مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: با ابزارهای جدید مردم می‌توانند با قیمت بازار نه تنها متری بلکه سانتیمتری ملک خریداری کنند و بفروشند و این ابزار بسیار مهمی محسوب می‌شود چراکه آغاز قابلیت توسعه بازار سرمایه است.

به گزارش ایلنا، محمد اسکندری در مراسم رونمایی از اولین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات با بیان اینکه جای این ابزار در بازار سرمایه خالی بود، اظهار داشت: از آنجایی که هنوز مستاجرم، این موضوع دغدغه‌ام بود چراکه هر بار پولی برای خرید مسکن جمع آوری کردم قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و امکان خرید مسکن را پیدا نکردم. از این رو برای دغدغه مستاجران راهکار و ابزاری را طراحی کردیم.

وی گفت: با راه‌اندازی این صندوق از این پس مردم به همان مقدار پولی که در اختیار دارند می توانند نسبت به خرید ملک اقدام کنند و دیگر از تورم این بازار عقب نمی‌مانند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: با ابزارهای جدید مردم می‌توانند با قیمت بازار نه تنها متری بلکه سانتیمتری ملک خریداری کنند و بفروشند و این ابزار بسیار مهمی محسوب می‌شود چراکه آغاز قابلیت توسعه بازار سرمایه است    

اسکندری با اشاره به ورود بورس کشورها به بحث ریت اظهار داشت: کشور امریکا در سال 1960 و کانادا 1993 وارد ریت شدند و بازار سرمایه کشور ما هم امکان  توسعه از طریق ریت را دارد و نه تنها در بخش ملک و مسکن بلکه ریت ابزاری برای ورود به توسعه میدان نفتی، ساخت آزادراه ها و توسعه شبکه راهی و ریلی، توسعه پمپ بنزین و جایگاه‌های سوختی و ... است و می‌توان از این ابزار برای توسعه بخش‌ها و حوزه‌های مختلف بهره‌برد.

وی با بیان اینکه اینکه افراد با ورود به صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات امکان دریافت اجاره را هم دارند، ادامه داد: افراد با خرید متری املاک می‌توانند هر سه ماه یک بار اجاره با نرخ بازار این ملک را دریافت کنند و همین امکانات باعث افزایش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن  و افزایش عرضه در بازار می‌شود.

یک سوم هزینه‌های خانوار به مسکن برمی‌گردد

خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست گفت: وی ادامه داد: امروز در اقتصاد ایران فاصله بین سرمایه خرد با بازار ملک و مسکن فاصله زیاد و دشواری است دسترسی به مسکن و خرید یک واحد مسکونی کامل نیاز به تامین مالی زیادی وجود دارد و در این شرایط ابزار دیگری هم برای دسترسی خانوار به مسکن وجود نداشت.

وزیر اقتصاد افزود: امروز بیش از یک سوم هزینه‌های خانوار به هزینه های مسکن برمی‌گردد و مسکن در خانوار هزینه بسیار بالایی دارد از سوی دیگر در سال‌های گذشته در بخش عرضه مسکن دچار مشکل بودیم و همین فاصله زیاد به دسترسی مسکن باعث شد ریسک شوک‌های قیمتی به راحتی به خانوار اصلا کند.

خاندوزی گفت: اولین مزیت صندوق املاک این است که این امکان را به خانوار می‌دهد که به صورت تدریجی وارد بازار مسکن شوند.

وی ادامه داد: همچنین از سوی دیگر  فعالان اقتصادی به نقدشوندگی نیاز دارند چراکه دارایی منجمد شده جنبه غیر نقدشونده دارند و این صندوق به تامین منابع و وجوه نقد کمک می‌کند و این صندوق این امکان را فراهم می‌کند که قدرت نقدشوندگی شرکت‌ها را افزایش دهد.