وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه دولت:

میوه شب عید در سردخانه‌ها ذخیره شده است

 وزیر جهاد کشاورزی گفت: سیب و پرتغال شب عید به اندازه کافی خریداری شده است.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران بیان کرد: سیب و پرتغال شب عید به اندازه کافی خریداری شده و در سردخانه مراکز استان‌ها انبار شده است و بر اساس زمانی که ستاد تنظیم بازار مقرر کند، توزیع می‌شود.

وی درباره توزیع گوشت در کشور بیان کرد: گوشت به صورت هدفمند توزیع می‌شود و در اختیار ستاد تنظیم بازار و تعاونی‌ها واتحادیه‌ها قرار دارد. قمیت مرغ نیز از دیروز کاهش یافته است و امیدواریم به قیمت سازمان حمایت از مصرف کننده یعنی ۱۱۵۰۰ توزیع شود.

    


آب گران می‌شود

نمایندگان مجلس بندی از لایحه بودجه را تصویب کردند که به موجب آن علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری ۲۰ تومان به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب از مشترکان آب دریافت می‌شود.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس و در ادامه بررسی جزئیات بودجه درآمدی بند ب تبصره ۶ را تصویب کردند.

بر این اساس وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ دویست (۲۰۰) ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات به نرخ صفر است.

محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در جریان بررسی این بند از لایحه بودجه گفت که با این مصوبه به طور متوسط آب بهای شهری ۱۶ درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

    


علت نوسان اخیر نرخ  دلار

طی چند روز گذشته قیمت دلار روند افزایشی را طی کرد؛ موضوعی که یک اقتصاددان علت آن را طولانی شدن فرآیند تصویب لوایح مربوط به FATF و همچنین افزایش تقاضا برای مسافرت‌های نوروزی به خارج از کشور ارزیابی کرد.

به گزارش ایسنا، در حالی که بانک‌ها در ۲۷ بهمن ماه هر دلار آمریکا را حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خریدند و صرافی‌های بانک‌ها آن را ۱۱ هزار و ۸۴۰ تومان می‌فروختند، روز گذشته (۳۰ بهمن) هر دلار آمریکا توسط بانک‌ها ۱۲ هزار و ۴۳۱ تومان و توسط صرافی‌ها نیز ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری و در صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان برای فروش قیمت‌گذاری شد.

درباره این نوسان ۱۰۰۰ تومانی قیمت دلار، فرشید سیم‌بر - عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران - با پیچیده توصیف کردن این مسئله، اظهار کرد: قیمت دلار مانند هر کالای دیگری تابعی از عرضه و تقاضاست. عرضه دلار به بازار وابسته به میزان صادراتی است که انجام می‌دهیم و تقاضا برای آن هم علاوه بر حجم واردات به میزان مسافرت‌های خارجی هم بستگی دارد. او در این باره به مسئله رکود نیز اشاره کرد و گفت: از آنجاکه واردات به دلیل رکود و از کار افتادن نسبی صنایع زیان‌ده شده است، تقاضا برای واردات محصولات خارجی مشابه بیشتر شده است. از سوی دیگر به دلیل اینکه صادرات نفت و محصولات پتروشیمی به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا کرده، میزان عرضه دلار نیز کمتر شده است. این اقتصاددان همچنین به طولانی شدن تصویب لوایح مربوط به FATF هم پرداخت و ادامه داد: عدم تصویب لوایح مربوط به FATF باعث شده است این تصور ایجاد شود که ایران ممکن است در لیست سیاه این سازمان قرار گیرد که در آن صورت احتمالاً قیمت دلار بالاتر خواهد رفت.

سیم‌بر همچنین به نوسان قیمت دلار در روزهای اخیر هم پرداخت و علت آن را مشخصاً در طولانی شدن فرایند تصویب لوایح مربوط به FATF و همچنین افزایش تقاضا برای مسافرت‌های نوروزی به خارج از کشور ارزیابی کرد.