ایلنا بررسی می‌کند؛ 

تبعات اقتصادیِ ژست‌های سیاسی برای حذف دلار 

برخی نمایندگان مجلس در قالب طرحی خواستار حذف دلار از مبادلات تجاری شدند؛ اما بسیاری از کارشناسان این طرح را هیجانی و ناشی از تصمیم اخیر آمریکا می‌دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، یکی از واکنش‌هایی که از سوی دولتمردان ایران همواره در برابر تحریم‌ها و مواضع اقتصادی و سیاسی آمریکا مطرح بوده حذف دلار از مبادلات تجاری  است که البته این موضوع با تشدید تحریم‌ها از سال ۹۰ و ۹۱ تا امروز بیشتر مورد تاکید قرار گرفته و حتی به یکی از موضوعات مهم در رایزنی‌ها و دیپلماسی اقتصادی تبدیل شده است. 

اما بسیاری از کارشناسان و کنشگران اقتصادی با طرح حذف دلار از مبادلات مخالف هستند. محمود جامساز در گفت‌وگو با ایلنا گفت: از زمان آقای احمدی‌نژاد که تحریم‌ها علیه کشور اعمال شد و ایشان آنها را ورق پاره خواندند همیشه سعی شده دلار از مبادلات حذف شود اما باید توجه داشت که مسئله دلار با مسئله آمریکا فرق دارد، الان بیش از ۵۰ درصد گردش پول جهان به دلار است، و با اینگونه اقدامات راه بجایی نخواهیم برد. باید به این پرسش پاسخ داد که اگر ما دلار را حذف کنیم از چه ارزی می‌خواهیم استفاده کنیم؟ یوان، روبل و روپیه در عرصه بین‌الملل اعتبار چندانی ندارند.

وی متذکر شد: باید به‌جای حذف دلار از مبادلات، سیاست جذب دلار را در پیش بگیریم چون نتیجه عملکرد حذف دلار کشیدن پوسته سخت به دور کشور است اما نتیجه جذب، رابطه با دنیا و تراز تجاری مثبت خواهد بود.

 اخیرا هم تصمیم امریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجموعه‌ای از  واکنش‌های داخلی را در پی داشته که یکی از آنها روز گذشته و در قالب طرح تعدادی از نمایندگان مجلس مشاهده شد. 45 نفر از نمایندگان مجلس با تهیه طرحی خواستار حذف کامل دلار از معاملات دولتی و بخش خصوصی شدند.

در جزییات این طرح آمده است: به موجب این قانون که در ۶۰ روز پس از تصویب لازم الاجرا خواهد بود، هرگونه معامله دولتی و خصوصی با دلار ممنوع است، دارندگان دلار تا تاریخ اجرای این قانون فرصت دارند دلار خود را به کالا و ریال یا سایر ارزها تبدیل کنند، از تاریخ اجرای این قانون هر گونه دلار آمریکا در ایران در حکم ارز قاچاق محسوب می‌گردد و دستگاه‌های مسئول موظفند با هرگونه دلار مکشوفه و نگهدارندگان آن برابر قوانین قاچاق کالا و ارز برخورد نمایند، وزارت امور خارجه مکلف است با رایزنی مستمر و فشرده با کشورهای مختلف به ویژه کشورهایی که مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفته اند ایجاد ائتلاف جهانی برای تحریم دلار و حذف دلار از معاملات بین‌المللی را پیگیری و گزارش پیشرفت کار را هر ۳ ماه به کمیسیون مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

این تصمیم در این شرایط تنها بار سیاسی دارد

اما برخی از کارشناسان اقتصادی طرح دوباره این موضوع پس از تصمیم آمریکا را یک تصمیم سیاسی دانسته‌اند تا تصمیم مبتنی بر معادلات اقتصادی. سیدکمیل طیبی، کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل در گفت‌وگو با ایلنا گفت: این یک طرح عجولانه است که مبتنی بر اصول اقتصادی نیست چون دلار یک پول قدرتمند است که بیشتر ذخایر و منابع ارزی را تشکیل می‌دهد و از سویی جایگزینی دلار با ارز دیگر مانند یورو زمان‌بر است که ممکن است بسیاری از تجار و فعالین اقتصادی به آن تن ندهند. البته در کوتاه مدت نیز می‌تواند تاثیراتی مانند فرار سرمایه، ناامنی در بازار ارز و افزایش نرخ سایر ارزها را در پی داشته باشد‌. نکته دیگر آن است که ممکن است که شرکای ما تن به انجام مبادلات غیردلاری ندهند و این باعث می‌شود که ما در دو بخش اقدام به تبدیل پول کنیم که برای ما هزینه‌بر خواهد بود.