معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: اگر تمام اشخاص جامعه اعم از مردم، مسئولان و نهاد‌ها و دست‌اندر‌کاران کشور به توسعه جدی ایران فکر می‌کنند، باید بدانند که این پیشرفت و گستردگی تنها به واسطه توسعه علم و فناوری امکانپذیر می‌باشد. به‌گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری در بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی رازی که در وزارت بهداشت برگزار شد، خاطرنشان کرد: اکنون که کشور در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌باشد، باید متذکر شد علیرغم همه مشکلاتی که تاکنون وجود داشته، به‌همت پژوهشگران و محققان این مرزو بوم، ایران عزیزمان توانسته است توفیقاتی در بخش پزشکی و سلامت کشور کسب نماید. وی با بیان اینکه بعد از انقلاب دستاوردهای کم‌نظیری بدست آمده است، گفت: آنچه که مهم می‌باشد ذکر این نکته است که در شرایط کنونی کشور، بخش بهداشت و پزشکی در صدر قرار بگیرد، زیرا همین بخش جزو اصلی‌ترین اقدامات و فعالیت‌های کشور به شمار می‌رود. معاون اول رئیس جمهور افزود: ایران عزیزمان جامعه‌ای است که دستخوش تغییرات جدی قرار گرفته است، بطوریکه به سبب اتفاقات و تغییرات رخ داده، انتظار می‌رود که در زمینه‌ها و مسائل متعددی از جمله جمعیت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، تغییرات سطح بین الملل تغییراتی اساسی نیز حادث شود. از طرفی دیگر نیز ایران عزیزمان جزو جامعه‌ای است که همواره با تهدیدهای جدی روبرو شده است. بطوریکه این تهدیدها در مرحله اول روی اصلی‌ترین مسائل کشور دست گذاشته‌اند و به همین دلیل ارتقاء و حفظ سلامت و بهداشت جامعه‌ای که دستخوش تغییرات می‌شود، از مهمترین عوامل به شمار می‌رود. از اینرو باید از جامعه مراقبت کرد تا سلامت جسمی و روانی آن تهدید نشود.

دستاورد‌های پزشکی شکوفایی عرصه علمی کشور

جهانگیری در ادامه سخنان خود افزود: خوشبختانه در دستاوردهایی که طی سال‌های گذشته کسب شده است، جامعه پزشکی توانسته در سطح ملی و بین‌المللی، از خود یک شکوفایی علمی شگرفی برجا بگذارد بطوریکه قادر است به پیشرفت‌های چشمگیرتری نیز نایل شود. معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پیشرفت در حوزه پزشکی نمونه‌ای از دستاوردهای ملی و بین‌المللی ایران محسوب می‌شود. بطوریکه دستاوردهای پزشکی کشور در دوران انقلاب، دفاع مقدس و بعد از آن جزو بهترین دستاوردها بوده است.  وی افزود: اگر به سیر تحولی و روبه رشد صنعت هم نگاهی شود، به یاد خواهید آورد که ایران یک زمانی تنها وارد کننده بود و اما اکنون در شرایطی به سر می‌برد که کارخانه‌ساز شده است بطوریکه حتی در مناقصات بین‌المللی می‌تواند به عنوان کشور سازنده نیز شرکت نماید.

برون‌رفت از تحریم؛ حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان 

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: اگر قرار باشد به توسعه جدی ایران فکر شود، تنها بستری که توسعه را مستحکم می‌کند، همان علم و فناوری است. وی ادامه داد: با‌توجه به فشارهایی که به بدنه اقتصاد کشور وارد شده، برای عبور از این شرایط سخت، اقتصاد مقاومتی به کار گرفته شده است؛ و کاملا محسوس است که محور اصلی گذر از این شرایط صعب، حرکت به سمت دانش بنیان شدن می‌باشد. جهانگیری با بیان اینکه آینده خوبی در دانشگاه‌های کشور دیده می‌شود، گفت: وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی به عنوان دستگاه‌های حکومتی و از سوی دیگر دانشمندان و بزرگان کشور مشغول فعالیت‌های علمی هستند تا بتوانند اقتصاد دانش بنیان را شکل دهند. 

 دولت و دانشگاهیان  هم قدم علیه تحریم‌ها 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دو برنامه برای برون‌رفت از شرایط فعلی مطرح شده است، افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند برای رفع مشکلات کشور در این شرایط به خوبی عمل کنند؛ ۱۳ دانشگاه برتر موضوعات مهم کشور را که در شرایط تحریم حائز اهمیت هستند، مطرح کردند و نتایج را برای معاونت ریاست جمهوری فرستاده‌اند. این امر نشان‌دهنده این مسئله است که دانشگاهیان در کنار دولت ایستاده‌اند تا بتوانند مشکلات را در کنار هم پشت‌سر بگذارند. وی ادامه داد: مسئولان در کنار و همراه با مردم باید تلاش کنند تا عزتمندانه در مسیر مدیریت تحریم‌ها قدم برداشته شود که برای هموارتر شدن این راه حتما باید از نخبگان و صاحب‌نظران کشور  نیز بهره برده شود.  جهانگیری در ادامه خاطرنشان کرد: کشور در شرایط فعلی از نظام پزشکی قوی برخوردار است که به این واسطه نیز می‌تواند مطلوب‌تر از پیش شرایط سخت تحریم را پشت سر بگذارد. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ۹۵ تا ۹۷ درصد داروهای کشور ساخت داخل هستند، گفت: ۵۰۰ میلیون دلار برای داروهای داخلی و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز به داروهای خارجی اختصاص یافته است. کشور از این توانمندی نیز برخوردار است تا این سه درصد را نیز به تولید داخلی بیفزاید تا به‌این‌ترتیب در این شرایط میزان فشار وارد شده به بدنه کشور کمتر شود.

جهانگیری با بیان اینکه جامعه پزشکی کشور گروهی هستند که ابزار علمی و دانشی دارند، در پایان افزود: این جامعه بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور محسوب می‌شود که برای عبور از تنگناها به این سرمایه‌های عظیم نیاز می‌باشد. ان شاء الله امید است خدا کمک کند که کشور در بخش‌های علمی و اجتماعی نیز به دستاوردهای بهتری برسد.