کارشناس بازار خودرو گفت: در خصوص بحث واردات خودرو به‌نظر می‌رسد که در این آیین‌نامه‌ جدید که تدوین شده، تعداد ذی‌نفعان پرقدرت، مونتاژکاران چینی، بیشتر است و انگشت اتهام را می‌توان به‌سمت حلقه مونتاژکاران چینی که در جنوب کشور عمدتاً فعالیت دارند برد که قیمت خودروهای چینی‌ را بیش از دو برابر برندهای کره‌ای و ژاپنی بالا می‌برند و عرضه می‌کنند و این گروه موفق شده‌اند که سنگ‌اندازی کنند و فعلاً جلوی واردات خودرو را بگیرند.

به گزارش قرن‌نو،  در اوایل اسفندماه سال 1400، رئیس‌جمهور در بازدید از ایران‌خودرو فرمانی هشت‌ماده‌ای را صادر کرد که در آن فرمان به موضوعاتی از قبیل واردات، تنظیم بازار و خصوصی‌سازی پرداخته شد؛ موضوعاتی که با گذشت هفت ماه از مطرح‌شدن آنها کماکان اجرایی نشده‌اند.

طرح آزادسازی واردات خودرو یکی از موضوعاتی بود که دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن خود بر اجرایی‌شدن آن تأکید داشته؛ طرحی که حال پس از گذشتن شش ماه از مطرح‌شدن آن کماکان در مرحله آیین‌نامه باقی مانده است.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو، در گفت‌وگو با قرن نو و در پاسخ به این پرسش که چرا طرح آزادسازی واردات خودرو اجرایی نشده است و سرانجام این طرح چه خواهد شد؛ گفت: در خصوص مسائلی که در کشور مطرح است نه درست تصمیم گرفته می‌شود و نه درست اجرایی می‌شود و به‌عبارتی دو مشکل بزرگ بر سر راه ما وجود دارد و در وهله اول تصمیمات غلطی است که گرفته می‌شود و در وهله دوم این تصمیمات غلط نیز با فاصله زمانی طولانی و تأخیر چندماهه تا چندساله اجرایی می‌شود و در نتیجه وضعیت بغرنجی که نه‌تنها در وضعیت اقتصادی بلکه در حوزه اجتماعی نیز با آن مواجه هستیم ناشی از این نگاه است.

این کارشناس بازار خودرو در ادامه افزود: در بحث برجام، واردات خودرو و تورم و در همه حوزه‌ها هیچ تصمیم‌گیری انجام نمی‌شود و همه این مسائل به‌صورت معلق و شناور مانده است تا روزی همه آنها با یکدیگر حل شود.

مردم چشم امیدی به واردات خودرو نداشته باشند

این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: اگر آیین‌نامه همان 19 شهریور نیز منتشر و اجرایی می‌شد نیز اولین خودروها اردیبهشت‌ماه 1402 وارد می‌شدند و حال با این تغییرات و شرایط سیاسی که در بازار وجود دارد مردم چشم امیدی به واردات خودرو نداشته باشند بهتر است.