رامتین موثق

با آغاز سرمای هوا در ماه آخر سال به نظر می‌رسد دولت آمادگی لازم برای این سرما را نداشت و ناترازی گاز باز خود را به صورت قطعی گاز صنایع و به‌خصوص پتروشیمی‌ها نشان داد.

8 اسفندماه دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران اعلام کرد: به علت برودت هوا پتروشیمی‌ها کاملاً دچار محدودیت شدند و گاز اکثر پتروشیمی‌هایی که از گاز متان استفاده می‌کنند قطع است. به گزارش مهر، احمد مهدوی ابهری با اشاره به ناترازی گاز در کشور اضافه داد: فریادهایی که ما می‌زنیم برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی، مصرف بهینه و صرفه‌جویی به دلیل این است که لطمه‌ای به تولید وارد نشود در حالی که باید سال‌های گذشته به آن 

فکر می‌کردیم

او با اظهار تاسف تصریح کرد: مسئولین وزارت نفت اعم از مسئولین گذشته و فعلی باید پاسخگو باشند که چرا به این مسائل فکر نکردند و به بخش خصوصی اجازه سرمایه‌گذاری ندادند؛ زیرا زمانی که سرمایه‌گذار خارجی امکان سرمایه‌گذاری ندارد باید به بخش خصوصی اجازه ورود می‌دادند.‌

به گفته این مقام صنفی، سال گذشته 700 میلیون عدم‌النفع به دلیل قطعی گاز برای پتروشیمی‌ها ایجاد شد.

رکوردزنی   مصرف   گاز

با سرد شدن هوا باز هم شاهد افزایش مصرف گاز در کشور هستیم تا جایی که پیش‌بینی شده میزان مصرف گاز در کشور به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده برسد. 

حجم مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در روزهای گذشته به ۶۶۵ میلیون مترمکعب رسید و رکورد مصرف امسال ثبت شد. این درحالی است که تاکنون سابقه نداشته رکورد مصرف گاز طبیعی در سال، اسفندماه ثبت شود و پیش‌بینی شده در روزهای آینده با توجه به تداوم سرما حجم مصرف روزانه به ۶۸۰ میلیون مترمکعب نیز برسد.

تکذیب   قطعی   گاز!

وزیر نفت گفت: همه همکاران ما در حوزه نفت و گاز و پالایش و پخش آماده‌باش هستند و شبانه‌روز درگیرند. هیچ جای کشور قطعی و افت فشار نداشتیم.

به گزارش ایلنا، جواد اوجی در پایان جلسه هیأت دولت دیروز با حضور در جمع خبرنگاران به سرمای بی‌سابقه اسفند اشاره کرد و گفت: این میزان کاهش دما باعث شد جهش مصرف در مصارف گازی انجام شود که تا امروز این میزان مصرف سابقه نداشته است.

او تاکید کرد: تا این لحظه شبکه گاز را پایدار نگه داشتیم. خواهش ما این است مردم با بهینه مصرف کردن و رعایت نکات کمک کنند؛ از جمله اینکه لباس گرم بپوشند، دمای خانه را روی ۱۸ تا ۲۲ درجه نگه دارند و سیستم گرمایش اضافی را خاموش کنند. هر هم‌وطنی یک بخاری خاموش کند، هم‌وطنان در مناطق سردسیر  یک بخاری روشن می‌توانند داشته باشند.

این اظهارات اوجی که نشان از غافلگیری وزارت نفت با این سرمای دیرهنگام هوا دارد؛ احتمالا شامل پتروشیمی‌ها نمی‌شود که این روزها با قطعی گاز مواجه و متحمل بار ناترازی شده‌اند.

کارشناس اقتصاد انرژی: صنایع کشور را بر مبنای صنایع انرژی‌بر تعریف کردیم. در زمان احداث صنایعمان، با توجه به اینکه فکر می‌کردیم قیمت انرژی پایین است و گاز زیاد داریم، اجازه دادیم صنایع انرژی‌بر با مصرف بالا احداث شوند

قطع گاز   و   کاهش  درآمد   پتروشیمی‌ها

یک کارشناس اقتصاد انرژی زیان اقتصادی قطع گاز پتروشیمی‌ها را عدم‌النفع تولید دانست و گفت که به دلیل این عدم‌النفع، درآمد صنایع و درآمد ارزی کشور کاهش پیدا می‌کند.

مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» درباره علت قطع شدن گاز پتروشیمی‌ها عنوان کرد: خط قرمز حاکمیت تامین گاز منازل مسکونی است و تحت هر شرایطی آن را، حتی در زمان‌های ناترازی، حفظ می‌کند.

او درباره ناترازی بیان کرد: ما نتوانستیم از ظرفیت‌های ذخایر خود تولید کافی داشته باشیم و از طرفی نتوانستیم بهینه‌سازی مصرف انجام دهیم. این کارشناس انرژی افزود: اکنون کمبود تولید داریم و زمانی که در فصل سرد سال، و حتی در فصل گرم سال که نیروگاه‌ها مصرف بیشتری دارند، کمبود گاز داریم؛ از طریقی باید این کمبود را تامین کنیم. از طرفی امکان  واردات نداریم و تنها راه‌حل آن این است که برخی مصرف‌کنندگان از چرخه مصرف خارج شوند.

بهروزی‌فر تصریح کرد: البته نیروگاه‌ها امکان این را دارند که به جای گاز، از سوخت مایع استفاده کنند ولی صنایعی چون پتروشیمی که خوراک جایگزینی جز گاز ندارند، چاره‌ای جز تعطیلی تولید نمی‌بینند. 

دومین ذخیره گاز دنیا را داریم، ولی ناترازیم

او درباره راه‌حل مشکل ناترازی به صورتی که مجبور به قطع گاز صنایع نشویم، اظهار کرد: راه‌حل از دو طریق انجام می‌شود؛ یک افزایش تولید است و دوم بهینه‌سازی مصرف.

مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: تا مشکلات سیاست خارجی ایران با دنیا حل نشود و نتوانیم تامین مالی کنیم، نفت خود را به قیمت مناسب بفروشیم و درآمد آن را داخل کشور بیاوریم، نمی‌توان روی حل ناترازی گاز حساب کرد

این کارشناس مسائل انرژی درباره کاهش تولید بیان کرد: دومین ذخیره گاز دنیا را داریم ولی تولیدکننده سوم دنیا هستیم. هرچند که سوم هستیم اما فاصله ما با کشورهای اول و دوم بسیار زیاد است.

تا   مشکلاتمان   با   دنیا   حل   نشود، افزایش  تولید   امکان‌‌پذیر   نیست

بهروزی‌فر با تاکید بر اینکه اصلا متناسب ذخایر خود، تولید نداریم، ادامه داد:  راه‌حل افزایش تولید از طریق جذب سرمایه و تکنولوژی و دانش فنی شرکت‌های بزرگ دنیاست که تا مشکلات ما با دنیا حل نشود، امکان‌پذیر نیست.

او با اشاره به ضرورت بهینه‌سازی مصرف، درباره مصرف بخش صنعتی، یادآور شد: صنایع خود را بر مبنای صنایع انرژی‌بر تعریف کردیم. در زمان احداث صنایع کشور، با توجه به اینکه فکر می‌کردیم قیمت انرژی پایین است و گاز زیاد داریم، اجازه دادیم صنایع انرژی‌بر با مصرف بالا احداث شوند.

این کارشناس اقتصادی درباره مصرف در بخش خانگی و تجاری گفت: در بحث خانگی و تجاری متاسفانه از تکنولوژی‌های به‌روز دنیا استفاده نکردیم. در بخش‌های خانگی و تجاری ظرفیت بسیار بالایی برای بهینه‌سازی مصرف داریم و این با جایگزینی تجهیزات و امکانات میسر است.

بهروزی‌فر تاکید کرد: بخش قابل‌توجهی از این امر هم مربوط به تامین مالی است که تا مشکلات سیاست خارجی ایران با دنیا حل نشود و نتوانیم تامین مالی کنیم و نفت خود را به قیمت مناسب بفروشیم و درآمد آن را داخل کشور بیاوریم، نمی‌توان روی آن حساب کرد.

او ادامه داد: بهینه‌سازی مصرف به مراتب از افزایش تولید راحتتر است و بازدهی بالاتری دارد مضاف بر اینکه وابستگی زیادی به خارج از مرزهای کشور ندارد. درباره روش‌های داخلی بهینه‌سازی مصرف نیز باید گفت کافی است در بخش خانگی برای مثال بخاری‌های گازسوز را جایگزین کنیم. یعنی بخاری ۳۰ تا ۳۵ درصد راندمان را با بخاری تکنولوژی جدید جایگزین کنیم که حدود ۹۵ درصد راندمان دارند. 

بهروزی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: می‌توان بخش مهمی از ناترازی را از طریق بهینه‌سازی مصرف در بخش خانگی و تجاری حل کرد.

ظرفیت   تولید   همسایه‌ 85  درصد   بیشتر   می‌شود

همین چند روز پیش از قطع گاز پتروشیمی‌ها بود که قطر اعلام کرد ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع را تا پیش از پایان 2030، از 77 میلیون تن در سال به 142 میلیون تن در سال افزایش خواهد داد که این رقم نشان دهنده افزایش 85 درصدی تولید نسبت به سطح فعلی است.

خورشید گزدرازی، نایب رئیس اتاق بازگانی ایران و قطر، در این باره به ایلنا گفت: درآمد قطر در دو دهه گذشته ۱۵۰۰ میلیارد دلار بوده اما در ایران با توجه به تحریم‌ها هیچ طرح توسعه‌ای نداشته و نتوانستیم از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم و حتی نتوانستیم سرمایه‌گذار خارجی و تجهیزات برای استخراج و بهره‌برداری که رکن این کار است را جذب کنیم.

نکته اصلی این است که ایران همواره به دلیل تحریم‌ها هزینه داخلی و خارجی می‌پردازد. اگر زمانی نگرانی برای رقابت ایران و کشورهای منطقه در میادین گاری وجود داشت، امروز باید نگران تامین گاز مصرف داخل بود که هم مصرف خانگی دچار مشکل نشود هم زنجیره تامین ارزش و تولید ایران بیش از این زیان و عدم‌النفع را تجربه نکند.