مشاور مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: گشت میدانی برای تشخیص خانه‌های خالی در 22 منطقه تهران هم شروع شده است به طوریکه یک بخشی از اطلاعات خانه‌های خالی از طریق دیتای سامانه به دست آمده و یک بخشی از اطلاعات هم تجمیعی به صورت چشمی به دست می‌آید یعنی برج‌های خالی از طریق ماموران شهرداری‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

جواد سادات در گفت‌وگو با ایلنا درباره شناسایی واحدهای خالی اظهار داشت: تیم‌های شناسایی خانه‌های خالی از سوی شهرداری و شهرهای جدید تشکیل و راه‌اندازی شده‌اند و گشت میدانی برای تشخیص خانه‌های خالی در 22 منطقه تهران هم شروع شده است به طوریکه یک بخشی از اطلاعات خانه‌های خالی از طریق دیتای سامانه به دست آمده و یک بخشی از اطلاعات هم تجمیعی به صورت چشمی به دست می‌آید یعنی برج‌های خالی از طریق ماموران شهرداری‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. و در وزارت راه و شهرسازی هم بررسی‌های مجدد انجام می‌شود تا یک مالک دو بار به سازمان امور مالیاتی اعلام نشود. وی ادامه داد : در حال حاضر برای ۶٠ هزار مؤدی و خانه‌های خالی که در سال ١۴٠٠ معرفی شدند، پرونده تشکیل و برگه تشخیص صادر شده و در اولویت برای مالیات ستانی قرار گرفته‌اند.

مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به غیر از راه اندازی سامانه املاک و اسکان و شناسایی سامانه‌ای خانه‌های خالی در بازرسی میدانی برای تشخیص خانه‌های خالی هم به دستگاه‌ها کمک می‌کنیم، گفت: رییس جمهوری مکلف کرده‌ است که شهرداری‌های کل کشور  به شناسایی خانه‌های خالی کمک کنند. این شناسایی‌ها به شکل چشمی محدود نمی‌شود و خود شهردارای سامانه‌ای مربوط به خانه‌های خالی دارد و تعدادی خانه خالی شناسایی شده که پایان کار دریافت نکرده‌اند و شهرداری‌های منطقه این اطلاعات را دراختیار دارند.

سادات درباره اعتراض سازمان امور مالیاتی درباره آمار اشتباه از خانه‌های خالی افزود: با دستور رییس جمهوری مبنی بر تسریع شناسایی خانه‌های خالی جلسه‌ای با نمایندگان سازمان امور مالیاتی داشتیم و مقرر شد برای ۶٠ هزار واحد خالی که برای آن برگه تشخیص مالیاتی صادر شده با اولویت مالک ٢٠ خانه خالی که غالبا مالک حقوقی هستند فرآیند مالیات ستانی تسریع شود.