«اجرای ماده ۸۵، افزایش حقوق متناسب با تورم و تثبیت همسان‌سازی» به عنوان مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان کشوری است که نمایندگان کانون‌های بازنشستگی کشوری دیروز در جریان برگزاری آیین بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان مطرح کردند.

به گزارش ایرنا، در جریان این مراسم که در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد «قریشی» به عنوان نخستین نماینده بازنشستگان حاضر در این آیین با اشاره به مشکلات این قشر از جامعه گفت: رفع تبعیض بین یک بازنشسته با بازنشسته دیگر در شرایط مساوی و رفع تبعیض یک بازنشسته با یک شاغل هم‌تراز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بازنشستگان کشوری است.

وی با بیان اینکه طبق قانون دستگاه‌ها مکلفند کمک‌های نقدی و غیرنقدی را همانند شاغلان به بازنشستگان هم بدهند، اظهار داشت: متاسفانه هنوز برخی دستگاه‌ها به این قانون عمل نمی‌کنند و اولین درخواست ما رفع تبعیض بین بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی است.

وی دومین خواسته بازنشستگان را عمل به قوانین خواند و گفت: از سال ۸۶ تاکنون هنوز آیین‌نامه ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری که باید توسط دولت تدوین شود، نوشته نشده است. این قانون تاثیر به‌سزایی در معیشت بازنشستگان دارد. خانواده‌هایی را می‌شناسیم که بیش از ۵۰درصد درآمدشان صرف هزینه‌های درمانشان می‌شود.

لایحه دائمی شدن همسان‌سازی به مجلس برگردد

قریشی به وضع روحی و روانی بازنشستگان نیز اشاره کرد و گفت: مشکلات مالی بر سلامت روان بازنشستگان نیز تاثیرگذار است. باید به بهبود روحیه بازنشستگان کمک کرد. آنچه مهم است احترام به بازنشستگان است.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بیشتری باید روی صندوق بازنشستگی و شرکت‌های آن صورت گیرد، گفت: باید در این زمینه به بازنشستگان اختیاراتی داده شود و در فرآیندهای نظارتی از توان و کمک بازنشستگان استفاده شود.

نماینده بازنشستگان حاضر در همایش بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، مساله مهم دیگر را اجرای درست و تثبیت همسان‌سازی عنوان کرد و گفت: هنوز به ۹۰درصد پوششی که مقرر شده بود، نرسیده‌ایم و از مدیرعامل صندوق بازنشستگی درخواست داریم ترتیبی دهند تا لایحه دائمی شدن همسان‌سازی به مجلس برگردد و این لایحه دائمی شود.

میانگین حقوق بازنشستگان حدود ۷میلیون و ۹۰۰هزار تومان است

به گفته قریشی، میانگین حقوق بازنشستگان کشوری در حال حاضر حدود ۷میلیون و ۹۰۰هزار تومان است و با توجه به شرایط اقتصادی کشوری، یک میلیون تومان هم برای بازنشستگان بی‌تاثیر نیست.

وی تصریح کرد: احکام ۱۵درصد افزایش‌های بازنشستگان علوم پزشکی صادر شده ولی هیچ پرداختی انجام نگرفته است و این شرایط مناسبی برای بازنشستگان نیست که باید اصلاح شود و منابع لازم برای پرداخت این افزایش‌ها و معوقات باید پرداخت شود.

این بازنشسته عضو کانون بازنشستگان سازمان مدیریت با ارائه دو پیشنهاد گفت: اولا جایگاه صندوق بازنشستگی کشوری باید به سازمان بازنشستگی ارتقا پیدا کند چراکه مشکلات بارنشستگان فقط اقتصادی نیست و مسائل و نیازهای اجتماعی و فرهنگی هم هست. به طور قطع اگر صندوق به سازمان ارتقا یابد، بعد از برنامه هفتم به جایی می‌رسیم که سازمان بازنشستگی خودکفا خواهد شد.

وی درباره پیشنهاد دوم خود گفت: کانون‌های بازنشستگی در کشور بسیار زیاد هستند بنابراین تشکیل شورای عالی کانون‌های بازنشستگی را پیشنهاد می‌کنیم. به این ترتیب هم مجلس و هم دولت و هم سایر ارگان‌ها می‌دانند که با چه کسانی طرف هستند. این چنین هم مسائل بازنشستگان را احصا می‌کند و پیشنهاد مشخص و شسته و رفته‌ای به مسئولان ارائه می‌دهد.

به درددل بازنشستگان گوش داده شود

«اشرف» دیگر نماینده بازنشستگان و عضو کانون بازنشستگان سازمان برنامه و بودجه نیز در سخنانی با بیان اینکه شمارش تنگناهای زندگی بازنشستگان و ترمیم معیشتشان را نمی‌توان شرح داد، گفت: وقتی می‌توان تکریم بازنشستگان را بیان کرد که به درددل بازنشستگان گوش داده شود. فقط تعیین یک روز در تقویم به نام بازنشستگان و سالمندان کافی نیست.

وی تصریح کرد: تورم سال گذشته ۴۰ تا ۵۰درصد بوده ولی افزایش حقوق ۱۰درصد است. سوال اساسی این است که آیا مسئولان می‌توانند با حقوق‌های فعلی بازنشستگان یعنی میانگین حدود ۸ میلیون تومان، برنامه‌ای برای مدیریت زندگی بازنشستگان ارائه بدهند؟

وی ادامه داد: افزایش حقوق مطابق با تورم، دائمی شدن همسان‌سازی، بیمه درمان بازنشستگان، ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، کمک به ایجاد تشکل‌های فراگیر بازنشستگی، افزایش طرح‌های خدمات‌محور، ابلاغ ۹هزار میلیارد تومان مربوط به همسان‌سازی، تعیین تکلیف چرایی حذف یارانه برخی بازنشستگان، تشکیل فراکسیون بازنشستگان در مجلس و همگانی شدن کد رهگیری بیمه سلامت ازجمله مهم‌ترین نیازها و مطالبات بازنشستگان از مسئولان است.

اجرای طرح یاری برای افزایش قدرت خرید بازنشستگان کشوری

پس از پایان سخنان نمایندگان کانون‌های بازنشستگی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه طرح‌های حمایتی برای بازنشستگان این صندوق طراحی و در دست اجراست که ازجمله این طرح‌ها می‌توان به طرح یاری جهت افزایش قدرت خرید بازنشستگان با حفظ منزلت آنها اشاره کرد، گفت: امکان خرید تخفیفی و اقساطی از این طریق برای بازنشستگان فراهم شده است.

محمود مرتضایی‌فرد با اشاره به برگزاری حضوری این مراسم پس از دو سال وقفه به واسطه کرونا اظهار کرد: طی این دو سال، آیین بزرگداشت و تکریم بازنشستگان به صورت مجازی برگزار شده بود.

وی افزود: جشنواره‌های ورزشی ویژه بازنشستگان اخیرا و به تازگی آغاز شده و این جشنواره در دهه ولایت با حضور ۴۰۰۰ نفر از بازنشستگان در هشت رشته در مجموعه‌های ورزشی و خانه‌های امید در سطح استان‌های مختلف برگزار شد.

اسکندری: ایراد جدی کشور، تورم است و هر چه می‌دویم به تورم نمی‌رسیم. اینکه ریشه تورم کجاست و عاملش چیست، باید مدنظر قرار بگیرد. معیشت بازنشستگان دغدغه همیشگی ماست، چه در باب حقوق و چه بیمه تکمیلی

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری به آیین پیاده‌روی بازنشستگان کشوری در هفته گذشته و اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره ورزشی نیز اشاره و عنوان کرد: مسئولیت اجتماعی در صندوق ازجمله موارد حائز اهمیت است که به یک اصل اساسی تبدیل شده و همه مدیران و معاونین بخشی از انرژی خود را در این مسیر صرف می‌کنند و علاوه بر پرداخت حقوق به ایفای مسئولیت اجتماعی نیز توجه می‌کنند.

مرتضایی‌فرد ادامه داد: طرح‌های حمایتی برای بازنشستگان این صندوق طراحی و در دست اجراست که در طرح یاری، مبلغی در فیش حقوق بازنشستگان شارژ می‌شود و آنها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مدنظر کالاهای مورد نیازشان را در قالب تخفیف و اقساط خریداری کنند.

اصلاح «سن بازنشستگی»  در دستور کار است

در پایان این مراسم، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه قوانین بازنشستگی باید اصلاح شوند، گفت: اصلاحات پارامتریک باید اجرا شود که یکی از آنها سن بازنشستگی است. امید به زندگی بهبود یافته اما سن بازنشستگی را پایین آورده‌ایم و برعکس عمل کرده‌ایم. اصلاحاتی از این دست خیلی جدی در دستورکار قرار دارند.

محمد اسکندری با بیان اینکه معیشت بازنشستگان ازجمله موارد مدنظر صندوق بازنشستگی است درباره گلایه از عدم پرداخت برخی معوقات گفت: صندوق بازنشستگی کشوری در حوزه حقوق بازنشستگان تابع کامل سازمان برنامه و قانون بودجه است و پیگیر مطالبات هستیم.

اصلاحات پارامتریک باید اجرا شود که یکی از آنها سن بازنشستگی است. امید به زندگی بهبود یافته اما سن بازنشستگی را پایین آورده‌ایم و برعکس عمل کرده‌ایم. اصلاحاتی از این دست خیلی جدی در دستورکار قرار دارند

وی با بیان اینکه معیشت بازنشستگان، دغدغه همیشگی ماست، اظهار کرد: ایراد جدی در کشور تورم است و هر چه می‌دویم به تورم نمی‌رسیم. این یک مسأله جدی است. اینکه ریشه تورم کجاست و عاملش چیست، باید مدنظر قرار بگیرد. معیشت بازنشستگان دغدغه همیشگی ماست، چه در باب حقوق و چه بیمه تکمیلی.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در این کشور اجرا نمی‌شود یا تبعیض وجود دارد که به شدت پیگیر حل آن هستیم. برخی دستگاه‌ها که خوب بودجه می‌گیرند به پرسنل و بازنشستگان خوب می‌رسند ولی برخی که پرسنل و بازنشسته پرتعداد دارند این رسیدگی را ندارند.

اسکندری ضمن اعلام این خبر که امکان خریدهای تخفیفی و تقسیطی دوباره و گسترده‌تر راه افتاده است، گفت: بازنشستگان می‌توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان خرید داشته باشند که البته میزان دقیق آن بستگی به میزان حقوق دریافتی‌شان دارد. نرخ کارمزد آن پایین آمده و شش درصد شده است.

وی ادامه داد: اخبار مربوط به وام ضروری بازنشستگان نیز اعلام شد. وام ازدواج فرزندان بازنشستگان را یک‌بار به‌روز کردیم و به متقاضیان پرداخت شد. امیدواریم بتوانیم یک بار دیگر در آینده نزدیک وام را به همه کسانی که در صف هستند، اعطا کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره گلایه برخی بازنشستگان پیرامون قطع یارانه‌شان گفت: ما هم درخواست کرده‌ایم که یک دسترسی به مرکز تماس ما بدهند که به بازنشستگان پاسخگو باشیم. منتها فقط در این حد می‌توانیم اقدام کنیم و پاسخگو باشیم که چرا یارانه‌شان قطع شده اما به طور کلی این موضوع در حوزه ما نیست ولی امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم، بتوانیم پاسخ و اقدام مناسبی انجام بدهیم.

اسکندری درباره سن پایین بازنشستگی در کشور نیز اظهار کرد: قانون بازنشستگی در کشور ما مشکلات عدیده دارد. یک کف سن بازنشستگی باید در نظر گرفته شود. اکنون میانگین سن بازنشستگی صندوق کشوری حدود ۵۱ سال است. این سن تازه ابتدای پختگی و شکوفایی به ویژه در عرصه مدیریتی است. در حوزه بازنشستگی سیاست‌هایی داشتیم که به نظرم اشتباه هستند.

وی ادامه داد: ابلاغ سیاست‌های رهبری در حوزه تامین اجتماعی به این معناست که شروع به اصلاح کنیم. پیش‌نویس پیشنهادی خود را برای وزیر ارسال کرده‌ایم و این قوانین بازنشستگی باید اصلاح شوند. اصلاحات پارامتریک باید اجرا شود که یکی از آنها سن بازنشستگی است. امید به زندگی بهبود یافته اما سن بازنشستگی را پایین آورده‌ایم و برعکس عمل کرده‌ایم. اصلاحاتی از این دست خیلی جدی در دستورکار قرار دارند.