تکلیف جدید برای عرضه نفت در بورس انرژی

با اعمال تغییراتی در لایحه بودجه ۱۳۹۸، دولت مکلف شده است در سال آینده هر ماه تا پنج میلیون بشکه نفت را در بورس انرژی عرضه کند.

به گزارش ایسنا، در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق، تغییراتی در برخی از بندها و تبصره‌ها ایجاد شد که تبصره مربوط به نفت نیز از آن بی‌نصیب نماند؛ به طوری که عرضه نفت در بورس انرژی نیز به بودجه ۱۳۹۸ اضافه شد.

آخرین خبرها از این حکایت دارد که ظاهراً دولت در بند الحاقی به تبصره (۵) موظف شده ماهانه پنج میلیون بشکه نفت در بورس انرژی به فروش برسد که دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و یک میلیون میعانات را شامل می‌شود. عرضه نفت خام در بورس انرژی برای اولین‌بار امسال در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفت و در چهار مرحله اول هر بار یک میلیون بشکه عرضه شد.

این در حالی است که قرار است پنجمین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی در تاریخ ۲۹ بهمن‌ماه سال جاری عرضه شود.

فروش نفت و فرآورده‌های آن، تأمین بخش عمده‌ای از منابع بودجه عمومی دولت و درآمدهای ارزی آن را طی سالیان گذشته بر عهده داشته است. با این حال با اعمال تحریم‌ها علیه ایران در سال‌های اخیر تا حدی فروش و دسترسی به منابع نفتی با مشکلاتی مواجه بود تا اینکه از سال ۱۳۹۴ و با اجرایی شدن برجام بار دیگر میزان صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرد و به بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

اما با خروج آمریکا از برجام در سال جاری و برگشت تحریم‌ها، دولت برای سال آینده صادرات نفت خود را بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی کرده است که خود منابع بودجه و ارز را تا حدی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    


وزیر صنعت خبر داد

وجود ۱۲ هزار طرح نیمه‌تمام در کشور 

وزیر صنعت، معدن و تجارت از وجود ۱۲ هزار طرح نیمه تمام بیش از ۶۰ درصد در کشور خبر داد و گفت: اختیارات تسهیل‌گری صنایع کشور به استان‌ها تفویض شده است.

به گزارش ایسنا، رضا رحمانی در حاشیه افتتاح مرکز خدمات کسب و کار استان یزد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولویت امروز حفظ تولید موجود است، اظهار کرد: تأمین مواد اولیه واحدها و تأمین نقدینگی واحدهای صنعتی و تولیدی از جمله اولویت‌های اجرایی دولت برای توسعه بیش از پیش اقتصاد کشور است.

وی رفع موانع تولید و تسهیل کردن شرایط توسعه اقتصادی را از دیگر اولویت‌های امروز کشور دانست و افزود: اختیارات تسهیل‌گری برای صنایع کشور به استان‌ها تفویض شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه تولیدکنندگان باید حس کنند که تولید برای توسعه کشور مهم است، گفت: در دهه فجر امسال ۲۰۹ طرح صنعتی بزرگ در سطح کشور افتتاح و بهره برداری رسید.

رحمانی با اشاره به وجود ۱۲ هزار طرح نیمه تمام بیش از ۶۰ درصد در کشور داریم، تصریح کرد: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از دیگر اولویت‌های اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عملکرد استان یزد در حوزه صنعت و معدن مطلوب است، خاطرنشان کرد: یزد جزو استان‌های پیشتاز کشور در تکمیل طرح‌های نیمه تمام بیش از ۶۰ درصد است.

وی در پایان حمایت از تولیدکنندگان را مهمترین راهکار توسعه بیش از پیش کشور دانست و بیان کرد: پرداخت تسهیلات مناسب در دستورکار ویژه دولت برای حمایت از واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی است.