پس از کش‌ و قوس‌های فراوان بالاخره در لایحه بودجه سال ۹۹ اعتباری برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد. یازدهم آذر امسال «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص شش هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ خبر داد. در حالی که از همان زمان انتقادات به اعتبار در نظر گرفته شروع شده بود، اما چند روز بعد که رئیس جمهور لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کرد مشخص شد که اعتبار در نظر گرفته شده برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همان شش هزار میلیارد تومان است، حال نوبخت مدعی است که اگر درآمدهای جدیدی برای دولت پیش‌بینی شود، امکان افزایش این رقم وجود دارد.

طبق جداول لایحه بودجه سال آینده، حدود دو میلیون بازنشسته در ایران می‌توانند مشمول همسان‌سازی حقوق شوند. در سال‌های اخیر به دلیل دریافتی ناچیز، برخی از بازنشستگان با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو شده‌اند. هر چند برخی این‌طور عنوان می‌کنند که بازنشستگان به دلیل ازدواج فرزندان‌شان، خانواده‌های کوچک‌تری دارند و هزینه‌های زندگی آنها کمتر است اما افزایش برخی از هزینه‌های آنها مانند هزینه‌های درمان، حقوق ناچیز آنها را می‌بلعد. بنابراین لزوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان احساس شده اما به دلایل مختلف این طرح اجرا یا کاملا محقق نشده است. بررسی رقم در نظر گرفته شده برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال ۹۹ نشان می‌دهد، همسان‌سازی امسال هم به طور کامل اتفاق نمی‌افتد.

«معصومه آقاپور علیشاهی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بعد از تقدیم لایحه بودجه به مجلس درباره اختصاص شش هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۹۹، گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ازجمله فرهنگیان، نیروهای مسلح، ارتش، تامین اجتماعی و... به ۳۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اعتبار در نظر گرفته شده برای این امر در سال ۹۹ حدود یک پنجم است. با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ باید اعتبار در نظر گرفته شده برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را افزایش دهد، یعنی همان گونه که در بودجه سال ۹۸ از محل افزایش درآمد پالایشگاه‌ها و پتروشیمی به اعتبار پیش‌بینی شده دولت مبلغی افزوه شد، برای بودجه سال ۹۹ نیز این اقدام انجام شود.

سوم دی ماه نیز، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، از بررسی اعتبارات تخصیص یافته به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۹۹ در کمیسیون متبوعش خبر داد. علی ساری، نماینده اهواز و باوی در مجلس گفت: مسئولان صندوق بازنشستگان به این مورد تاکید داشتند که ردیف تعیین شده در لایحه بودجه 99 برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پاسخگوی نیاز این بخش نیست و به دنبال راهی برای افزایش اعتبارات تخصیص‌یافته به این بخش هستند. این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: کارگروه کار و روابط کار جهت ادامه بررسی موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در محل کمیسیون اجتماعی برگزار شد که در این نشست مسئولانی از سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگان کشوری و نماینده مرکز پروهش‌های مجلس حضور داشتند.

با وجود این انتقادات، چهارم دی امسال خبر رسید که کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد.

نوبخت: در لایحه بودجه سال 99 اعتباری بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده و در صورت امکان و معرفی منابع جدید توسط مجلس، دولت از افزایش اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان استقبال می‌کند

شرمنده بازنشستگان هستیم

«پروانه مافی»، عضو فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه رقم در نظر گرفته شده برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به هیچ وجه جوابگوی نیاز بودجه این بخش نیست، می‌گوید: بازنشستگان با مضیقه‌های زیادی رو‌به‌رو هستند و دریافتی آنها در مواردی آن‌قدر ناچیز است که ما شرمنده کسانی هستیم که عمری تلاش و کار کرده و به سنی رسیده‌اند که باید نتیجه کار خود را ببینند.

او ادامه می‌دهد: در کمیسیون تلفیق باید دقت بیشتری نسبت به مواردی مانند اعتبار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شود. شش هزار میلیارد تومانی که برای این امر در نظر گرفته شده باعث می‌شود بگوییم امسال هم امیدی به همسان‌سازی نیست. این در حالی است که بازنشستگان نیاز مبرم به این همسان‌سازی دارند.

نماینده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای همسان‌سازی کفایت نمی‌کند، می‌گوید: اگر نمایندگان در کمیسیون تلفیق خواستار اصلاحاتی در این زمینه نشوند، در صحن علنی و زمان بررسی لایحه بودجه حتما افزایش بودجه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را دنبال می‌کنیم. نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که در لایحه بودجه سال ۹۹ مشکلی که از مدت‌ها پیش وجود داشته بالاخره رفع شود. باید زندگی بازنشستگان و مشکلاتی را که این قشر با آن رو‌به‌رو هستند مدنظر داشت و تلاش کرد اعتبارات لازم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فراهم شود.

احتمال افزایش منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

افزایش فشارها از جانب تشکل‌های صنفی و نمایندگان مجلس سبب شده است که سازمان برنامه و بودجه، گامی عقب بگذارد و از احتمال افزایش منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برای سال آینده خبر دهد.

در همین زمینه، رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: به‌رغم تمامی مشکلات، در لایحه بودجه سال ۹۹ اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد که در صورت امکان و معرفی منابع جدید، دولت از افزایش اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان استقبال می‌کند.

محمدباقر نوبخت در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت و در پاسخ به این پرسش که «گرچه دولت با کمبود منابع روبه‌رو است اما آیا تخصیص 6 هزار میلیارد تومان می‌تواند تاثیر محسوسی در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان داشته باشد»، گفت: مجلس در سال جاری برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان 3 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرد که دولت از اختیار خود استفاده کرده و این رقم را به 5 هزار میلیارد تومان افزایش داد تا حقوق بازنشستگان افزایش مناسبی پیدا کند.

وی افزود: به‌رغم تمامی مشکلات، در لایحه بودجه سال 99 نیز اعتباری بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده و در صورت امکان و معرفی منابع جدید توسط مجلس، دولت از افزایش اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان استقبال می‌کند.

پروانه مافی: شش هزار میلیارد تومانی که برای همسان‌سازی در نظر گرفته شده باعث می‌شود بگوییم امسال هم امیدی به همسان‌سازی نیست. این در حالی است که بازنشستگان نیاز مبرم به این همسان‌سازی دارند

نوبخت درباره پیشنهاد افزایش ناچیز حقوق کارمندان در لایحه بودجه سال 99، اظهار کرد: براساس قانون افزایش حقوق باید متناسب با نرخ تورم باشد، به همین دلیل در سال‌های گذشته حقوق کارمندان بیش از نرخ تورم افزایش یافت تا قدرت خرید بیشتر شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که نمایندگان خواستار افزایش وام ازدواج در سال 99 هستند. آیا دولت منابع کافی را برای این امر را دارد، تصریح کرد: این مسائل مربوط به بانک مرکزی است و ما نمی‌توانیم تکلیف خارج از توان این بانک را صادر کنیم.