دبیرکل انجمن کشتیرانی گفت: نقاط ضعف و قوت بسیار زیادی در چابهار وجود دارد. ما این موضوع و نقاط را در دو نوبت در سال جاری به وزارت راه و شهرسازی به طور مستقیم به عنوان متولی در حوزه حمل و نقل و نیز به تمام ذی نفعان مرتبط در دولت منعکس کردیم اما دریغ از اینکه یک مسئول از ما سوال کند که این مواردی را که به عنوان نقاط ضعف و قوت مطرح می‌کنید و عواملی را که موجب توسعه می‌دانید را بر پایه چه استدلال و منطقی مطرح می‌کنید؟ این نشان دهنده انفعال دولت برای توسعه چابهار است.

مسعود پل‌مه در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه دولت برای توسعه بندر چابهار باید مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار و توجیه پذیر شدن حمل و نقل در این بندر به اجرا برساند، گفت: اپراتور هندی در چابهار آن میزان سرمایه‌گذاری لازم را که در قرارداد تعهد کرده بود، انجام نداده‌‌ و محتملا با ایران بازی کرده ‌است. بدبینانه‌ترین حالت این است که طرف مقابل عامدانه این کار را کرده ‌است زیرا توان و فرصت توسعه چابهار را در برابر سرمایه‌گذاری که در پاکستان از طرف چینی‌ها در برنامه بوده را ناچیز یا نامتوازن دانسته و خوشبینانه اینکه توانمندی لازم برای اعمال سرمایه‌گذاری را در بندر چابهار نداشته‌است.

وی درباره پیوستن ازبکستان به توافقنامه چابهار و مزایای عضویت آن برای ایران و بندر چابهار اظهار داشت: در موضوع پیوستن ازبکستان به توافقنامه چابهار در ابتدا باید به موقعیت جغرافیایی ازبکستان توجه داشته باشیم که در آسیای میانه واقع شده و محصور در بین چند کشور است و در نتیجه ارتباط دریایی به مفهوم اینکه بتواند، تجارت آزاد خود را مدیریت کند، ندارد. به طور قطع به سرزمین ثالث که دسترسی به آبهای آزاد داشته باشد، نیاز دارد و بهترین کشور می‌تواند جمهوری اسلامی ایران باشد تا امکانات بندری و لجستیکی ما که به صورت بالفعل داریم بهره مند شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر می‌بینیم این کشور واردات و صادرات قابل توجهی در قالب پنبه، آلومینیوم و برخی مشتقات معدنی و غلات دارد. در نتیجه برای مدیریت تجارت خارجی خود نیازمند به بهره‌مندی از کشورهای اطراف برای دسترسی به آب‌های آزاد است و شرایط سوق‌الجیشی و لجستیکی که جمهوری اسلامی ایران دارد باعث می‌شود که بر روی توانمندی‌های ایران و امکانات بندری ایران سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند تا از این بستر بتواند اقتصاد خود را تقویت کند. ازبکستان نیازمند به امکانات بندری است و ضرورت دارد در این بندر سرمایه‌گذاری کند، اقدام خوبی است و موید فعالیت‌های آتی این بندر باشد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تاکید کرد: در تفاهمنامه اقتصادی که معطوف به توسعه بندر چابهار تاثیر مثبتی هم خواهد داشت. اما باید توجه داشته باشیم که پیوستن ازبکستان به توافقنامه توسعه چابهار نیازمند بستری است که این بستر باید، ابتدا کشورمان توسط خودِ ما شکل بگیرد و در واقع نباید صرفا به کشورهایی اتکا داشته باشیم تا بیایند و با سرمایه‌گذاری آنها توانمندی بندری و حمل و نقل دریایی ایران افزایش پیدا کند.

وی گفت: در حال حاضر با اقدامات سازمان بنادر، بندر چابهار آمادگی لازم برای سرویس‌دهی با تمام تناژ تعریف شده را دارد اماباید توجه داشته باشیم این همه نیازمندی توسعه چابهار و زیرساخت نخواهد بود. یکی از نقاط ضعفی که باعث شده نتوانیم از بندر چابهار استفاده لازم را ببریم نبود زیرساخت‌های ریلی و راه آهن است. ٢٠ سال است که مدعی فعالیت‌های زیربنائی در چابهار به عنوان پاشنه آشیل لجستیک کشور و تنها بندر اقیانوسی کشور هستیم اما هنوز نتوانستم چابهار را در دو دهه گذشته به شبکه ریلی متصل کنیم تا توجیه حمل و نقلی برای چابهار  به وجود بیاورد.