زرناز غلامی

آمریکا دیروز بعدازظهر در اقدامی بی‌سابقه نسبت به نیروهای نظامی یک کشور خارجی، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و اعلام کرد که تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال خواهد کرد. مقامات آمریکایی می‎گویند این بخشی از گام‌های اساسی برای افزایش فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران است. جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز از حامیان جدی این اقدام هستند.

با این حال، ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و برخی فرماندهان پنتاگون نگرانی‎های خود را از این اقدام اعلام کرده و گفتند احتمال دارد آمریکا با واکنش شدید سپاه و متحدان منطقه‎ای آن علیه نیروهای این کشور روبرو شود بدون آنکه آسیب مورد‌ نظر به اقتصاد جمهوری اسلامی وارد شود. 

رئیس‌کل بانک مرکزی: اقدام اخیر آمریکا نشانه شکست اوست. بانک مرکزی مراقب بازار ارز است و قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌ها تاثیری روی بازارها نخواهد داشت

 سیاست کاخ سفید این است که با اضافه کردن سپاه پاسداران به لیست گروه‎های تروریستی موسسات تجاری و مالی، سازمان‎ها و شرکت‎ها بیش از گذشته در معامله با سپاه و نهادهای وابسته به آن محدود شوند تا به ادعای واهی خود از این طریق با تامین مالی و پشتیبانی از تروریسم توسط این ارگان نظامی- اقتصادی مقابله کند! 

کارشناسان اقتصادی آثار روانی اقدامات آمریکا را مهم‌تر از پیامدهای عملی آن می‌دانند و به اعتقاد آنها این اقدام بیشتر یک جنگ روانی است. آنها امیدوار هستند که تأثیر این اقدامات بر فضای اقتصاد داخلی به ویژه قیمت ارز و طلا محدود بماند و از سر ریز شدن پیامدهای این اقدامات به اقتصاد داخلی، تا حد ممکن جلوگیری شود.

سکه طلا به مرز  ۵ میلیون تومان رسید

به هر حال از آنجا که در کشور ما بازار ارز و طلا به رویدادهای سیاسی گره خورده، این اعلام به قول وزیر خارجه «نابخردانه ترامپ» نیز بر این بازار سایه افکند و قیمت‌ها در اولین روز پس از «سازمان تروریستی» شناخته شدن سپاه، در بازار طلا و ارز تهران به روند صعودی به خود گرفت، به‌طوری‌که دیروز قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار تهران به مرز ۵ میلیون تومان رسید. 

گزارش‌های میدانی از سطح شهر نیز حاکی از آن است که هر قطعه سکه طلای بهار آزادی دیروز(بیستم فروردین) با رشد ۱۶۵ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه، ۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان به فروش رفت. میزان افزایش قیمت نیم سکه بهار آزادی نیز ۱۸۰ هزار تومان بود و در بازار با نرخ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته  شد.

افزایش قیمت دلار آمریکا به بیش از ۱۴ هزار تومان

همزمان با افزایش قیمت سکه طلا در بازار تهران، قیمت هر دلار آمریکا در بازار خرید و فروش غیررسمی ارز هم رو به افزایش گذاشت.

 بازار ارز و طلای ایران همواره متاثر از اوضاع سیاسی است و این بار نیز فضای تنش‌آلود روابط ایران و آمریکا، این بازار ذاتا بی‌ثبات را دستخوش تلاطم و افزایش قیمت کرده است. دامنه این افزایش به بانک‌ها نیز کشیده شد

حدود ساعت 14 دیروز قیمت فروش هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی ارز تهران، بیشتر از ۱۴ هزار تومان بود که نسبت به اولین نرخی که اوایل صبح در تهران معامله شد، بیش از ۵۰۰ تومان افزایش نشان می‌داد. دیروز یورو و پوند نیز نسبت به روز دوشنبه با افزایش قیمت مواجه شد و به ترتیب ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان و ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، معامله شد.

تصمیم آمریکا تاثیری بر بازار ارز نخواهد داشت

در همین راستا، رئیس‌کل بانک مرکزی اقدام اخیر آمریکا را  نشانه شکست او دانست و گفت: بانک مرکزی مراقب بازار ارز است و قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌ها تاثیری روی بازارها نخواهد داشت.

عبدالناصر همتی در یادداشتی ضمن هشدار به مردم در خصوص ریسک بازار ارز، تأکید کرد: آمریکا اگر امید جدی به موفقیت سیاست‌های گذشته داشت، طبیعتا به این کار خطرناک متوسل نمی‌شد.

وی تأکید کرد: اقدام اخیر دولت آمریکا در رابطه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آخرین نشانه شکست سیاست آن کشور در فشار علیه ملت ایران و تحریم‌های مالی و پولی طی یک سال گذشته، به‌ویژه شکست سنگین دهه اول فروردین ۹۸ است. همتی یادآور شد: بانک مرکزی به همراه دولت برنامه‌های خود ازجمله دسترسی‌های ارزی پایدار، ایمن و تحریم‌ناپذیر را با قدرت پیش می‌برد و این اقدام نیز تاثیرپذیری در بازارها ندارد. 

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه این یادداشت با بیان اینکه تمامی تلاش بانک مرکزی استمرار پایدار ثبات اقتصادی کشور در این دوره گذار تحریم‌ها و ایجاد بستر مناسب برای رونق تولید و شکوفایی کشور است، خاطرنشان کرد: از چند روز پیش مراکزی به پیشواز رفتند و با القای جو روانی، برای افزایش نرخ ارز به‌تدریج عمدتاً در کانال‌های اعلام نرخ، قیمت‌های بالاتر برای ارز اعلام شد.

بانک‌ها نیز قیمت‌ها را اندکی بالا بردند

به هر حال همانگونه که اشاره شد،  بازار ارز و طلای ایران همواره متاثر از اوضاع سیاسی است و این بار نیز فضای تنش‌آلود روابط ایران و آمریکا، این بازار ذاتا بی‌ثبات را دستخوش تلاطم و افزایش قیمت کرده است. 

دامنه این افزایش به بانک‌ها نیز کشیده شد و دیروز (بیستم فروردین) بانک‌ها هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۷۷۱ تومان و هر یورو را ۱۵ هزار و ۵۱۶ تومان خریداری می‌کردند و این در حالی است که. قیمت خرید دلار در روز دوشنبه در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۲۹۵ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۹۳۱ تومان بود. همچنین بانک‌ها دیروز پوند را با افزایش قیمت نسبت به روز دوشنبه ۱۸ هزار و ۱۰ تومان خریداری کردند. یوروی مسافرتی نیز دیروز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۲۹۶ تومان بود که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

این در حالی است که صرافی‌های مجاز بانک مرکزی دیروز قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۴ هزار و ۸۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۴ هزار و ۱۸۰ تومان اعلام کردند که نسبت به دوشنبه افزایش حدود ۵۰۰ تومانی داشت. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۵۸۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۶۸۰ تومان اعلام شد که نرخ یورو نسبت به دوشنبه با افزایش ۳۰۰ تومانی همراه بود.

قیمت دلار در ساعات پایانی روز دوشنبه نیز تقریبا ۱۰۰۰ تومان نسبت به روز یکشنبه افزایش نشان داد و با جهشی ۷.۵ درصدی نسبت به روز قبل از آن(یکشنبه 18 فروردین)، به ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید

قیمت انواع سکه بهار آزادی نیز در روز دوشنبه بسته به نوع آن دو تا پنج درصد افزایش یافت.