استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: حکومت‌گران بدانند که مشکلات با بازی قیمت‌ها حل نمی‌شود و باید با تجربه ٣٠ سال گذشته فهمیده باشند که اگر می‌خواهند تولید کارآمد شود باید بر آموزش و مهارت هزینه کنند.

به گزارش ایلنا، فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد با اشاره به تورم سال ١۴٠١ افزود: در حالی که حداقل دستمزد در ابتدای سال ٢۵٣ دلار بود در مدت ١١ ماه به ١٢٢ دلار رسیده است و دولت تا کجا این فقر را می‌خواهد ادامه دهد؟ امروز هزینه شهروندان با قیمت‌های جهانی و دستمزد با نرخ کشورهای فقیر آفریقایی است که این مبنای علمی ندارد.

حواستان به ابعاد فرورفتگی دولت   در باتلاق بدهی باشد

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: به حکومت‌گران و نهادهای نظارتی می‌گوییم که حواس خود را به ابعاد فرو رفتگی دولت در باتلاق بدهی جمع کنید که حد آن از حدود متعارف بالاتر رفته است. به گفته وی، سال‌های اخیر عمق این فرورفتگی افزایش یافته و شدیدتر شده‌ است.

این کارشناس اقتصادی افزود: پرسشی که ساختار قدرت باید پاسخ دهد این است که چه اتفاق دیگری باید بیافتد و این مسیر همه چیز را نابود می‌کند و شوک درمانی جز به مفت‌خوران به همه زیان و آسیب وارد می‌کند. با گذشت ٣٠ سال تجربه شوک درمانی باید ساختار قدرت به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

مومنی با بیان اینکه حکمت این است که شوک درمانی بنیه تولید ملی را حداقل از ٧ کانال متزلزل می‌کند، اظهار داشت: یکی از ٧ مورد، وابستگی ذلت‌آور است که تولیدکنندگان را به اسارت رباخواری مجبور می‌کند و در نتیجه، در دوران شوک درمانی به تدریج قیمت تمام شده پول برای تولیدکنندگان ایران ۵ تا ١٠ قیمت میانگین جهانی می‌رسد. وقتی باب رباخواری موضوعیت پیدا می‌کند چطور می‌شود که به اسارت کشیدن تولیدکنندگان به رباخواری چنین حساسیتی برای آنها ایجاد نمی‌کند. نتیجه آن که تولیدکنندگان در ایران ۵ تا ١٠ برابر میانگین جهانی بهره می‌پردازند.

وی ادامه داد: نمی‌دانم با چه زبانی درباره تبعات شوک درمانی بگوییم که با ١٠٠ بار شکست  و بحران‌سازی در بخش‌های مختلف کشور باز هم در همین مسیر گام برمی‌دارند. البته آنهایی که این زنگوله را گردن دولت انداختند این وعده سر خرمن را دادند که شوک درمانی باعث بهبود بحران کسری منابع دولت می‌شود. بنابراین خوب است که گزارش‌های تحولات بدهی دولت منتشر شود تا بدانیم در دوران شوک درمانی وضعیت مالی دولت بهتر شده یا بدتر.

با فریب‌های شوک‌درمانی حرام‌خواری را  گسترش می‌دهند

مومنی با بیان اینکه با چه زبانی به حکومت‌گران بگوییم در این باتلاقی که قرار گرفته موجودیت خودش به خطر افتاده‌ است، گفت: آنهایی که به این وضعیت تن می‌دهند با فریب‌های شوک‌درمانی حرام‌خواری را گسترش می‌دهند و آیا این موضوعات حکومت‌گران را نمی‌تواند برانگیخته کند؟

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: امروز هم عده‌ای در ماجرای مولدسازی دارایی‌ها می‌گویند مگر انسان عاقل با مولدسازی مخالفت می‌کند، اما اگر می‌خواهید بفهمید چه خبر است باید به اهداف تعیین شده در  قانون میان‌مدت توسعه مراجعه کنید که هر یک از این اهداف هوش را از سر می‌برد اما در نهایت آن چیزی که مردم درو کردند نابرابری بود.

رییس موسسه دین و اقتصاد با بیان اینکه در واقع خصوصی‌سازی می‌کنند تا ناکارآمدی را قانونی کنند، گفت: مولدسازی لفظ محترمی است اما این سرزمین استعدادهای شگرفی از خود برای خالی کردن الفاظ محترم نشان داده است. احمدی‌نژاد شوک‌های قیمتی را به نام عدالت انجام داد و گزارش‌های رسمی از کارنامه احمدی‌نژاد می‌گوید که شاخص فلاکت در ماه‌های پایانی این دولت با پرچم عدالت، به دو برابر ابتدای دولت رسید.  وی گفت: هفته گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه سقوط ماهانه ٨ درصد تولید صنعتی را به دلیل بحران قطع گاز تجربه کردیم و چه کسانی در این باره بازخواست خواهند شد. در حالی که گفته بودند اگر ١۴.۵ میلیارد دلار ارز بدهید با هیچ بحرانی مواجه نمی‌شویم و امروز ١٠٠ میلیارد دلار هم بدهی ارزی ایجاد کردند و می‌گویند اگر ٢۴٠ میلیارد دلار ندهید از ٨ سال آینده واردکننده انرژی خواهیم شد.