عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که تا پایان هفته لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس خواهد آمد، بنابراین فرصت داریم که بودجه را بررسی و تصویب کنیم، درباره دلایل تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه گفت: تاکنون در همه دولت‌ها به صورت یک در میان تاخیر در ارائه لایحه بودجه به صورت یک هفته، ۱۰ روز و دو هفته

مرسوم بوده است.

با وجود گذشت مهلت قانونی دولت برای ارسال لایحه بودجه به مجلس، اما هنوز دولت زمان دقیقی برای ارائه لایحه بودجه اعلام نکرده است. در این شرایط، برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که با توجه به این‌که دولت در موعد مقرر لایحه را به مجلس نداده، باید لایحه یک دوازدهم یا سه دوازدهم ارائه کند.

با این وجود، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعتقاد دارد که دولت تا پایان هفته بودجه را به مجلس خواهد آورد و این نوسانات در ارائه لایحه بودجه همچون سنوات گذشته، یک اتفاق طبیعی است.

بودجه عمومی بزرگ می‌شود؟

میرتاج‌الدینی درباره اعداد و ارقام احتمالی لایحه بودجه سال آینده گفت: هنوز اطلاعات دقیقی نداریم، ولی بودجه عمومی یک‌هزار و ۴۰۰ همت بوده است که حداقل برای بودجه سال آینده پیش‌بینی می‌شود این رقم یک هزار و ۸۰۰ همت باشد؛ آن هم به دلیل افزایش‌هایی که حقوق‌ها داشتیم. وی با اشاره به ترمیم حقوق‌ها، افزود: رقمی در حدود یک هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بر این اساس پیش‌بینی می‌شود. یعنی کل بودجه عمومی دولت از ۱۴۰۰ همت به ۱۸۰۰ همت بالغ می‌شود.

بودجه سال آینده انبساطی است یا انقباضی؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که بودجه سال آینده انبساطی است یا انقباضی؟ گفت: باید دولت بودجه را ارائه دهد، اما با توجه به شرایط اقتصادی، بودجه انقباضی خواهد بود، اما ناگزیر از برخی افزایش‌ها هستیم؛ مثل افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان.

میرتاج‌الدینی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تشدید تحریم‌ها، اگر دولت بودجه را انبساطی ارائه دهد، انتظار افزایش تورم را باید داشته باشیم، افزود: سیاست‌ها انقباضی خواهد بود، اما اگر تورمی هم وجود دارد، این تورم را با رونق اقتصادی باید جبران کنیم و درآمدهای مردم را هم افزایش دهیم؛ اعم از حقوق‌بگیران یا سایرین که بتوانند زندگی خود را با شرایط تورمی تطبیق دهند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود احتمالا در حقوق سال آینده کارمندان و بازنشستگان افزایش ۲۰ درصدی خواهیم داشت، گفت: با توجه به شرایط این موضوع را بررسی می‌کنیم، اما افزایش حقوق باید بیشتر از سال جاری باشد.

میرتاج‌الدینی با بیان این‌که فعلا دو برابر افزایش حقوق را نسبت به سال قبل در نظر دارند و ممکن است بیش از این هم باشد، افزود: برای سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ درصدی حقوق در بودجه دیده شده بود که با ۱۰ درصدی هم در میانه سال اتفاق افتاد، در مجموع افزایش ۲۰ درصدی شد. به نظر می‌رسد برای سال آینده حتما ۲۰ درصد افزایش را خواهیم داشت تا سایر موارد هم دیده شود.

صادرات نفت چه خواهد شد؟

وی در پاسخ به این پرسش که برخی گزارش‌های غیررسمی از پیش‌بینی صادرات ۱.۲ میلیون بشکه نفت در بودجه سال آینده خبر داده‌اند. با توجه به شرایط سیاسی‌ای که با چین به وجود آمده، فکر می‌کنید این عدد قابل تحقق است؟ عنوان کرد: با چین به مشکلی برنخواهیم خورد. یک خطایی از طرف آنها بود که تذکر داده شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: آنها هم به شرایط مشابه ما دچار هستند، مثل تایوان و امثالهم که ادعای ارزی وجود دارد. در همه کشورها این مسایل هست. میرتاج‌الدینی تاکید کرد: روابط راهبردی ما با چین تغییری ایجاد نخواهد شد.