حسام‌الدین اسلاملو

«منع رطب کردند و خود خوردند!» شده حکایت اصولگرایان تندرو که این روزها عجیب دارند منت برقراری دوباره‌ رابطه‌ای را -که سابق بر این خود خرابش کرده بودند- بر سر ملت می‌گذارند!

می‌گویند «بهترین دفاع حمله است» و برای همین کیهان به نمایندگی از طیف تندرو دست پیش را می‌گیرد که پس نیافتد و توافق با عربستان را دستاویز حمله به اصلاح‌طلبان و دولت قبل می‌کند. درحالی که دولت قبل بابت تلاش برای حفظ و بهبود رابطه ایران و عربستان هر روز از این جماعت کنایه می‌شنید و در سال‌های گذشته از تیتر‌های توهین‌آمیز نسبت به سعودی‌ها را شاهد بودیم تا بالا رفتن از دیوار سفارت! برخی نیز می‌گفتند: نیازی به رابطه با عربستان نداریم!

حمله به سفارت عربستان تعداد توریست‌های عربی به ایران را از  یک میلیون و 700 هزار نفر به ۲۰۰ هزار نفر رساند. یعنی تقریبا ۲۰۰ هزار شغل از بین رفت، سالانه ۱ میلیارد دلار عدم‌النفع تو سخت‌ترین سال‌های تحریم. اما پاداش حمله‌کنندگان به سفارت وکالت مجلس و سِمَت‌های مهم سیاسی بود

حالا با توافقی که انجام شده است، طیف اصولگرای تندور در تنگنایی قرار گرفته‌اند که نه راه پس دارند و نه راه پیش. نه روی حمله به دولت سیزدهم را دارند که حامی‌اش هستند اما این توافق را جوش داده و نه امکان پاک کردن حافظه‌ی مردم را دارند از آنچه سابق بر این گفته بودند و توصیه‌هایی که می‌کردند.

در همین باره محمد مهاجری، فعال سیاسی به سوپرانقلابی‌ها آماده‌باش ماله‌کشی برجام دو را داده و احمد زیدآبادی به کیهان طعنه زده که باید ماتم بگیرد چون از این به بعد به جای خطاب کردن سعودی‌ها با عناوین و القابی مثل: نوکران بی‌جیره و مواجب آمریکا، سگ‌های دست‌آموز صهیونیست‌ها، پدر تروریسم داعش، آدمکشان حرفه‌ای و.....باید آنها را خادمین حرمین شرفین بنامد!

چرخش یکباره امیرحسین ثابتی، مجری افراطی تلویزیون و عضو جبهه پایداری درباره رابطه با عربستان در دو دولت روحانی و رئیسی نشانی از یک بام و دو هوای موضع‌گیری اصولگریان در خصوص رابطه تهران و ریاض است و گواهی‌ست بر نداشتن اصول.

حالا تشت رسوایی این چرخش صد و هشتاد درجه‌ای تندروها در قبال دو دولت پیرامون رابطه با عربستان تا به آنجا طنین‌انداز شده که شریعتمداری کیهان روز گذشته نیازمند نوشتن توضیح و ماست مالی کردن ماجرا شد‌.

درحالی که سابق بر این، این جماعت اساس رابطه با عربستانِ آل سعود را به عنوان سگ آمریکا و اسرائیل منکر بودند و درحالی که به قول صادق زیباکلام نه عربستان عربستان دیگری شده و نه شاهزادگان سعودی جای خود را به دیگران داده‌اند و نه حتی دیده شده است که اخیرا از مواضع ضدایرانی سابق‌شان عدول کرده باشند، کیهان دارد دست به دامان ملای رومی می‌شود تا بگوید «کار پاکان را قیاس از خود مگیر/ گرچه باشد در نوشت شیر شیر.»

اما اینکه خودشان قاضی تشخیص پاک بودن و شیر دلیر بودن خودشان شده‌اند هم لطیفه‌ای‌ست که حکایت کنند پهلوان پنبه‌ای در میدان شهر، خودش با خودش کشتی گرفت و اول شد و به خودش جایزه داد!

چناچه منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا  نیز در همین باره گفته است: «عده‌ای که اصرار به تندروی دارند، متاسفانه در قسمت‌های مهمی از امور هم حاکم شده‌اند.‌ در واقع این گروه آنچه خودشان قبول دارند را ملاک قرار می‌دهند و این اصلا نباید نظر جمهوری اسلامی تلقی شود.»

حکایت سری که بدجور  به سنگ خورد

توافق ایران و عربستان در دوران دولت و مجلس اصولگرا و انقلابی گرچه می‌تواند به نوعی حکایت سر به سنگ خورده باشد و به واقعگرا شدن نظرات خیالی و افراطی درمورد سیاست خارجی و ناآشنا بودن و آشنا شدن با واقعیت‌های عرصه بین‌الملی ربط داشته باشد؛ اما این روزها پرهزینه بودن کسب این تجربه‌ گزاف بعد از گذشت حدود نیم قرن و تکرار چندین باره یک خطا و اصرار بر نپذیرفتن اشتباه، سئوال خیلی‌هاست. از دفتر حسن روحانی که در واکنشی معنادار ویدیویی منتشر می‌کند حاوی نفرین رییس جمهور سابق به برهم‌زنندگان رابطه دو کشور که «کارهای احمقانه انجام دادند و به مراکز دیپلماتیک حمله کردند» تا صادق  زیباکلام که درباره توافق ایران و عربستان ابهامات و سوالات اساسی‌ای مطرح می‌کند. اینکه هفت سال جنگ و ویرانی کشور یمن، قحطی، بیماری، آوارگی و مرگ میلیون‌ها یمنی و هزینه میلیاردها دلار پول مردم ایران و عربستان برای چه بود؟

 محسن برهانی، حقوقدان در توئیتی نوشت: «کسانی که به سفارت ‎عربستان سعودی حمله‌ور شدند هم از سنگ استفاده کردند و هم اقداماتشان‌ تبعات سنگین امنیتی و مالی و بین‌المللی برای کشور و مردم در پی داشت. اما هیچکدامشان بدرستی نه محارب شدند و نه مفسد فی‌‌الارض. اگر در قضایای اخیر همینگونه قضاوت می‌شد با چه احکامی مواجه بودیم؟»

یادی از حمله سوپرانقلابی‌های خودسر به سفارت عربستان و تراشیدن هزینه‌های بی‌شمار نکته‌ی مورد اشاره جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس نیز بود. او در این باره نوشت: کاش  بدانیم، بفهمیم و باور کنیم اینان و دشمنان قسم خورده ایران دولبه یک قیچی‌اند.

کسانی که به گفته‌ی رشیدی کوچی بهانه لازم را به دست تندروهای سعودی داده و هزینه‌های بی‌شماری به کشور و نظام تحمیل کردند.

پرداخت هفت سال هزینه خودسری از جیب مردم

اگر خسارت هفت سال دشمنی آشکار و پنهان عربستان را با ایران و حمایتش از گروهک‌ها را برای ایجاد بی‌ثباتی سیاسی در ایران به کناری بگذاریم، یک سری خسارت‌ها عینی و اظهرمن‌الشمس است. چناچه خبرآنلاین به برخی از این خسارت‌ها اشاره کرده است:

بر اثر فشار عربستان ایران میزبانی بازی‌های فوتبال آسیا را از دست داد.

 یا در این سال‌ها شرکت‌های بیمه دریایی به‌دنبال افزایش اختلافات میان تهران با ریاض، در اقدامی تازه از ورود کشتی‌های ایرانی به آب‌ها و بندرگاه‌های عربستان سعودی و بحرین ممانعت به‌عمل آوردند.

اعزام به حج حجاج دچار اختلال جدی شد و تعدادی زیادی از مردان و زنان سالخورده، چشم به بازگشایی مراسم حج واجب داشتند و برخی نیز در این سال‌ها آرزو به دل فوت شدند.

مصونیت افراطی‌ها

و   اشغال پست‌های اجرایی

محمدحسن نجمی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «حیدر حیدر»کنان سفارت عربستان سعودی را به آتش کشاندند. هدیه‌ای شگفت‌انگیز بود برای دولت سعودی تا کارنامه ضدحقوق بشری خود را از زیر فشار افکار عمومی جهانی بیرون آورد.

درحالی که به گفته‌ی این شاهد عینی مسئولان نظم و تامین امنیت درقبال این جماعت و رفتارشان بی‌تفاوت بوده و گویا برای آنان مصونیت قائل بوده‌اند اما با عکاسان و خبرنگاران حاضر برخورد می‌شده است! وی سپس پرسیده جماعت حمله‌کننده چه کسانی بودند؟

در فضای مجازی نیز خیلی از کاربران ایرانی به این نکته اشاره کرده‌اند که جاسوسی اگر هم باشد که بخواهد پاس گل به تیم حریف بدهد و به منافع ملی ضربه بزند، بین این تندروهاست و نه فعالان محیط‌زیستی و مدنی.

کاربری به نام سعید مروارید در توئیتر نوشت: «حمله به سفارت عربستان تعداد توریست‌های عربی به ایران را از  یک میلیون و 700 هزار نفر به ۲۰۰ هزار نفر رساند. یعنی تقریبا ۲۰۰ هزار شغل از بین رفت، سالانه ۱ میلیارد دلار عدم‌النفع تو سخت‌ترین سال‌های تحریم. اما پاداش حمله‌کنندگان به سفارت وکالت مجلس و سِمَت‌های مهم سیاسی بود.»

همچنین روز گذشته محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور سابق با استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک به جماران گفت: «رژیم صهیونیستی بود که توانست از گسست روابط دو کشور مسلمان و همسایه سوءاستفاده کرده و پروژه‌های پلید خود را در منطقه پیش ببرد.»

ساختمان سفارت را آتش زدند

ولی محارب نشدند

محسن برهانی، حقوقدان نیز در توئیتی نوشت: «کسانی که به سفارت ‎عربستان سعودی حمله‌ور شدند هم از سنگ استفاده کردند و هم اقداماتشان‌ تبعات سنگین امنیتی و مالی و بین‌المللی برای کشور و مردم در پی داشت. اما هیچکدامشان بدرستی نه محارب شدند و نه مفسد فی‌‌الارض. اگر در قضایای اخیر همینگونه قضاوت می‌شد با چه احکامی مواجه بودیم؟»