یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در حالی که کسری در بودجه عیان است، بودجه جاری مجلس به شدت افزایش پیدا کرده‌ و بودجه ۱۴۰۱ مجلس نسبت به بودجه سال ۹۹ بیش از ۲.۵ برابر شده‌است.

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با ایلنا درباره تبعات و اثرات کسری 200 هزار میلیارد تومان بودجه 1401 که توسط رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام شد، اظهار داشت: علی‌رغم اینکه مدیران دولت سیزدهم پیش از این دولت، منتقد بودجه‌ریزی دولت‌ قبل بودند اما بودجه‌ 1401 بودجه بسیار ضعیفی بود و بودجه این دولت و اجرای آن بدتر از دولت‌های قبلی هم بوده‌است.

وی با بیان اینکه مخارج دولت در بودجه 1401 به مراتب بیشتر شده‌ است و دولت هر روز به مخارج بودجه اضافه می‌کند، ادامه داد: دولت با ندانم‌ کاری‌های نظام دستمزد را با بحران مواجه و با بی‌عدالتی درباره آن تصمیم‌گیری کردند، به اجرا رساندند و سازمان برنامه و بودجه هنوز در پرداخت حقوق بازنشسته‌ها با مشکل مواجه است.

این کارشناس اقتصادی گفت: از سوی دیگر دولتی که به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه 200 هزار میلیارد تومان کسری در بودجه دارد چطور می‌تواند به هزینه‌های دولت اضافه کند و حقوق و دستمزد را افزایش دهد. این اقدامات باعث می‌شود که توهم پولی ایجاد کند و با این اقدامات دولت سیزدهم، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داد.

پازوکی افزود: این دولت نسبت به دولت‌های قبل به شدت ضعیف‌تر است و وزرایی که بر سر کار آمده‌اند از نظر توانایی، عملکردی،‌ مدیریتی و...  قابل مقایسه با وزرای دولت‌های قبل نیستند. در واقع تمام مدیران ضعیف دولت نهم و دهم به غیر از تعدادی که در زندان هستند، مابقی به کار برگشتند اما از همان دوره هم ضعیف‌تر شده‌اند.

وی تاکید کرد: در همین دوره بهترین مدیران استانی سازمان برنامه و بودجه حذف شدند و به دلیل اینکه مدیران مستقلی بودند و به جناحی وابستگی نداشتند در این دولت کنار گذاشته شدند. موضوع این است که اساسا مدیران ضعیف، نمی‌خواهند افراد قوی در سیستم حضور داشته باشد و بخشی از کار را مدیریت کند، مردم متوجه این تصمیمات شده‌اند و نسبت به آن اعتراض دارند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش مخارج دولت گفت: در حالی که کسری در بودجه عیان است، بودجه جاری مجلس به شدت افزایش پیدا کرده‌ و بودجه 1401 مجلس نسبت به بودجه سال 99 بیش از 2.5 برابر شده‌است.

وی ادامه داد: از دیگر اشکالات بودجه ریزی دولت سیزدهم این است که سال گذشته ردیف‌های بودجه را ادغام کردند تا جامعه و مردم امکان نظارت بر بودجه را نداشته باشند و شاهد برگشت اقدامات و سیاست‌های اشتباه دولت نهم و دهم هستیم، در حالی که این سیاست‌ها آزمون خود را پس داده‌اند و اثرات و تبعات آن را در اقتصاد دیدیم .

پاوزکی با بیان اینکه آثار کسری 200 هزار میلیارد تومان بودجه 1401 را می‌توان در رشد نقدینگی می‌بینیم، اظهار داشت: درحالی که درآمدهای دولت تحقق پیدا نکرده‌، مخارج دولت افزایش یافته‌ است. اگر دولت بخواهد آثار و تبعات منفی کسری بودجه را کنترل کند باید به همین میزان مخارج را کاهش دهد. اما توان کاهش مخارج را ندارد به‌طوریکه در همین شرایط افزایش حقوق را هم در دستور کار دارند.

این کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین در شرایطی که امکان کاهش مخارج را ندارند باید منابع درآمدی را افزایش دهند اما سیاست‌های خارجی دولت اثرگذار در افزایش درآمدها با اشکال مواجه است و کشور را در این زمینه با بحران روبه‌رو کرده‌اند. طبق گفته مدیران درآمدهای نفتی پیش بینی شده هم تحقق پیدا نمی‌کند.

وی تاکید کرد: در این شرایط دولت با تصمیمات اتخاذ شده، بی‌عدالتی را در اقتصاد گسترش داده‌ است از این رو تیم اقتصادی دولت رییسی تنها امکان مقایسه با تیم اقتصادی دولت آقای احمدی‌نژاد را دارد، اما با این تفاوت که در دولت نهم و دهم بخت با آنها یار بود و درآمدهای نفتی کشور فوق‌العاده بالا بود و ناکارامدی تیم اقتصادی دولت به طور واقعی نمایان نمی‌شد اما امروز که درآمدهای نفتی به اندازه آن دوران نیست، ناکارآمدی تیم اقتصادی پیدا است.