاه کشور آماری عجیب در استفاده از مازوت را بر جای گذاشتهاند و آنطور که اعلام شده بود توان این تعداد نیروگاه در مصرف سوخت مازوت حداکثر ۴۳ میلیون لیتر است و بالغ بر ۲۱.۱ میلیون لیتر مازوت در روز توسط این نیروگاهها مصرف میشود. ۱۵ نیروگاه توس، منتظرقائم، شهیدرجایی، شهید سلیمی، سهند، تبریز، ایرانشهر، منتظری، زرند، بندرعباس، شهیدمفتح، بیستون، شازند، رامین و اصفهان نیروگاههایی هستند که روزانه میزان بالایی مازوت میسوزانند. اما آنطور که وزارت نیرو اخیرا تایید کرده است میزان حداکثری امکان مازوتسوزی همزمان در تمامی نیروگاههای کشور ۴۰ میلیون لیتر است و درحال حاضر این ۱۵ نیروگاه کمتر از ۳۰ میلیون لیتر مازوت میسوزانند.
اما داریوش گلعلیزاده مدیرکل حفاظت محیطزیست در تازهترین اظهارنظر خود اعلام کرده است که امسال ۸۸ میلیون لیتر مازوت کمگوگرد برای مصرف احتمالی نیروگاهها میرسد که تاکنون دو میلیون لیتر از این نوع سوخت وارد نیروگاه شهید منتظری اصفهان شده است و این میزان برای شرایطی ذخیره میشود که بهدلیل کمبود گاز، ناچار به استفاده از مازوت شویم. این اظهارات در حالی مطرح میشود که عباس علی آبادی وزیر نیرو در نطق خود در حاشیه هیات دولت در ماه گذشته اعلام کرده بود که تعداد نیروگاههایی که از مازوت استفاده میکنند اندک هستند چرا که مازوت کالایی گرانقیمت است و اگر چه علاقهای به این اقدام نداریم، اما وقتی چارهای نداشته باشید مجبور میشوید که مازوت بسوزانید. بنابراین، علاقه چندانی به سوزاندن نداریم؛ هم نیروگاهها آسیب میبینند و هم مازوت که یک کالای گرانقیمت است از بین میرود. وزیر نیرو با بیان اینکه اگر دمای هوا کاهش یابد و هوا خیلی سرد و کمبود گاز داشته باشیم مجبور هستیم کاری را انجام دهیم که خودمان هم دوست نداریم. نقشه و برنامه دولت و وزارت نیرو احداث و توسعه نیروگاههای سوختفسیلی نیست بلکه هدف توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر و پاک است.
گزارشها نشان میدهد چهار نیروگاه مهم کشور مثل شازند اراک (پارسال هم ممنوع شده بود)، شهید رجایی قزوین، منتظری اصفهان (پارسال هم ممنوع شده بود) و منتظر قائم کرج (پارسال هم ممنوع شده بود) از سوخت مازوت برای تولید برق استفاده میکنند و آنطور که گلعلیزاده مدیرکل حفاظت محیطزیست اصفهان اعلام کرده است تنها نیروگاه شهید منتظری اصفهان دو میلیون لیتر از این سوخت را مصرف کرده است.
علیرضا عباسی نماینده مردم البرز در مجلس نیز معتقد است: «در سال ۱۴۰۰ مطرح شد که در نیروگاه منتظر قائم مازوت میسوزاند بنابراین بهشخصه ورود کرده و بازدیدی داشتم که پلمپ مخازن هنوز وجود داشت و شکسته نشده بود و مشخص شد مازوت نبود، اما گازوئیلی بود که میزان گوگرد آن بالاتر از میزان استاندارد بود. به همین دلیل وزیر نیروی وقت را خواستیم و تأکید کردیم که وزارت نفت باید سوخت استاندارد را تحویل نیروگاه بدهد.»
لازم به ذکر است، حتی مازوت کم گوگرد نیز برای سلامتی و حتی نیروگاهها مضرّ است. احساس سوزش در بینی و گلو، مشکلات تنفسی، درد قفسهی سینه و افزایش احتمال بیماریهای قلبی و قرمزی چشم، ازجمله علائمی هستند که در صورت قرارگرفتن درمعرض غلظت اندک دیاکسیدگوگرد با آنها مواجه خواهیم شد.
دیدگاه تان را بنویسید