وزیر امور خارجه با بیان اینکه در هشت هفته گذشته دخالت‌های خارجی در اوج خود قرار داشت، گفت: ما در دستگاه دیپلماسی به طور مستمر با همسایگانی که تروریسم از آن کشورها به سمت ایران هدایت می‌شد، در تماس بودیم.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در نخستین نشست خبری خود که دیروز (چهارشنبه) با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی و اصحاب رسانه برگزار شد؛ با تشریح تحولات جدید در محیط داخلی ایران، به ارایه دیدگاه های وزارت امور خارجه در این خصوص پرداخت و افزود: توطئه‌ای که بر اساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی، جنگ داخلی و در نهایت تجزیه جمهوری اسلامی ایران در هشت هفته گذشته با سوء استفاده از احساسات مردمی دنبال می‌شد، شکست خورد.

وی با یادآوری غائله زاهدان و مشکلات امنیتی که در برخی از استان‌های غربی روی داد، اظهار داشت: به طور مشخص ۷۶ مرکز تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند و سلاح های اسرائیلی و آمریکایی وارد کشور شد.

وی ادامه داد: ما در هشت هفته گذشته در دو مرحله در بغداد و تهران با مقامات عراق، با تیم مهمی از مقامات امنیتی در دولت مرکزی عراق و در اقلیم کردستان، نشست های متعددی را داشتیم و تصمیمات مهمی هم اتخاذ شد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: مادامی که در چارچوب حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد تهدید از سوی کشوری همسایه متوجه ایران باشد، نیروهای مسلح ما برای تامین حداکثری امنیت ملی کشور به اقدامات خودشان ادامه خواهند داد.

امیرعبداللهیان افزود: ما هم در دستگاه دیپلماسی و امنیتی کشور به گفتگوها و مذاکرات مان با مقامات کشور دوست و برادر برای عبور از این مرحله ادامه خواهیم داد.

 

تبادل پیام با آمریکا برای رفع تحریم‌ها ادامه دارد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تبادل پیام میان ایران و آمریکا برای رفع تحریم‌ها از طریق اتحادیه اروپا و کشورهای واسط ادامه دارد، از مذاکره تیم سیاسی و نظامی ایران و اوکراین در کشور ثالث خبر داد و گفت: تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ روسیه و اوکراین دریافت نکرده‌ایم.

 

سه کشور اروپایی و آمریکا درک درستی از تحولات ایران نداشتند

وزیر امور خارجه در ادامه به دخالت های غربی ها در امور داخلی ایران در هفته های گذشته اشاره کرد و گفت: در تماس های خودم با مقامات کشورهای جهان از جمله سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در خصوص آنچه در ایران گذشت و انتقاد در محکومیت قوی اظهار نظرات سیاسی برخی از این مقامات و مقامات آمریکایی به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران را در روزهایی که پشت سر گذاشتیم منعکس کردیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: سه کشور اروپایی، آمریکا و صهیونیست‌ها در درک درستی از تحولات و وقایع نداشتند و مداخلات زیادی را در عرصه‌های رسانه ای و اظهارنظرهای سیاسی به عمل آوردند؛ برخی از مقامات در این کشورها تلاش کردند در روزهای بعد از اظهارات منفی خودشان با مصاحبه های متفاوتی تا حدودی اشتباهات خود را در این رابطه اصلاح کنند.

وی افزود: در اغتشاشات اخیر من به مقامات اروپایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند به صراحت گفتم پلیس در ایران با صبری راهبردهای، خویشتنداری کرد و اینکه بیش از ۵۰ پلیس و نیروی امنیتی ما توسط آشوبگران و اغتشاشگران با سلاح گرم و سرد به شهادت رسیدند، اینکه چند هزار نیروی پلیس و مدافع امنیت ما مجروح شدند و آسیب‌های جسمی در این رابطه دیدند، نشان دهنده رعایت حقوق بشر و خویشتنداری پلیس و حافظ امنیت در جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

آژانس از مسیر فنی به مسیر سیاسی منحرف شده است

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها با توجه به قطعنامه اخیر شورای حکام گفت: یکی از نکاتی که در مذاکره برای رفع تحریم ها و رسیدن به نقطه پایان مذاکرات مطرح بود، حل مسائل اتهامی علیه جمهوری اسلامی ایران بود. پیشنهاد طرف آمریکایی در تبادل پیام‌ها به ما این بود که برجام را مورد تایید قرار بدهیم اما مسائل فیمابین آژانس و جمهوری اسلامی ایران در فرصتی مناسب در آینده حل و فصل شود.

وی ادامه داد: معنی این پیام این بود که پیچ و مهره‌ها و توان هسته‌ای جدیدی که بر مبنای قانون راهبردی مجلس در کشور ایجاد شده است را به کنار بگذاریم و بعد از اینکه دست ایران کاملاً خالی شد، در مورد مسائل بین ایران و آژانس اقدام کنیم که این مساله یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی است.

 

 

تیم سیاسی و نظامی ایران و اوکراین در کشور ثالث مذاکره کردند

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اینکه خبری درباره دیدار کارشناسان نظامی ایران و اوکراین منتشر شده است. آیا این خبر را تایید می‌کنید؟ و جزئیات آن چگونه است و آیا این دیدار ادامه خواهد داشت یا خیر؟ گفت: قبلا هم اعلام کردم،‌ جمهوری اسلامی درچارچوب همکاری نظامی و دفاعی با روسیه و قبل از شروع جنگ با اوکراین و زمانی که موضوع جنگ اوکراین مطرح نبود، یکی از اقلام همکاری دفاعی بین دو کشور، فروش تعدادی بسیار محدودی پهپاد ایرانی به روسیه بود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: تاکنون هیچ مدرکی از طرف اوکراینی در استفاده از پهپاد ایرانی در او کراین نداشتیم و اخیراً تیم سیاسی و نظامی ایران و اکراین در یک کشور ثالث با یکدیگر گفتگو کردند و بررسی های خود را در این باره ادامه می‌دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: قبل از این نشست، وزیر خارجه اوکراین در آخرین تماس تلفنی که با من داشت، تاکید کرد که یک پهپاد به طور سالم به دست نیروهای نظامی اوکراین افتاده و این پهپاد روسی است اما شبیه پهپاد شاهد ۱۳۶ ایرانی است؛ من به وی اعلام کردم آیا شبیه بودن یک پهپاد به پهپاد ایرانی و اینکه پهپاد روسی است،‌ گواه این است که ایران به مواضع خود پایبند است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما به طرف روسی دوبار تاکنون اعلام کردیم و روس‌ به صراحت به ما گفتند که صرفاً از سلاح‌های ساخت روسیه در جنگ علیه اوکراین استفاده شده است. البته ما از ادامه جنگ علیه اوکراین و درگیری و مناضعه بین روسیه و اوکراین ناخرسند هستیم و جنگ را راه حل نمی‌دانیم و همچنان به تلاش‌های خود برای خاتمه جنگ و بازگشت صلح و آرامش به اوکراین و منطقه ادامه می‌دهیم.

 

تضمین اقتصادی و رفع مسائل باقیمانده آژانس باید حل شود

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر وزیر خارجه انگلیس مبنی بر پذیرش متن ماه مارس توسط ایران برای رفع تحریم ها، گفت: متنی که الان روی میز قرار دارد در نتیجه گفت‌وگوهای چند ماهه در وین و ایده‌های مختلف در چندماه گذشته است؛ ما در سه موضوع همچنان با طرف آمریکایی تفاوت نظر و اختلاف دیدگاه داریم. طرفهای اروپایی با آمریکا هم نظر هستند؛ اما اتحادیه اروپا برای دستیابی به یک راه حل تلاش می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تضاد رفتار و گفتار مقامات آمریکایی درباره مذاکرات، گفت: آمریکایی‌ها در میز تبادل پیام‌ها در مسیر دیپلماسی به یک شکل و در مسیر رسانه به شکل دیگری عمل می‌کنند. وقتی به آنها پیام می‌دهند که این چه رفتار متناقض و متعارضی است؟ پاسخ می‌دهند که در رسانه نگاهشان به رفتار داخل آمریکا است و نیازهای افکار عمومی در داخل اینگونه ایجاد می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: اما برای ما قابل درک است که اظهارات مقامات آمریکایی اظهارات دوگانه با هدف تشدید اغتشاش در ایران و گرفتن امتیاز در میز مذاکره دنبال می‌شود.

 

 

 

 

عربستان هنوز به توافق‌های خود عمل نکرده است

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسیر روابط ایران و عربستان با اشاره به دخالت این کشور در امور داخلی ایران چگونه خواهد بود، گفت: ما در عرصه سیاسی نسبت به آنچه که در دور پنجم گفت و گوهای تهران و ریاض در کشور عراق به توافق رسیدیم پایبند هستیم و آنچه را که در آن توافق طرف ایرانی باید انجام می‌داد، انجام شده است. بخش‌هایی از آن توافق هنوز از سوی مقامات سعودی انجام نشده است.

وی ادامه داد: ما گفت‌وگو و همکاری تهران و ریاض را به دلایل مختلف مفید و مناسب و موثر برای صلح و امنیت در منطقه می‌دانیم. از اینکه یک رسانه شناخته شده به نام عربستان سعودی در وقایع هشت هفته گذشته ایران نقش ترویج ترور و تروریسم را ایفا کرد، گلایه و انتقاد خودمان را به مقامات عربستان سعودی منعکس کردیم و جمهوری اسلامی ایران این اقدام رسانه‌ای غیرسازنده را در تعارض با توافقات تهران و ریاض در بغداد می‌داند.

وزیر امور خارجه عنوان کرد:‌ امیدوار هستیم عربستان سعودی نسبت به آنچه که در دوره پنجم گفت‌وگوها در بغداد توافق شد تعهدات خود را عملیاتی کند و دو کشور بتوانیم گام‌هایی را برای بازگشت به وضعیت طبیعی برداریم.

 

 

وارد فاز اجرایی برنامه ۲۵ ساله تهران و پکن شدیم

وزیر امور خارجه در ارزیابی خود از سیاست چین و ایران درباره توافق ۲۵ ساله گفت: از سال گذشته در پی سفری که به چین داشتم، وارد فاز اجرایی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله تهران و پکن شدیم؛ این برنامه که همه ابعاد تجاری، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، صنعتی و دفاعی و سایر حوزه‌ها را در بر می‌گیرد، در مسیر درستی قرار دارد و همکاری‌های تهران و چین رشد قابل توجه و چشمگیری را به خوبی نشان می‌دهد.

 

 

هرگونه تغییر در ژئولیتیک منطقه با واکنش جدی ایران همراه خواهد بود

وی درباره آخرین تحولات ایران و جمهوری آذربایجان گفت: ماه گذشته هم من سفری به ایروان داشتم و هم آقای پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به تهران سفر رسمی را انجام دادند. بخشی از محافل رسانه‌ای در جمهوری آذربایجان نسبت به این سفر واکنش نشان دادند.

وزیر امور خارجه یادآور شد: مایلم تاکید کنم ما آذربایجان و ارمنستان را دو همسایه جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و هیچگاه روابطمان را با یک طرف به حساب طرف دیگر تنظیم نمی‌کنیم. در راستای متقابل و اولویت نگاه به سیاست همسایگی مناسبات با همه همسایگان در اولویت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ چشمداشتی به اراضی کشورهای همسایه از جمله آذربایجان ندارد اما به صراحت به همه بازیگران در حوزه قفقاز اعلام کرده‌ایم که هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه با واکنش جدی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.