شاید روزی گوشت جزو جدانشدنی سفره ایرانیان بود؛ اما اکنون دسترسی به این محصول به آرزوی بزرگ بسیاری از مردم تبدیل شده است. تا جایی که خرید گوشت تنظیم بازاری از برنده‌شدن در لاتاری گرین‌کارت آمریکا هم سخت‌تر شده و صف‌های چندساعته آن تفاوتی با بلیت‌های بخت‌آزمایی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با این حال خرید همین گوشت هم برای خود مکافاتی دارد. نه در ساعت مشخص عرضه می‌شود و نه مکان معلومی دارد. حتی این احتمال وجود دارد که پس از ساعت‌ها چشم‌انتظاری برای رسیدن کانتینر گوشت‌های منجمد، در نهایت بازار میوه و تره‌بار تعطیل شود.

اگر گوشتی هم به بازار برسد، برای در اختیار گرفتن آن باید سر و دست شکست. گویی که جنگی سرد میان ایستادگان در صف جاری باشد. جنگی بدون سلاح که پیروزی در آن دست‌کمی از برنده‌شدن در لاتاری گرین‌کارت آمریکا ندارد. اما برخی چاره‌ای جز شرکت در این بلیت بخت‌آزمایی ندارند. اگر خوش‌شانس باشند ران و راسته گوسفندی به آنها می‌رسد و اگر شانسشان نزند، ممکن است دست خالی به خانه بازگردند.

طبق بررسی‌ها قیمت هر کیلو گوشت گوساله تنظیم بازاری حدود ۲۹۸ هزار تومان، گوشت گوسفندی ۳۵۰ هزار تومان و مخلوط ۲۵۸ هزار تومان است. البته در برخی فروشگاه‌ها ممکن است قیمت‌ها، اختلاف جزئی با این ارقام داشته باشند.

در صف‌های لاتاری گوشت، سقف خرید گوشت گوساله دو کیلوگرم است و ران گوسفند هم که طرفداران زیادی دارد، فقط به افراد ابتدای صف می‌رسد. همچنین اگر فردی ران گوسفند را خریده باشد، دیگری خبری از قسمت‌های دیگر گوشت نخواهد بود.

این در حالی است که قیمت گوشت قرمز در سطح خرده‌فروشی‌ها ۶۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان است. وضعیتی که باعث کاهش شدید تقاضای گوشت قرمز در کشور شده است. از طرف دیگر، وزارت جهاد کشاورزی به دلیل قیمت بالای گوشت، در مقاطع مختلف اقدام به عرضه گوشت تنظیم بازاری در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌کند و طبیعی است که به دلیل اختلاف قیمت زیاد، تقاضای زیادی به این بخش سرازیر شود.

در شرایطی که مردم برای خرید گوشت ارزان‌تر مجبور به انتظار در صف‌های طولانی هستند و بخشی از جامعه هم توان خرید گوشت را ندارند، آمار نگران‌کننده‌ای هم در صدا و سیما در این رابطه اعلام شده است.

به گفته مهدی سروی، کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی و از مشاوران اقتصادی دولت، میانگین مصرف گوشت خانواده‌ها در کشور هشت کیلوگرم و در سه دهک پایین جامعه دو کیلوگرم در سال است. همچنین سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر نفر در سه دهک پایین جامعه، حدود ۷۰۰ گرم در یک سال است.