یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر واردات خودرو آزاد شود، نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه می‌طلبد و با توجه به وضعیت فعلی درآمد ارزی کشور، از سرگیری واردات خودرو و هزینه یک میلیارد دلاری برای آن با افزایش چند درصدی نرخ ارز در بازار همراه خواهد شد چرا که تقاضا برای ارز را افزایش خواهد داد.

امیرحسین کاکایی، در گفت و گو با خبرآنلاین و در پاسخ به این پرسش که تعویق واردات خودرو به ضرر چه کسی است؛ گفت:«برای پاسخ به این پرسش باید به منشا عدم واردات خودرو پرداخت؛ از آنجا که ما تحریم شده‌ایم و آمریکا یک‌ سری قواعد ناجوانمردانه و زورگویانه که از نظر قانون بین‌الملل نیز غیرقانونی بود وضع کرد، عدم واردات خودرو اتفاق افتاد و به تبع آن عدم وردات مواد اولیه با کیفیت در صنعت خودروسازی اتفاق افتاد و تولید نیز کاهش پیدا کرد. از آنجا واردات کماکان انجام نمی‌شود می‌توان گفت که مشکلات مالی به قوت خود باقی است و آشکار است که عدم واردات به طور کلی ما را متضرر کرده‌ است و به تعویق افتادن آن نیز قطعا به ضرر مصرف‌کننده، تولید و بازار است.»

کاکایی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر واردات خودرو آزاد شود چه واکنشی از سوی بازارها در پی خواهد داشت؛ گفت: ضرری که واردات خودرو ایجاد می‌کند همگانی است. این کارشناس صنعت خودرو افزود: شاید از منظری واردات خودرو به نفع نهایتا ۱۰۰ هزار مصرف‌کننده باشد ولی ضرری که ایجاد می‌کند همگانی است و همه مردم تحت تاثیر افزایش نرخ ارز در بازار قرار خواهند گرفت.

واردات خودرو بهانه‌ای برای به تعویق افتادن قول‌های وزیر

کاکایی در ادامه گفت:«ما از نظر قانونی برای واردات خودرو مشکلی نداشتیم و نداریم و این موضوع که برای از سرگیری واردات خودرو مجلس شورای اسلامی ورود پیدا می‌کند و برای آن قانون وضع می‌کنند کارایی ندارد؛ چراکه از ابتدا موضوع عدم واردات به کمبود ارز باز می‌گشت و علت اینکه با تصویب از سرگیری واردات خودرو کماکان واردات انجام نشده‌است نیز به کمبود ارز رسمی باز می‌گردد و در وضعیت فعلی از سرگیری واردات خودرو از نظر بنده ضرر بیشتری خواهد داشت تا منفعتی داشته باشد و تنها واردات در حال حاضر بهانه‌ای شده‌است برای به تعویق افتادن قول‌هایی که وزیر محترم مبنی بر کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت  داده‌است.»

به اسم واردات خودروهای ارزان،  ارز کشور را  به خارج می‌برند

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به این موضوع که این کار با عجله شدنی نیست؛ گفت: «تا زمانی که روابط ما با بازارهای بین المللی به همین منوال باشد، وارداتی صورت نخواهد گرفت و در صورتی که وارداتی انجام شود نیز به مردم معمولی چیزی نخواهد رسید چراکه قیمت‌ها نجومی خواهد بود و در صورتی که قیمت‌ها نجومی نباشد نیز رانتی خواهد بود به این معنا که خودرو تنها یک عده خاصی خواهد رسید، همان طور که با وجود عدم واردات خودرو در ۴ سال و نیم گذشته، خودروهای مدل ۲۰۲۲ و یا ۲۰۲۱ در بازار تهران یافت می‌شود و به اسم واردات خودروهای ارزان، میلیاردها دلار از ارز کشور خارج می‌شود.»