عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل اصلی کندی واردات خودرو، نبود ارز نیست، بلکه علت اصلی، مافیای پشت واردات خودرو است، کسانی که واردات خودروی لوکس انجام می‌دهند و با واردات خودروهای معمولی مورد نیاز جامعه مخالف هستند.

لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، درباره مشکلات واردات خودرو بیان کرد: آنچه که موجب شده خودروهای نو به اندازه نیاز وارد کشور نشود و سهولت واردات صورت نگرفته است، عدم تخصیص ارز است، بانک مرکزی ارز مورد نیاز را به واردکننده نمی‌دهد و اجازه هم نمی‌دهد که واردکننده از ارز خودش استفاده کنند؛ بنابراین دولت در باب تخصیص ارز همکاری لازم را ندارد و واردات به کندی صورت می‌گیرد.

او تصریح کرد: بانک مرکزی می‌گوید که من ارز ندارم، در حالی که باید از بانک مرکزی پرسید که در سال گذشته برای تولید خودروهای داخلی چقدر ارز اختصاص داده است. در سال ۱۴۰۱، بیش از ۸ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده است و در سال ۱۴۰۲، تولیدکنندگان داخلی بیش از ۱۳ میلیارد دلار طلب ارزی از دولت دارند. اگر تولید داخل است، چرا ارز نیاز دارند، بنابراین فکر می‌کنم ما اساسا اشتباه فاحش در باب اختصاص ارز به تولیدکنندگان داخلی داریم و در این زمینه سخت‌گیری نمی‌کنیم، اما برای واردات می‌گوییم ارز نداریم.

این نماینده مجلس درباره نقش چینی‌ها در کندی روند واردات خودرو اظهار کرد: ممکن است عامل خارجی هم تاثیر داشته باشد، اما عواملی در درون کشور به مراتب بیشتر از عوامل خارجی موثر هستند و نمی‌گذارند واردات خودرو آنطور که باید اتفاق بیفتد و مردم شهد شیرین این قانون خوب را که مجلس زحمت کشیده و با کمک دولت بیرون آمده را بچشند و استفاده کنند، بازار خودرو از التهاب خارج شود و در بازار رقابت شکل بگیرد که سبب افزایش کیفیت محصولات داخلی شود.

سیاهکلی درباره واردات خودرو در زمان ممنوعیت آن عنوان کرد: در چهار پنج سال اخیر و در زمان ممنوعیت واردات خودرو، خودروهای لوکس وارد کشور شده است. کسانی که به دنبال ممنوعیت واردات خودرو هستند، پشت صحنه کاسب هستند، آنها کاسبان تحریم خودرو هستند و یک خودروی لوکس وارد می‌کنند و به اندازه ۲۰ دستگاه خودرو معمولی سود می کنند. باید چشم خود را باز کنیم، مسئولان دولت باید دقت کنند در زمان عدم واردات خودرو، این همه خودرو لوکس وارد کشور شده است.  

او در پایان تاکید کرد که بنابراین دلیل اصلی کندی واردات خودرو، نبود ارز نیست، بلکه علت اصلی مافیای پشت واردات خودرو است، کسانی که واردات خودروی لوکس انجام می‌دهند و با واردات خودروهای معمولی مورد نیاز جامعه مخالف هستند.