رئیس اسبق ستاد سوخت گفت: کارت انرژی و تغییر سهمیه‌بندی وقتی جا دارد که مردم بپذیرند و همراهی کنند، مردم در شرایط کنونی باتوجه به مشکلاتی که دارند روحیه و انگیزه طرح جدید را ندارند و در صورت عدم همراهی مردم هزینه‌ها سنگین و طرح‌ها ناموفق خواهند بود.

محمد رویانیان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره راهکارهای مدیریت مصرف سوخت در کشور گقت: آنچه مسلم است مدیریت مصرف سوخت باید با جدیت انجام شود تا مصرف سرمایه کشور به صورت لجام گسیخته‌ای بالا نرود، ضمن اینکه تولید در کشور مشخص است و سقفی دارد و مصرف هم نباید از این میزان بالاتر برود.

وی با بیان اینکه اگر مصرف بیش از تولید شود باید واردات بنزین داشته باشیم، افزود: اگر بنا داریم کیفیت بنزین بالا بماند باید بنزین با اکتان بالا را وارد و با بنزین داخل مخلوط کنیم، بنابراین راهکاری جز مدیریت مصرف سوخت نداریم. یکی از این راه‌ها نیز مدیریت قیمتی است، مثلا قیمت‌ها به گونه‌ای تعیین شود که مردم مصرف را کنترل کنند ولی روش قیمت وقتی جواب می‌دهد که سایر مولفه‌ها درست باشند یعنی زیرساخت کنترل بازار و قیمت‌ها برنامه‌ریزی شده و فراهم باشد. تا زمانی که بنزین گران می‌شود قیمت سایر کالاها هم به صورت زنجیره‌ای بالا نرود. مثلا در حال حاضر وقتی کالایی گران می‌شود فروشنده مدعی است که دلار گران شده است، در حالی که برای مردم شکافته نشده که تاثیر دلار روی چه چیزهایی است، بنابراین بنزین هم به این شکل است اگر قرار باشد قیمت بنزین بالا برود برای سایر اقلام مصرفی مردم مشکل‌آفرین می‌شود، در نتیجه اکنون به مصلحت نیست که قیمت افزایش پیدا کند و هم بهترین روش برای کاهش مصرف نیست.

رئیس اسبق ستاد سوخت درباره استفاده از کارت سوخت برای مدیریت مصرف گفت: کارت سوخت ابزار و وسیله‌ای برای کنترل مصرف و توزیع درست سوخت است، اگر کارت سوخت نبود، بخش زیادی از سوخت کشور با قیمت چند برابر از کشور خارج و قاچاق می‌شد، اکنون کارت سوخت تراکنش مصرف بنزین را به نمایش گذاشته و مصرف قابل کنترل می‌شود، بنابراین بهترین شیوه توزیع بنزین فعلا کارت سوخت است.

وی تاکید کرد: زمانی که قیمت سوخت با فوب خلیج‌فارس یکی شده و با نرخ بین‌المللی عرضه شود هر قدر که مصرف شود تفاوتی نمی‌کند هرکس به میزان پولی که پرداخت می‌کند بنزین دریافت و مصرف می‌کند،  وقتی قیمت کلا آزاد می‌شود که زیرساخت‌ها فراهم بوده و مثل بقیه کشورها قیمت تمام شده کالا را پرداخت می‌کنیم، نیازی هم به کارت سوخت نیست ولی اکنون بهترین شیوه توزیع و کنترل مصرف بنزین و جلوگیری از چالش‌ها استفاده از کارت هوشمند سوخت است.

رویانیان درباره تغییر شیوه توزیع و سهمیه‌بندی بنزین بیان داشت: بنده با کمک دولت کارت سوخت را طراحی کردم و موسس هدفمندی و سهمیه‌بندی بودم، قانون پنجساله پنجم هم که در مجلس تصویب شد به دولت تکلیف کرده و کمیسیون‌ها هم به این نتیجه رسیده بودند، اکنون  به نظر می‌رسد روش دیگری غیر از شیوه کنونی ضرورتی ندارد. در شرایطی که مشکلات متعدد اقتصادی داریم، در کنترل نرخ ارز هنوز موفق نشده‌ایم، در کنترل اجاره خانه مستاجرین کاری نکرده‌ایم، در کنترل بازار کالاهای اساسی زندگی مردم دچار مشکل هستیم؛ هر تصمیمی راجع به نحوه سهمیه‌بندی و مصرف سوخت گرفته شود اشتباه است چون اولویت حل مشکل کالاهای اساسی و مسکن البته نه خرید بلکه اجاره آن است، بنابراین با تغییر نحوه سهمیه‌بندی بنزین اتفاق خاصی در زندگی و معیشت مردم نمی‌افتد.