سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، موضوع برطرف کردن تحریم‌ها را یکی از محورهای اصلی مذاکرات وین دانست و گفت می‌پذیریم که تحریم‌های ناسازگار با برجام برداشته شوند.

ند پرایس در نشست خبری خود درباره لغو تحریم‌ها به ویژه آن‌هایی که در دولت ترامپ برچسب تروریسم هم بر آن سوار شد، این مطلب را مطرح کرد و افزود: این موضوع، یکی از محورهای اصلی گفت‌وگو در وین است.

به نوشته ایرنا، وی اظهار کرد: دو گروه در وین در حال کار هستند، یکی از آنها به چگونگی بازگشت ایران به تعهدات خود می‌پردازد و گروه دیگر روی گام‌هایی که آمریکا باید برای کاهش تحریم‌ها بردارد تا به انطباق با تعهدات خود تحت برجام بازگردد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: درباره ارزیابی اطلاعاتی از مدت زمانی که ایران می‌تواند به سلاح اتمی دست یابد، اظهار نظر نمی‌کنم اما وقتی که برجام به طور کامل، موثر بود یعنی از ژانویه ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، مدت «زمان شکست»، ۱۲ ماه بود.

پرایس مدعی شد: اکنون که ایران از تعهدات خود فاصله گرفته است، بر اساس گزارش‌های عمومی، «زمان شکست» تک رقمی شده و به کمتر از انگشتان یک دست رسیده است؛ این برای ما پذیرفتنی نیست.

وی اظهار کرد: ما باید اطمینان یابیم که هر چقدر امکان دارد، این مدت طولانی‌تر شود و به صورت دائمی و تاییدشدنی، ایران هرگز نتواند به سلاح اتمی دست یابد. ما از برجام برای توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر استفاده خواهیم کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه پیش‌بینی مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا را در وین نداریم هرچند که برای انجام آن کار حاضر هستیم، گفت: ما می‌دانیم که باید با چشمانی روشن با دیپلماسی اصولی درگیر شویم؛ حتی اگر با کشوری همچون ایران تفاوتی عمیق داشته باشیم.

وی نشست وین را یک امکان واقعی هرچند غیرمستقیم برای تعامل میان ایران و آمریکا دانست که پیام‌ها توسط متحدان و شرکای دو طرف رد و بدل می‌شوند. پرایس اظهار امیدواری کرد که وقتی که از وین خارج می شوند درک بهتری از نقشه راه بازگشت متقابل به برجام داشته باشند.

وی با بیان اینکه این تنها مسیر دستیابی به وعده انتخاباتی بایدن در بازگشت متقابل به برجام است، گفت: دو گروه در وین مباحث را دنبال می‌کنند که خلاصه آن عمل در برابر عمل است.