سعید شمس

سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری هفتگی خود، با اشاره به عملیات تروریستی اخیر در شیراز، حامیان تروریست‌ها را در جنایت شاهچراغ شریک دانست و در عین حال تأکید کرد که منابع بلوکه شده با دیپلماسی عزتمندانه آزاد شد نه پذیرش FATF.

علی بهادری جهرمی در مورد تاثیر آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده در معیشت مردم گفت: «نگاه دولت این بوده است که معیشت مردم را به خارج از کشور گره نزند،آزادسازی پول‌های بلوکه شده هم حتما در این مسیر می‌تواند کمک‌کننده باشد دولت به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که این منابع برای کشور رشد اقتصادی به همراه بیاورد. عده‌ای معتقد بودند تا FATF امضا نشود منابع مالی خارج از کشور در دسترس نخواهد بود، ولی با حرکت جمعیِ ملی و دیپلماسی عزتمندانه می‌شود معطل دیگران نبود.»

در یکسال اخیر، شاه چراغ شیراز دو بار مورد حمله تروریست‌ها واقع شد و نکته‌ای که در این نشست خبری از سوی سخنگوی دولت مورد غفلت قرار گرفت این بود که اساسا گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای مقابله با تامین مالی تروریسم شکل گرفته است و قرار داشتن ایران در لیست سیاه FATF  از این نظر کشور ما را در شرایط دشواری قرار داده است. نکته دیگر اینکه همین اف‌ای‌تی‌اف که ظاهرا تا همیشه تاریخ! مخالفان تندرو مانع پذیرش آن می‌شوند؛ از عوامل عدم دسترسی ایران به پول‌های بلوکه‌شده و برداشت آزادانه از منابع مالی حاصل از پول نفت کشور به‌شمار می‌آید.

«FATF» برای مقابله با تروریسم  ایجاد شد

در همین راستا، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با «توسعه ایرانی» گفت: اگر «اف ای تی اف» با اراده جمعی کشورها راه‌اندازی شده است، دقیقاً به همین دلیل است که تروریست‌ها امکان تاًمین مالی را از کشورهای حامی تروریسم پیدا نکنند. در واقع قرار بر این است که رد و بدل مالی کشورها زیر نظر «اف ای تی اف» باشد تا اگر دولتی بخواهد به گروه‌های تروریستی منابع مالی تزریق کند، از این کار جلوگیری شود.

مهدی ذاکریان، افزود: متاًسفانه در ایران گروهی که اصرار به تندروی دارند و نمی‌دانند تک‌روی در جامعه جهانی به چه میزان آسیب‌زاست، با پیوستن به «اف ای تی اف» مخالفت می‌کنند تا هم تجارت برای ما قفل شود و هم در اذهان جهان این ذهنیت پررنگ باشد که «ایران حامی تروریسم است». بدیهی است که تبعات سیاسی و اقتصادی این ذهنیت غلط که به واسطه اراده اشتباه تندروها به وجود آمده است، می‌تواند فضای سیاسی و البته اقتصادی کشور را تحت تاًثیر منفی قرار بدهد.

 ذاکریان در گفت‌و‌گو با «توسعه ایرانی»: اگر «FATF» با اراده جمعی کشورها راه‌اندازی شده است، دقیقاً به همین دلیل است که تروریست‌ها امکان تاًمین مالی را از کشورهای حامی تروریسم پیدا نکنند

شاخص نخست توسعه امنیت است

این استاد دانشگاه ادامه داد: اینکه یکبار دیگر مورد حمله تروریستی قرار گرفتیم، هم تلخ است و هم بسیار نگران‌کننده. شاخصِ اول هر جامعه‌ای که دنبال توسعه است، چیزی جز امنیت نیست. پس حالا که تروریست‌ها راه نفوذ را پیدا کرده‌اند، لازم است همهِ هم و غم‌مان را به کار بگیریم و به هر طریقی که ممکن است، اجازه ندهیم به راحتی امنیت کشور مختل شود. در غیر این‌ صورت ذهن جامعه به طور جدی مشوش می‌شود و مردم احساس ناامنی پیدا خواهند کرد که این شرایط غیرقابل تحمل است.

وی درباره تهدید بزرگ تروریسم گفت: داعش به لحاظ سیستماتیک و دولتی که پایتخت داشت و برنامه‌هایی را هم اجرا می‌کرد، تمام شده است. یعنی داعش هست، اما دولت اسلامی داعش دیگر وجود ندارد. حالا اینکه رفتارهای تروریستی با نام داعش انجام می‌شود، پدیده‌ای که باید به اسم اعضای داعشی نوشت که دیگر رسمیت ندارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل یادآور شد:  ترور پدیده‌ای بسیار وحشتناک است همه دولت‌ها باید در کنار هم قرار بگیرند تا با این موضوع هزینه‌ساز مقابله کنند. در واقع دولت‌ها باید نهادهای امنیتی‌شان را به طور جدی فعال کنند تا این زخم چرکینِ آسیب‌رسان برای همیشه خنثی شود. در غیر این صورت جهان همیشه در معرض خطری بزرگ خواهد بود. یعنی اگر در ایران اتفاق تروریستی رخ می‌دهد، باید همه جهان احساس خطر کنند و به فکر باشند و هر کاری که لازم است، انجام بدهند تا تروریست‌ها برای همیشه نابود شوند و نتوانند امنیت و آرامش دنیا را به هم بریزند.

حتی اگر برای همیشه از داعش هیچ اثری نماند، باز هم تروریست‌هایی خواهند بود که ضربه زدن به ایران را در دستور کار قرار بدهند. پس اگر می‌خواهیم به امنیت و آرامش برسیم، باید هم با همسایه‌ها همبستگی لازم را ایجاد کنیم و هم به همه معاهده‌های بین‌المللی از جمله FATF پایبند باشیم

به گفته وی، تروریست ها در حالی فعالیت می‌کنند که منطقه خاصی ندارند و به طور پراکنده برنامه‌هایشان را به اجرا درمی‌آورند. یعنی دیگر مثل گذشته نیست که داعش موصل را پایتخت خود مشخص کرده بود و داعیه برقراری حکومت داشت. داعش در حال حاضر در ضعیف‌ترین حالت ممکن خود قرار دارد و فقط به تحرکات عده‌ای خودجوش محدود شده است.

ناامنی   فقط   ناامنی   فیزیکی   نیست

ذاکریان گفت: نکته روشن و تاًسف‌آور چیزی جز نوع نگاه دولت‌ها به تروریسم نیست. یعنی مثلاً وقتی تروریست به ایران ضربه می‌زند، آمریکا راضی و خوشحال می‌شود و البته بالعکس. این در حالی است که اگر در نیجریه اتفاق انتحاری انجام شود، به قاعده باید آمریکا و مکزیک و حتی ایران هم نگران شوند. چون ترور پدیده‌ای فرا‌گیر است که هر لحظه بخواهد، می‌‌تواند با عملیات انتحاری، خسارت‌های زیادی را موجب شود. در واقع جامعه جهانی نمی‌داند که امنیت نمی‌تواند جزیره‌ای باشد. با این توضیح که ناامنی فقط ناامنی فیزیکی نیست. بحران اقتصادی، ابولا، کمبود اشتغال, عدم آزادی زنان و ... هم مصداق بارز ناامنی هستند. در واقع امنیت تعریف وسیعی پیدا کرده است.

او ادامه داد: چیزی که ملموس به نظر می‌رسد، اینکه همگرایی و همصدایی می‌تواند ترور را خاموش کند و امنیت را به حد اعلا برساند. مثلاً آمریکا با کانادا و مکزیک نفتا «قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی» را تشکیل دادند تا همکاری‌های سه جانبه جدی را داشته باشند. در حال حاضر این سه کشور به لحاظ امنیت، به لحاظ تجارت و .... شرایط ایده‌آلی را تجربه می‌کنند که در این بین معاهده نفتا بسیار موثر است.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: متاًسفانه ما در ایران در این زمینه مهم بسیار ناکارآمد بوده‌ایم. به طوری‌که با این همه اشتراکاتی که با کشور آذربایجان داریم، مردم برای رفت و آمد به پاسپورت نیاز دارند و همچنین شاهد اظهارات خصمانه‌ای از جانب هر دو طرف هستیم. خب! این نشان می دهد، ایران و آذربایجان نتوانسته‌اند بین خود همبستگی به وجود بیاورند و به همین دلیل، هم ایران و هم آذربایجان هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوند. هزینه هایی که با همبستگی قابل خنثی شدن بودند.

ذاکریان در پایان گفت: حتی اگر برای همیشه از داعش هیچ اثری نماند، باز هم تروریست‌هایی خواهند بود که ضربه زدن به ایران را در دستور کار قرار بدهند. پس اگر می‌خواهیم به امنیت و آرامش برسیم، باید هم با همسایه‌ها همبستگی لازم را ایجاد کنیم و هم به همه معاهده‌های بین‌المللی از جمله FATFپایبند باشیم؛ در غیر این صورت تروریست‌ها می‌توانند به راحتی از مرزهای ما وارد شده و خسارت به بار بیاورند.