ایمان ربیعی

 

 وزیر جدید راه و شهرسازی رای اعتماد گرفت؛ اما در این نشست از قول صریح برای تحقق مهمترین وعده رئیسی پرهیز کرد. آن گونه که نمایندگان گفتند وی توضیح دقیقی نداده است که برنامه‌اش برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی چیست و در صحن علنی مجلس نیز توضیحاتش نشان داد اما و اگرها در این بخش بالاست.

مهرداد بذرپاش در این خصوص توضیح داد: ۴ میلیون مسکن ضرب در ۱۰۰ مترمربع می‌شود ۴۰۰ میلیون مترمربع و اگر میانگین متری ۷ میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و ۸۰۰ همت می‌شود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و ۵۰۰ همت است. بنابراین باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تأمین مالی دو هزار و ۸۰۰ همت باید انجام دهد؟

بذرپاش در حالی وزیر راه و شهرسازی شد که مخالفانش در مجلس شورای اسلامی دیروز فضایی متفاوت را برایش رقم زدند اما به نظر می‌رسد نتیجه نشست‌های وی با نمایندگان مجلس از قبل مشخص کرده بود که شمار موافقانش بیش از مخالفانش است.

 

مردی از حلقه احمدی‌نژاد در کابینه سیزدهم

 مهرداد بذرپاش، از افراد نزدیک به جبهه پایداری که در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد پله‌های ترقی را طی کرد، در ماه‌های اخیر بار دیگر نامش بر سر زبان‌ها افتاده است.

 وی در ماه‌های اخیر برای تمامی پست‌هایی که خالی می‌شد گزینه پیشنهادی بود. شاید از این رو وقتی نامش به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت راه و شهرسازی مطرح شد، اعتراض نماینده تهران را دربرداشت که پرسید مگر چقدر تخصص داری که کاندیدای احراز تمامی پست‌ها هستی؟

پس از قبول استعفای رستم قاسمی توسط ابراهیم رییسی که گفته می‌شود دلیل آن بیماری بوده است، رییس‌جمهور مهرداد بذرپاش را به عنوان‌ گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی معرفی کرد. نقطه مانور مخالفان بذرپاش نیز اتفاقا تخصص بود. آنها معتقد بودند که بذرپاش تخصص کافی برای احراز این پست را ندارد.

 

مخالفان چه گفتند؟

مهدی عسگری، نماینده مردم کرج در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: امروز سهم مسکن در سبد خانوار به حدود ۴۰ درصد رسیده و در کلانشهرها بالای ۵۰ درصد است. اگر این وزارتخانه درست عمل کند نیمی از هزینه سبد خانوار کاهش می‌یابد. در سه دهه اخیر قیمت مسکن در تهران به بیش از ۱۱۰۰ برابر افزایش یافته است حتی طلا، سکه و ارز نیز این افزایش را نداشته است.

وی با انتقاد از بی‌برنامگی بذرپاش گفت: این افزایش قیمت بر روی سایر کالاها و خدمات تاثیر می‌گذارد. اکنون برنامه آقای بذرپاش برای کاهش سهم هزینه مسکن و زمین در سبد خانوار چیست؟ در قانون جهش تولید مسکن دولت مکلف شده سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد و ساخت مسکن یکی از معدود وعده‌هایی بود که رئیس جمهور عدد مشخصی در خصوص ساخت مسکن به مردم ارائه کرد. باید امروز ریشه‌یابی کرد که چرا وعده‌های ما در حوزه مسکن بر روی کاغذ مانده است.

وی ادامه داد: ما در سطح کشور مشکل کمبود زمین نداریم، ۱۰ درصد زمین‌های ما درجه یک و قابل ساخت است. اگر به هر خانواده ۴۲۰ متر زمین داده شود تا ۷۵۰ میلیون نفر ظرفیت برای دریافت زمین وجود دارد. اما ما امروز کلانشهرهایی ایجاد کرده‌ایم که حتی هوا هم ندارد. هر کسی می‌خواهد وزیر شود باید بداند مادامی که این مسائل ریشه‌ای حل نشود در کار خود موفق نخواهد بود.

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز نیز در مخالف با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم به فردی رأی بدهیم باید شاخصه تخصص، تجربه و برنامه را مورد بررسی قرار دهیم؛ در حوزه تخصص با توجه به اینکه یک میلیون مهندس و فعال در حوزه شهرسازی، حمل و نقل و کریدورهای بین‌المللی فعالیت می‌کنند، آیا یک نفر نبود که به مجلس معرفی کنید؟

یوسفی گفت: با توجه به اینکه عضو کمیسیون عمران هستم، باید اذعان کرد برنامه‌ای از سوی وزیر پیشنهادی در حوزه ساخت یک میلیون مسکن ندیدم و نشنیدم که قابل پایش باشد؛ در حوزه حمل و نقل ۲۳۹ هزار کیلومتر راه اصلی وجود دارد که اعتبار امسال آن ۲۰ هزار میلیارد تومان و در سال آینده ۲۱ هزار میلیارد تومان است در حالی که نیاز ما در این حوزه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که هیچ برنامه‌ای در این حوزه وجود ندارد و فقط عنوان می‌شود که باید تامین مالی صورت بگیرد، اما از کجا!؟

 

بذرپاش نه سابقه راه دارد و نه شهرسازی

مهمترین منتقد بذرپاش، مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران بود که در مخالفت با وی گفت: گزارش های ۴ ماهه و ۶ ماهه دیوان پر از اشکال و ایراد است که با حضور وزیر نیرو در کمیسیون انرژی بررسی شد. اگر بذرپاش موفق بوده در دیوان بماند و موفق‌تر بشود.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: مملکت قحط الرجال نیست بذرپاش نه سابقه راه دارد و نه شهرسازی.

توانگر ادامه داد: رستم قاسمی که انشاءالله خداوند به وی سلامتی بدهد مدیری توانمند بود ولی به دلیل اینکه تخصص و تجربه در حوزه مسکن نداشت عملا اقدامی در این حوزه انجام نگرفت.

سرمدی، نماینده مردم اسدآباد نیز تاکید کرد: این وزارتخانه یک وزارتخانه تخصصی محسوب می‌شود، عدم تزریق نیروهای غیرمتخصص از جمله مواردی است که نباید صورت گیرد و نباید بعد از اخذ رأی اعتماد شاهد باشیم نیروهای غیرتخصصی در این وزارتخانه مشغول به کار شده‌اند تا در تحقق وعده ساخت ۴ میلیون مسکن دچار مشکل نشوید.

 

موافقان چه گفتند؟

حسین حاتمی، نماینده مردم کلیبر در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی در دفاع از مدارک تحصیلی بذرپاش گفت: رشته تحصیلی بذرپاش مدیریتی بوده است و فرد باید جوهره مدیریتی داشته باشد بررسی سوابق بذرپاش در مسئولیت های متعدد، نشان‌دهنده کارنامه درخشان وی است.

مجتبی رضاخواه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات توانگر مبنی بر اینکه تقدیر رهبری در مورد گزارشات دیوان محاسبات ارتباطی به بذرپاش ندارد گفت: بولتن نویسان ضربه زیادی به رهبری زدند و باید پاسخگو باشند.

مجتبی ذوالنوری در موافقت با رای اعتماد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: حجت شرعی در مخالفت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ندیدم، در مورد مدرک تحصیلی، کمیسیون مربوطه صحت مدارک تحصیلی بذرپاش را تایید کرد، از رییس کمیسیون اصل نود هم در این مورد سوال کردم و گفتند هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

اما و اگر چهار میلیون مسکن

بذرپاش نیز در این نشست با تاکید بر اینکه پنج صنعت مرتبط با وزارت راه و شهرسازی دچار فرسودگی هستند، گفت: ۴ میلیون مسکن ضرب در ۱۰۰ مترمربع می‌شود ۴۰۰ میلیون مترمربع و اگر میانگین متری ۷ میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و ۸۰۰ همت می‌شود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و ۵۰۰ همت است. بنابراین باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تأمین مالی دو هزار و ۸۰۰ همت باید انجام دهد. حتماً نمایندگان در جریان تصویب قانون جهش تولید مسکن مفروضات را بررسی کردند.

وی با اشاره به استراتژی‌های مورد نیاز در صنعت ریلی و هوایی کشورمان گفت: این سوال وجود دارد که آیا هواپیما بسازیم یا بخریم؛ از چه کسی در شرایط تحریمی می‌توان خرید کرد یا خیر و حتی آیا باید هواپیمای دست دوم تهیه کنیم، این سوال‌ها وجود دارد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: همه در یک کشتی نشسته‌ایم و فکر نکنیم مقصر فقط دولت است زیرا همه ما یک ایران، یک کشور، یک نظام و با یک سرپرست و ولی هستیم و که کشور اداره می‌شود؛ مگر می‌شود برای مردم کار نکنیم.

دیروز بالاخره بذرپاش با ۱۸۷ رای موافق، ۱۰۰ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۵ رای باطله از مجموع نماینده حاضر در مجلس، به بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد. حالا سئوال اینجاست که ایا مهمترین وعده رییسی در تورمی‌ترین دوره اقتصاد ایران محقق خواهد شد؟

 

سوتیتر

بذرپاش در ماه‌های اخیر برای تمامی پست‌هایی که خالی می‌شد گزینه پیشنهادی بود. شاید از این رو وقتی نامش به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت راه و شهرسازی مطرح شد، اعتراض نماینده تهران را دربرداشت که پرسید مگر چقدر تخصص داری که کاندیدای احراز تمامی پست‌ها هستی؟