در حالی که وزارت صمت اعلام کرده است نزدیک به 10 درخواست برای واردات خودرو به تایید رسیده است، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید که هیچ یک از 15 عضو رسمی انجمن واردکنندگان خودرو درخواستی برای واردات خودرو ارائه نکرده‌اند.

مهدی دادفر در گفتگو با قرن‌نو تصریح کرد: با این آیین‌نامه هیچ امکانی برای ورود خودرو به کشور نیست و طبیعتا اهل فن این نکته را درک می‌کنند و پا پیش نخواهند گذاشت.

وی اضافه کرد: اگر قرار به واردات خودرو باشد، باید راهی فراتر از این آیین‌نامه یافته شود و کاری است فراقانونی و بار هم واردکننده قانونی شناسنامه‌دار خود را درگیر این ماجرا نخواهد کرد.

 پیش از این وزارت صمت از رسیدن 300 تقاضا برای واردات خودرو به این وزارتخانه خبر داد. حالا اما عبدالله توکلی لاریجانی، مدیر کل دفتر صنایع خودرو در پاسخ به این پرسش که بنا به اخبار منتشر شده دو شرکت با آیین‌نامه‌ واردات خودرو موافقت کردند آیا می‌توان به روند واردات خودروهای اقتصادی امیدوار بود؟ اذعان کرد: اولویت ما واردات خودروهای اقتصادی است تا عواید واردات به طبقات خاصی از جامعه تعلق نداشته باشد، از این‌رو واردات خودروهایی که در محدوده اقتصادی هستند به الزام تبدیل شده است؛ بیش از 10 شرکت برای واردات خودرو اعلام آمادگی کردند. همچنین تلاش داریم اشکالی که مجلس به واردات خودرو وارد کرده رفع و با جدیت جریان واردات خودروهای اقتصادی را دنبال می‌کنیم.

دادفر با اشاره به اینکه ماجرای خودروی اقتصادی نیز در این آیین‌نامه چندان روشن نیست، تاکید کرد: اصلا معلوم نیست این سقف و کفی که برای واردات خودرو گذاشته‌اند و محدودیت 10 تا 20 هزار دلار را برای خودروی وارداتی تعیین کرده‌اند، با چه هدفی بوده است چون در این محدوده قمیتی تکنولوژی خاصی وجود ندارد و در نتیجه بندی از این آیین‌نامه که دلالت دارد بر انتقال تکنولوژی غیر اجرایی می‌ماند.

 این فعال اقتصادی با اشاره به تناقض‌هایی از این دست ابهامات آیین‌نامه را بسیار زیاد دانست و تاکید کرد: به نظرم قول دولت برای واردات خودرو اجرایی نمی‌شود و تنها در صورتی خودرو وارد این کشور می‌شود که راهی فراقانونی مد نظر قرار گیرد .

 وی ادامه داد: وزیر صمت قول داده است که واردات خودرو اتفاق بیفتد و برای تحقق این هدف بی‌تردید تلاش می‌کند از امکانات خود نیز استفاده کند اما این روند روندی درست نیست و واردات با این وضعیت اجرایی نخواهد شد.

پیش از این زمزمه واردات خودرو در فضای اقتصادی ایران مطرح بود اما در فرمان ابلاغی از سوی رییسی، تاکید بر رقابت‌پذیری بازار خودرو از طریق واردات پیش‎بینی شد و در نتیجه تدوین آیین‌نامه واردات خودرو در دستور کار قرار گرفت.